Annons

problem med bulb och fjärrutlösare (D70)

Produkter
(logga in för att koppla)

Siggemannen

Medlem
Antagligen har jag fipplat till något i inställningarna på D70n.
När jag ställer in kameran på manuell, rattar slutaren till bulb så står det bulb på displayen, allt frid och fröjd, sen snurrar jag över till fjärrutlösaren och Poff så har jag två minus (--) på displayen istället.

Vilken inställning är det jag har lyckats fippla till i inställningarna? För det kan väl inte vara fel på D70n :)
//Sigge
 
Jag var tvungen att pröva på min kamera, jag har ju tidigare använt samma inställning, men aldrig tänkt på att displayen visar - -.
Min "gissning" är att kameran inte längre visar "bulb" för att den helt enkelt inte är i "bulb" utan i det som brukar kallas "T". Bulb betyder ju, om jag förstått saken rätt, att slutaren är öppen så länge knappen är nedtryckt, och så fungerar D70 när man rattat in Bulb. Men när man rattar in fjärrkontroll-läget så fungerar kameran så att slutaren öppnas vid första trycket, sedan är den öppen tills dess du trycker ner knappen igen. Detta brukar benämnas "T" på andra kameror, kontra "B" för bulb.
Så om din kamera, likt min, fungerar alldeles utmärkt, på det sätt jag beskrev ovan så har du nog inget att oroa dig för.

mvh
Erik G
 
Problemet är ju just det att den inte kan ta bilder i det läget. Sätter jag slutaren till valfri tid så fungerar det med fjärren men inte när den visar --
 
Du kör på M?
Du använder ir-fjärren?

För mig funkar det som sagt, alldeles utmärkt. Om jag inte minns fel så funkar det likadant på S.

Vad händer då när du ställt in M, bulb, rattat in fjärrkontroll-läget och tryckt in knappen? Absolut ingenting?

Jag utgår givetvis från att du säkerställt att fjärren över huvud taget fungerar mm.
Edit: ja, det har du givetvis.. såg det i inlägget ovan.. :D

/E
 
ANNONS