Annons

Problem med framkallning av gammal film

Produkter
(logga in för att koppla)

Per Hesselgren

Aktiv medlem
Det är många problem med framkallning av gammal film. I mitt fall var det 12 år gammal Tri-X.
Jag lyckades aldrig få in den i spiralen. Den var styv och våldsamt "krullig". Nu är den förstörd men kanske kan vi lära oss något.
Jag konstaterade att den blir betydligt mjukare efter 5 min i vatten.
 

Per Hesselgren

Aktiv medlem
För att förtydliga:
Något annat sätt att framkalla "besvärlig film" än att använda spiral?
Jag gissar at blöt film är rätt svår att ladda på spiral.
 

hampusm

Aktiv medlem
Ua, blöt film är i princip omöjlig att ladda på spiral, det räcker med lite fukt för att den ska fastna. Jag vet inte hur du gjorde, om du öppnade hela kassetten och plockade ut filmen? Annars brukar krullig film vara lättare att rulla upp om man fiska ut tippen ut kassetten, och rulla upp lite åt gången med kassetten som motvikt.
 

thommym

Aktiv medlem
För att förtydliga:
Något annat sätt att framkalla "besvärlig film" än att använda spiral?
Jag gissar at blöt film är rätt svår att ladda på spiral.
Ja, blött och spiral är ingen bra kombo.

Jag tänkte att du kanske kunde prova att hänga upp filmen i klämmor (så som den hänger när den torkar) innan du laddar? Givet förstås att du har möjlighet att hänga den helt i mörker.
 

meromer

Aktiv medlem
För att få bort slöjan på äldre film vid framkallning går det att tillsätta lite tioprocentig kaliumbromid i framkallaren. Det har fungerat bra för min del.
 

laha

Aktiv medlem
Fukt och filmladdning funkar inte, men vatten ska funka enligt gamla källor. Med både film och spiral helt under vatten ska det gå bra. Ett annat tips är att prova med metallspiraler som laddas från centrum.
 

Per Hesselgren

Aktiv medlem
I mitt fall handlar det om 120-film som exponerades 2011 typ.
Längden är 80 cm så det inte så långt som småbild.
Slöjan?
Jag tänkte att ett alternativ i mörkrummet är att köra med öppen framkallning i en hink. Först fästa klämmor i varje ända som jag har koll på. Blötlägga i vatten typ 5 min. Byta mot framkallare. Sätta på timern på mobilen utan att exponera filmen...
Byta till stoppbad. Byta till fix osv
 
Senast ändrad:

J O Härnström

Aktiv medlem
Det kan vara värt att använda antistatiska bomullsvantar och motrulla filmen. T.ex på en spole. Så att den rätar ut sig någorlunda i alla fall.

Det händer mig ofta att film tjurar på nylonspiralen vid laddningen. Ofta när det bara är en ganska kort bit kvar. Så det har blivit många skador i form av bucklor och veck. Inte bara på äldre film utan även nyare, 120 såväl som 135.
 

PMD

Aktiv medlem
Ett annat tips är att prova med metallspiraler som laddas från centrum.
Ja, metallspiraler är lätta att ladda när man väl har fått in den rätta knycken. Eftersom filmen inte behöver glida i "spåren" när man laddar så bör det gå rätt bra med blöt film. Dessutom är metalltrådarna som spiralen består av är betydligt tunnare än plastspiraler vilket eventuellt ger bättre genomströmning av framkallningsvätskorna.

Tillägg: Jag använde alltid metallspolar efter de första årens frustration med plastspolar. Jag är tämligen säker på att jag ibland rullade av filmen efter fixeringen för att se hur negativen blev (otålig som jag var). Sen rullade jag på filmen igen för att skölja den.
 
Senast ändrad:

Per Hesselgren

Aktiv medlem
Hittade denna:
som kostar 199USD.
Ser bra ut men frågan är vad som händer med skyddspappret på 120-film?
 

Fredrikpersson

Aktiv medlem
Hittade denna:
som kostar 199USD.
Ser bra ut men frågan är vad som händer med skyddspappret på 120-film?

Här kan du se hur det går till (videoinstruktioner från tillverkarens hemsida)


/F
 

Wolfgang

Aktiv medlem
När jag spolar tillbaka exponerad film, så lyssnar jag för att höra, när den släpper från spolen. Då tar jag ut filmen och den är då inte helt tillbaka spolat i kassetten utan en bit på 5 cm finns utanför.
Jag har en liten sax med mig och klipper den snyggt rakt samt en liten, liten bit av högra och vänstra hörnet. Då vet jag att filmen är exponerad och jag ladda den inte en gång till i kameran.
Hemma, inför framkallningen av filmen, så dra jag ut en liten längre bit och laddar den i spiralen i dagsljus så pass långt att den går förbi de små kulorna som låser filmen. I mörker laddar jag den i spiralen genom att dra ut den bit för bit ur kassetten. Jag öppnar alltså inte kassetten utan klipper bara av när hela filmen är laddad. Funkar jättefint!
 

Måns H

Aktiv medlem
Förr - för femtio år sen - fanns en sorts mellanlägg att använda i st f framkallningsdosans spiraler som ju slutade funka vid minsta fukt. Mellanlägget bestod av en 35 mm plastremsa med knottror på kanterna och lika lång som filmen.

Funkade problemfritt och var stor hjälp då man hade flera filmer att framkalla i rask takt. Finns dessa remsor att få tag på nu?

Dom borde vara enkla att producera - kanske inte ens omöjligt som ett gör-det-självprojekt.
 

bildsten

Aktiv medlem
Dosan som Måns beskriver heter Kodakcraft Miniature Roll-Film Tank och den jag har är från mitten av 60-talet tror jag. Jag har två korrexband för 135- och ett för 120-film. Funkar utmärkt, men locket är inte vätsketätt så antingen får man nöja sig med att rotera dosan vilket är vad som rekommenderas eller fixa en distans som håller den rostfria tryckplattan på plats och ta ett stadigt grepp så handen tätar till inloppet och sedan skjölja av framkallaren fån handen. Använde den senast i november.
Tror inte det går att få tag på delar til den nu annat än begagnat på Tradera eller ebay.
SNOO6747-Kodacraftdosa.JPG
 

bildsten

Aktiv medlem
Det gör de säkert, men man bör ha något som håller film och korrexband på plats, som den rostria skivan och jag vet inte om just den passar i Patersondosan. Det behövs också en distans på toppen som håller skivan på plats om man tänker tippa dosan.
 
ANNONS