Annons

Problem med komprimering

Produkter
(logga in för att koppla)

lyteskomik

Aktiv medlem
Har lite problem när jag skall ladda upp bilderna här, mina fotografier känns ganska gryniga när de väl dyker upp på sidan. Ändå ser jag mig själv som en hyfsat rutinerad photoshopanvändare... :S Tips emottages tacksamt på hur bilderna kan bibehållas skarpa.
 
gör dom inte större än 640 pixlar på längsta sidan och använd spara för webben för att få ner vikten utan synlig kvalitetsförlust.
större bilder skalas om för att få "förstabilden", som man kan förstora genom ett musklick. det är dom som får sämre komprimering.
 
Visst dina svart/vita bilder är lite gryniga men ja ser inte någon direkt JPEG-grynighet i dem. Har laddat hem samtliga å zoomat in ordentligt å letat JPEG-förstörelse i bilderna.
Å verkar som du kör med 'spara för webben' då igen av bilderna har en bifogad färgprofil.
 
Kan ju tillägga en sak, när en bild från början innehåller väldigt mycket information, om det nu är att bilden är väldigt brusig från början eller att väldigt många olika nyanser finns med i bilden så blir bilden 'tung' (stor i byte) även vid hög JPEG-komprimering.

Dina svart/vita bilder borde du spara i gråskala istället för RGB, bara det gör att du sparar massor i storlek å kan du använda en lägre komprimering.

Sen vilken färgprofil du bör använda för webben till en gråskalebild, det vet ja inte.
 
ANNONS