Annons

Problem med Lightroom

Produkter
(logga in för att koppla)

erro.se

Aktiv medlem
Då förstår jag ingenting....

Om din dator inte förstår vad en .lrcat-fil är (dess association till ett program) så borde du få upp en dialogruta som frågar vad du vill göra med filen.

Om din dator fattar att ett dubbelklick på en .lrcat ska starta Lightroom så borde ju Lightroom startas. Om inte det lyckas så borde du få nån sorts felmeddelande.

Det låter mer som nåt skumt datorproblem än problem med själva Lightroom i sig tycker jag.
 

aasaboe

Aktiv medlem
Ett förslag; prova att installera LR på en annan disk än SSD:n. Bara för att få visshet att det inte strular i den på något mystiskt vis. Det är ju lätt att avinstallera igen och lägga tillbaka när/om problemet lösts, eller - må det inte bli så - inte funkar på annan disk heller.
 

Dykhjelm

Aktiv medlem
Då förstår jag ingenting....

Om din dator inte förstår vad en .lrcat-fil är (dess association till ett program) så borde du få upp en dialogruta som frågar vad du vill göra med filen.

Om din dator fattar att ett dubbelklick på en .lrcat ska starta Lightroom så borde ju Lightroom startas. Om inte det lyckas så borde du få nån sorts felmeddelande.

Det låter mer som nåt skumt datorproblem än problem med själva Lightroom i sig tycker jag.
Tror också att det är någon inställning på datorn.
Men Lightroom har fungerat på datorn i snart ett år via CC. Hade även Lightroom 4 tidigare utan problem. Men så blev min SSD rödmarkerad och jag behövde städa den. Hittade 2 PS och 3 Lightroom. Tog bort 2 versioner av Lightroom och då övergick Lightroom till en testversion.
Efter råd från Adobe så körde jag CC Cleaner och laddade ner Bridge CC och Photoshop CC utan problem. Men när jag laddar ner Lightroom så kan jag inte längre starta programmet.
 

Dykhjelm

Aktiv medlem
Ett förslag; prova att installera LR på en annan disk än SSD:n. Bara för att få visshet att det inte strular i den på något mystiskt vis. Det är ju lätt att avinstallera igen och lägga tillbaka när/om problemet lösts, eller - må det inte bli så - inte funkar på annan disk heller.
Har haft Lightroom på denna SSD i snart ett år.
 

T.Risberg

Aktiv medlem
Manuell rensning.

Tror också att det är någon inställning på datorn.
Men Lightroom har fungerat på datorn i snart ett år via CC. Hade även Lightroom 4 tidigare utan problem. Men så blev min SSD rödmarkerad och jag behövde städa den. Hittade 2 PS och 3 Lightroom. Tog bort 2 versioner av Lightroom och då övergick Lightroom till en testversion.
Efter råd från Adobe så körde jag CC Cleaner och laddade ner Bridge CC och Photoshop CC utan problem. Men när jag laddar ner Lightroom så kan jag inte längre starta programmet.
Hej

Kan nästan satsa en årslön på att registret innehåller data som får LR att tappa förståndet.
Nu när du har backupfiler på lrcat så prova att köra CCleaner (inte att förväxla med CC Cleaner)
Detta kan du ladda ner här: http://www.filehippo.com/download_ccleaner/download/78325cb97c23cd95a395335c7a6bc5bd/
Kör sen "Filstädning" och "Registret". Prova att starta LR.
Funkar inte detta så ta bort alla filer som ligger under:C:\Program Files\Adobe\Adobe Photoshop Lightroom 5.6, C:\ProgramData\Adobe\Lightroom, C:\Users\xxxxxxxx\AppData\Roaming\Adobe\Lightroom, C:\Users\xxxxxxxx\AppData\Roaming\Lightroom, C:\Users\xxxxxxxx\AppData\Local\Lightroom, C:\Program Files\Common Files\Adobe\Lightroom med utforskaren.
Sen tar du och öppnar Regedit söker igenom registret efter "Lightroom" och tar bort alla värden å nycklar. Kan ta mycket tid men är nödvändigt.
Installera LR på nytt å jag är övertygad att de fungerar.

ThomasR
 

Dykhjelm

Aktiv medlem
Tack alla som engagerat sig i mitt problem.

Jag behövde fundera några dagar på dilemmat och nu kommit fram till att jag lämnar Lightroom och använder/återgår till Bridge/Photoshop istället.
Det finns flera bra funktioner i Lightroom, som jag nog kommer att sakna, bl a dubbla skärmar och att det är lite mer snabbjobbat än PS.
Men nackdelarna överväger för mig.

Man skall inte lägga alla ägg i samma korg, sägs det. Lightroom lagrar alla ändringar i en fil, går något snett med den så är det en stor förlust. Speciellt om man använder Lightrooms system med att lagra alla bilder i datum ordning. Mitt problem är nog att jag har fel på den filen och kan därför inte starta Lightroom.
Med Lightrooms system så kan man bara hitta bilderna med Lightroom. Man är helt i händerna på Adobe.

Har haft mer strul med Lightroom under 3 år än vad jag haft med Photoshop under 12-13 år.
Är inte helt förtjust i import/exportsystemet i Lightroom.
Men jag har lärt mig en del av detta forum. Har uppenbarligen inte kunnat Lightroom ordentligt. Kan mer nu, men det är för sent.
Blev ex v förvirrad över att om jag tog bort en tom mapp med Lightroom så försvann den från disken, men om jag tog bort en mapp som innehöll bilder, så togs den bara bort i Lightroom, men fanns kvar på disken.

Vill absolut ha kvar mitt mappsystem så att jag kan hitta mina bilder flera program, utforskaren, Bridge, m fl. Men har lyssnat på kritiken mot mitt mappsystem och insett att det ligger en hel del i kritiken. Har därför beslutat att göra om mitt mappsystem så att jag bara får ett tio-tal huvudmappar (djurbilder, naturbilder, resor, privata bilder, flygbilder mm) och sedan undermappar som leder mig vidare. Detta ger nog minst en nivå till på mina mappar, men det blir lättare att hitta.
Det är lätt att göra detta i Bridge.
Men självklart så vill jag ha igång Lightroom igen, jag betalar ju för det, vet bara inte hur idag.
Inser att jag kommer att förlora allt jobb jag gjort i Lightroom, men det är en smäll som jag får ta. Det har dessutom hänt en gång förut så jag är van.
Det blir ju ändå pankaka av Lightroom när jag gör om mapparna.

Än en gång tack för ert engagemang.
 

forstheim

Aktiv medlem
Jag tycker absolut att du ska ta dig en titt på ACDSee Pro 8 - ett urtrevligt program som är mer kraftfullt än vad folk kanske tror. Jag själv trodde från början att ACDSee var ganska simpelt..mest ett bra katalogiseringsprogram, men kanske inget vidare när det gällde RAW-framkallning och Editering. Så när jag höll på att testa flera andra program hade jag lagt ACDSee åt sidan med ovan nämnda föreställningar. Först när inget av dem andra programmen riktigt passade mig blev jag "tvungen" att ta mig en lite närmare titt på ACDSee Pro 8. Det överraskade mig på flera sätt måste jag säga.

ACDSee hanterar inte lager..och jag personligen har av någon anledning relativt ofta problem med att programmet kraschar när jag ska lägga på ramar. Men förutom det här tycker jag ACDSee är grymt trevligt. Några anledningar till det för mig är:


- att man jobbar med mappar

- inte behöver hålla på att importera och exportera filer/bilder hela tiden

- att programmet känns logiskt och kul att arbeta i

- att ACDSee tar backup på BÅDE katalog och filer/bilder (alt. bara katalogen ifall man vill det)

- att jag upplever RAW-framkallaren gör ett bra jobb

- att det finns ganska bra editeringsmöjligheter; t.ex. "Dodge and Burn" och "Pixel Targeting"

- att slutresultatet blir bättre än vad jag lyckades åstadkomma med något av dem andra programmen (Lightroom 5, Capture One Pro 8, PaintShop Pro X7 och PhotoDirector 6 tänker jag i första hand på då)

- att ACDSee uppdaterar katalogen "on the fly", d.v.s. när du bläddrar bland dina filer/bilder/mappar så uppdateras katalogen automatiskt

- att programmet är snabbt vid t.ex. bildbläddrande

- har en bra katalogiseringsdel...som jag dock inte utnyttjar fullt ut. Jag har nämligen valt att inte använda mig av ACDSee Metadata och Kategorier eftersom det är programspecifika saker som man inte kan ta med sig om man någon gång i framtiden får för sig att byta till ett helt annat program. I stället använder jag mig enbart av IPTC-data där jag noterar nyckelord, copyright-info, kontaktuppgifter, bildfilens namn samt uppgifter om vart en bild är tagen någonstans. Dessa uppgifter lagras direkt i bildfilen och finns ju därför kvar om man byter till ett helt annat program. Detta gör att jag i princip bara är beroende av katalogen för snabbhetens skull.


Lightroom är säkert ett jättebra program för dem som trivs med det, men mig passade det inte riktigt. Jag upplevde det som lite trist att redigera i måste jag säga. Snyggt grafisk, men alldeles för..ja jag vet inte hur jag ska säga...för "boxigt" på något sätt. Jag trängde i och för sig inte ner på djupet i programmet, men kände heller inte det meningsfulla i det efter att ha tagit mig en lite mer ordentlig titt på ACDSee.

Jag kan tycka det är synd att fler fotografer inte laddar ner och testar lite olika program innan man bestämmer sig för ett specifikt. För jag är säker på att många (antagligen de allra flesta) har börjat använda Lightroom för att det är det man hör talas om mest här på Fotosidan eller läser om i olika fototidningar etc. Även om Lightroom kanske är ett bättre program än ACDSee Pro rent objektivt så behöver det inte innebära att det är bättre för den enskilde individen. För mig var det definitivt inte bättre än ACDSee Pro...inte heller lika roligt och inspirerande eller gav ett bättre slutresultat!
 

Dykhjelm

Aktiv medlem
Ska också tillägga att ACDSee Pro 8 har support för dubbla skärmar.. :)
När jag började bildbehandla (för länge sedan) så var ACDSee ett mycket viktigt program. Photoshop hade inte en filhantering av bilder värd namnet. Enda chansen att hitta en bild var m hj a ACDSee. Om jag inte misstar mig så fick den heta ACDSee Classic efter att dom försökt att byta ut den mot en "bättre" version. ACDSee var ett av dom första program som man laddade ner på en ny dator.
Men när Adobe presenterade Bridge så försvann behovet av ACDSee och jag slutade att använda det. Hoppas att det går bra för ACDSee och att Adobe känner "flåset i nacken".

Att byta ut Photoshop för mig idag är en dålig idé. Har gått kurs på högskolan i Jönköping (staden vid Huskvarna), har många video med utbildningsmaterial från bl a Moderskeppet, samt ett antal böcker.
Photoshop kan idag redigera film, vilket jag kommer att lära mig (flygfilmning med GoPro).
I övrigt kan jag inte jämföra med ACDSee då jag inte använt det för bildbehandling.
Men om Adobe fortsätter att minska sin kundservice eller höjer priset över min smärtgräns så är ACDSee mitt första val.
 
ANNONS