Annons

Problem med S90 & LR 2.6 Raw Camera RAW 5.6

Produkter
(logga in för att koppla)

mjefr0

Medlem
Mina bilder ser riktigt dåliga ut om jag använder LR 2.6 där RAW bilder genererade mha CR 5.6. Motsvarande JPG-bild blir bra (Tar RAW o JPG)

Är det jag som gör något fel eller?

Jar läst att det var mycket snack innan 2.6 kom ut men jag ser inga större skillnader.

Tacksam för input

/Fredrik
 
Info S90

Om ni har S90 o LR 2.6 kan ni svara om ni har eller inte har problem. Om det fungerar berätta gärna om trixat med några inställningar.

/Fredrik
 
Om du med "dålig" menar "brusigare" bilder så är det normalt, ACR har en ganska enkel form av brusreducering och bilderna mår ofta bra av att behandlas med en separat brusreducerings-plugin. Fördelen är att du själv kan styra balansen mellan brus och detaljer.

Sedan finns ingen automatisk korrigering för kromatisk aberration i ACR, till skillnad från Canons DPP. Men det saknar även jpeg:ar direkt ur kameran.

I versionen före ACR 2.6 korrigerades sedan inte distorsionen, som är rätt så kraftig framför allt i vidvinkeländen. Även färgåtergivningen skall vara justerad.
 
Det är snarare färger och brus, har inga problem med min Canon 40D. Bilderna med S90 ser för j.....a ut om jag kall uttrycka mig milt. läppar ser tex helt artificiella ut utfrätta och med en konstig röd färg. Har läst att det varit mycket problem med 2.5 men att det skulle vara fixat i 2.6 men kan inte se någon stötte skillnad. Har du några tipps hur jag skall fel söka.

/Fredrik
 
Hej!

Vad kör du för kamera-profil i Lightroom (under Develop -> Camera Calibration -> Profile). Jag använder 'Camera Standard' som default (istället för Adobe Standard som är default i Lightroom). För bilder med människor byter jag till 'Camera Portrait'. När du har hittat en du är nöjd med kan du välja 'Develop -> Set Default Settings...' för att välja den som standard för den kameran.

Mina övriga standardinställningar för S90 i LR 2.6 är:

* Chromatic Aberration: Blue / Yellow: +50 (ibland är det för stort, dock och behöver dras ned).

* Sharpening: 70 / 0.6 / 40 / 2

Joakim
 
Tack Joakim!

Vilken skillnad det blev, nu blir jag av men det värsta skall testa lite mer av dina tips. Jag har även en Canon 40D men där får jag inte samma problem om jag kör Adobe Standar. Vad kommer det sig? Är det dåligt stöd för S90?

mvh

/Fredrik
 
Ja, markera de bilder du vill ändra och välj sedan den kalibrering du önskar.

Om jag kommer ihåg rätt så fungerar det inte så i Develop-modulen. Jag tror att du väljer den profil du vill ha på en bild och sedan väljer du alla andra och synkroniserar. Då kan du välja att bara synka 'Calibration'-inställningarna.

Vad gäller Adobe Standard vet jag inte varför den är så annorlunda just för S90. Det kan ju vara så att Canon medvetet överexponerar i kameran och det sedan kompenseras i raw-konverteraren (dock ej med Adobe Standard). Jag kör Adobe Standard för min Nikon D300 och där är skillnaden mot de kamera-specifika profilerna mycket mindre än för S90. Hur som helst, så länge det finns en lösning som fungerar bra är det ju bara att vara nöjd. Jag kör numera bara raw från min S90.
 
Tack för alla tips. Jag kör med synka som ni tipsade om och det tar ju inte någon längre tid att process/konvertera till "Camera Neutral".

Är lättad trodde det var inkompabilitetsproblem mellan S90 o LR

Tack

/Fredrik
 
Jag använder 'Camera Standard' som default (istället för Adobe Standard som är default i Lightroom). För bilder med människor byter jag till 'Camera Portrait'. När du har hittat en du är nöjd med kan du välja 'Develop -> Set Default Settings...' för att välja den som standard för den kameran.

Mina övriga standardinställningar för S90 i LR 2.6 är:

* Chromatic Aberration: Blue / Yellow: +50 (ibland är det för stort, dock och behöver dras ned).

* Sharpening: 70 / 0.6 / 40 / 2

Jag fotar jpg + raw och vill ha raw bilderna så lika jpg som möjligt per default för att minimera editeringen. CPP ger ett nästan identiskt resultat medan LR presterar betydligt sämmre (med camera settings calibration).

Ska testa dina presets. Har letat länge efter något liknande. Någon som känner till mer presets för S90?

Hur gör du åt noise redusering på hög iso? Även där är CPP o jpg betydligt bättre än LR raw.

Har även noterat att LR inte verkar bry sig om white balance inställningarna (åtminstone inte om man väljer färger manuellt).
 
Hur gör du åt noise redusering på hög iso? Även där är CPP o jpg betydligt bättre än LR raw.

Har även noterat att LR inte verkar bry sig om white balance inställningarna (åtminstone inte om man väljer färger manuellt).

Jag brukar inte göra mycket brusredeucering alls, då jag föredrar brus framför utsmetade detaljer. Annars försöker jag undvika höga ISO med S90. Om du hittar några bättre inställningar till S90 i LR 2.6 får du gärna dela med dig av dem. Jag håller med om att S90 inte är helt lätt att få till bra utan extra pill i LR (även om det blev klart bättre med kameraprofilerna i 2.6).
 
ANNONS