Annons

Proffsig digitalkamera till bra pris?

Produkter
(logga in för att koppla)

Grållan

Avslutat medlemskap
Vilken digitalkamera väljer man för att få näst intill proffskvalitet, utan att behöva betala 60.000 kr? Har någon ett bra tips?
 

SWERIPA

Aktiv medlem
Hej,

Varför inte Canon D60, FujiFilm S2Pro eller Nikon D100, mycket bra kameror allihop för runt 26 000 SEK. Finns massor av trådar på fotosidan som diskuterar dessa kameror.

Lycka till med ditt köp.
 

prinsen

Aktiv medlem
Jag kommer just från expert där jag har tittat på en d-slr kamera, Jag tittade på en Canon D60 och en Nikon D100.
Slut summan blir aldeles för stor anser jag för att köpa en kamera för dessa pengar, Tekniken kommer inte att stanna här. Det klart att det är det är en smaksak, men jag anser att det fortfarande är förmycket pengar för dessa kameror.

Man får mycket vanlig slr kamera för dessa pengar
och jag tycker som sagt att det är "förtidigt" att köpa en D-slr kamera.

Adam
 

Timo Julku

Avslutat medlemskap
om du letar efter ett bra pris i meningen super billigt... sa kkan du leta forgaves om du vill ha bra kvalitet...
det kostar att ligga pa topp om man ska ha de fiiina kamerorna...
rakna me en 20' i alla fall...

suck...


smiles

timo
 

avlsutad110823

Avslutat medlemskap
Hej

Avvakta de nya modellerna som lär skall komma vid nån mässa i mars.

Bla går vilda rykten om nya Canonmodeller, och andra lär inte vara sämre på att släppa saker.

MAn kan misstänka att beg D60 och D30 kommer att dyka upp till rimliga pengar samt att vissa rykten säger att en Dxxx i 15 000 klassen skall komma med bra data.

Så det är kanske lite fel tid att köpa just nu.


Du kan säkert hitta mycket på beg marknaden i slutet mars/början april om min teori håller.
 

ohls

Aktiv medlem
känns som en digitalkamera sjunker ganska snabbt mot en vanlig analog. Om man la ut 10000 för en digitalkamera för 7-8 år sedan så kan man lika gärna slänga den i sjön nu. mot en analog så har den sjunkigt men man kan fortfarande få lite pengar för den.
 

Renken

Medlem
Val av digital kamera

Jag har lagt massor av tid på sökandet efter ett digitalt alternativ.
Förut fotade jag analogt med en EOS 5a och scannade till digitala bilder.

Äntligen har jag hittat kameran som uppfyller mina höga krav.
Olympus C-5050ZOOM

Tillsamáns med bläckstråleskrivaren hp deskjet 5550

Har jag nu ett eget fotolabb.

Supernöjd
 

rideg

Avslutat medlemskap
Ett av problemen med digitala kameror är att konsumenterna än en gång blir grundlurade av tillverkarna. Naturligtvis skulle de kunna sätta igång att masstillverka relativt billiga digitala spegelreflexkameror med fullformats-ccd redan idag, men det vore ju en dålig affär eftersom man under de närmaste åren kan pyttsa ut urdyra kompaktkameror som ger katastrofala bildresultat istället. Traditionella system ger fortfarande överlägset mycket mer bildkvalité för pengarna. För samma slantar som man kan lägga ner på en relativt billig digital spegelreflex (t.ex. Nikon D100) får man en bra analog spegelreflex och en filmskanner för yrkesbruk, samt pengar över till en massa film och framkallning. Oändligt mycket långsiktigare.
 

Bengt-Arne

Aktiv medlem
rideg skrev:
Ett av problemen med digitala kameror är att konsumenterna än en gång blir grundlurade av tillverkarna. Naturligtvis skulle de kunna sätta igång att masstillverka relativt billiga digitala spegelreflexkameror med fullformats-ccd redan idag, men det vore ju en dålig affär eftersom man under de närmaste åren kan pyttsa ut urdyra kompaktkameror som ger katastrofala bildresultat istället. Traditionella system ger fortfarande överlägset mycket mer bildkvalité för pengarna. För samma slantar som man kan lägga ner på en relativt billig digital spegelreflex (t.ex. Nikon D100) får man en bra analog spegelreflex och en filmskanner för yrkesbruk, samt pengar över till en massa film och framkallning. Oändligt mycket långsiktigare.
Jag har en Digitalkamera CanonG2...Tycker det är hur kull som helst. Man kan ut och plåta, när man sedan kommer hem, kastar man sig framför datorn och kan kolla igenom bilderna direkt.
Jag har hela tiden innan kört med analog systemkamera och varit nöjd med detta. Men detta nya är fantastiskt roligt.
Håller med dig om att en digital systemkamera är för dyr. Canons nya värsting kostar 80000kr...Hiskelig summa. Jag menar man får upp i denna nivå för att matcha en analog kamera.
 

Losjö

Medlem
Jag har en Nikon Coolpix 5700. Den tycker jag är bra och den är enligt tester, klassen under en proffskamera i prisklasserna 20000:- och uppåt. Man får en Coolpix 5700 för 13500:- på Cyberphoto. Bra zoom, bra optik (nikkor), 5 Mpixel. Detta är ju iochförsig ingen systemkamera som man kan byta objektiv på, men det finns 1,5x telekonverter till den :), är det förresten värt at lägga nästan 2000:- på en sådan?, blir man lyckligare då ;-)
 

froz

Medlem
Jag förstår om många tycker dslr-kamerorna är dyra. Viktigt att betänka är det faktum att en aktiv fotograf gör av med tusentals kr i filmkostnader. Det är inte ovanligt att hamna på en slutkostnad av 3kr/bild. Lätt berkänat är alltså t.ex. en D100 "betald" efter dryga 8000 bilder. Det är bevis nog för mig att det i slutänden blir ekonomiskt, speciellt för en yrkesbruk.

Själv fotograferar jag med en Nikon D100 och är mycket nöjd med resultatet. Både bildmässigt och ekonomiskt.
 

rideg

Avslutat medlemskap
Det paradoxala med digitala kameror är att de troligen kommer att innebära ett uppsving för den traditionella tekniken. Digitala kameror har lockat många till att börja fotografera som kanske annars inte skulle köpa kamera. Många av dem kommer att inse den digitala teknikens begränsningar samt att man kanske inte alltid måste ha bilden direkt, och därför börja kika på traditionella alternativ. En skarp diabild och en bra filmskanner slår ju vilken digital kamera som helst. När tv:n kom så var radioepoken över, trodde man. Tjenare. Det troliga är att när utvecklingen inom den digitala tekniken planat ut kommer digital och traditionell teknik brukas parallellt. Det finns ju massor med fördelar med att kunna se och kasta bilder i samband med fotograferingen. Personligen tycker jag att det känns bättre med ett ljusbord med diabilder som får ligga och mogna innan man börjar rensa.
 

Linmajon

Aktiv medlem
rideg skrev:
. Många av dem kommer att inse den digitala teknikens begränsningar samt att man kanske inte alltid måste ha bilden direkt, och därför börja kika på traditionella alternativ. En skarp diabild och en bra filmskanner slår ju vilken digital kamera som helst.
Titta här:
bild
Visa mig ett exempel på ett scannat negativ/dia med samma kvalitet. Ett utsnitt räcker bra.
Visst kostar kameran mycket, men knappast en förmögenhet. Canon D60 ligger inte långt efter, och då pratar vi enbart upplösning.

Om man enbart jämför kvalitet per krona är givetvis vanlig kamera+filmscanner oslagbart om man nu VILL köra bilder i datorn, men en digitalkamera är en helt annan grej. Det är inte så lätt att ställa dem mot varandra.

När det gäller dia med projektor finns det egentligen inga som helst bra alternativ idag, men de nyaste datorprojektorerna är bättre än man tror idag, om man inte sett dem på ett tag.

Vad gäller priset så 'vet' jag att en fullstor sensor kostar runt 20000:- om man köper direkt från fabrik, och tillräckligt många (typ, några tusen).
En chipsfabrik kostar runt 100 miljarder kr.(per chipsgeneration). Tillverkas 10miljoner chips där kostar varje chips 10000:- enbart i lokalkostnader...
En digitalkamera innehåller betydligt mer än en analog dito. CCD(dyr!), bildskärm, mer elektronik etc. Det enda som helt saknas är filmtransporten.
 

Camerans

Aktiv medlem
En skarp diabild och en bra filmskanner slår ju vilken digital kamera som helst.

Sorry Jarl, but that's simply incorrect. Which D-SLR are you using, BTW?
Unless you've got a 250 000 SEK drum scanner in your office or home, you will not get the same result from a slide, scanning and printing, as you will from a DSLR file and printing.

Regards, Duncan
 

Camerans

Aktiv medlem
Well, in my humble opinion, if you're going to spend 14000 SEK (£999) you'd be better off by far getting a used D30 and a nice 18-35 zoom lens. It may cost you a thousand kronor more but you can build and add to this system whenever you so chose....

Just my 2 cents, Duncan
 
ANNONS