Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Prylar i N.Y.

Produkter
(logga in för att koppla)

Linmajon

Aktiv medlem
NU har jag köpt en biljett till New York. Ska dit o shoppa lite foto-prylar :)

Efter att ha kollat i diverse tidningar+nätet ser man priser som är ganska imponerande låga.
Min undring:Vilken verklighet kommer att möta mig? Vad är skatten i NY? Om det står $1000 i anonnsen, hur mycket får jag lägga upp när jag väl ska betala? Tax-free fungerar väl bara om man tullar in prylarna i Sverige med svensk skatt?
Vad jag förstår är det OK att ta hem prylarna till sverige utan att skatta för dem då de kan räknas som "resetillbehör", eller ska man köpa begagnat som ser lite slitet ut?
;) Finns det risk för bakslag i tullen?
 

pjutsi

Avslutat medlemskap
Det är sällan roligt att göra affärer med amerikaner till försäljare. Speciellt inte via telefon, men det slipper ju du. De allra flesta jobbar på provision och är allmänt lömska. Dessutom tänker de en massa på marginaler och styrs av tidsbegränsade kampanjer, med resultat att de på dödligt allvar kan påstå att Sunpak gör bättre blixtar till Canon än Canon själva. Eller att deras egna kameraväskor håller 200% bättre än Tamracs dito. Och så vidare.

Ett stort problem med USA är att det finns 3 marknader som jag fattat. En vit. En svart. Och en grå. Och så alla piratgrejer förstås. Resultatet blir ganska spännande. Man kan tex hitta Canon originalgluggar (nåja) utan metallfattning. Eller 2 olika modeller av en originalblixt (?), den ena tillverkad i Japan och den andra i Taiwan. Som givetvis kostar helt olika, och det är ju inte så svårt att räkna ut vilket pris de trycker i annonsen.

Ofta när man vill köpa något till det priset man sett i en annons får man automatiskt följdfrågan "Okej, vill du lägga till $100 för att få en tillverkad i Japan istället?"

Priserna verkar dessutom variera rätt mycket i USA, med resultat att försäljaren alltid först frågar vilket pris du sett i annonsen innan du får något av honom. Jobbigt.

Hm. I övrigt är det grymt kul att shoppa foto på manhattan. Mina favoriter är Adorama och B&H Photo Video. Båda är grymt seriösa och håller hyfsade priser. Det finns billigare små ställen men det kan vara skönt att deala med stabila och erfarna judar som på B&H. Det jobbade en svenskättling där i höstas som nog är lättast att pruta med.

Jag köpte ett EOS 3-hus via telefon från AAA Camera för $950 sommaren 2000. Då hade jag redan lite på fötterna vad gäller att deala med jobbiga försäljare och lyckades undvika 95% av alla fallgropar. Det enda jag glömde var att fråga om en originalmanual, så det kom en uselt kopierad och ihophäftad bunt i originalkartongen... I övrigt var allt ok. De gav mig internationell garanti och allt.

Skatten i NY är ganska låg. Kring 8% tror jag (0% på kläder!). Vad gäller tullen så är det ju upp till var och en.

Lycka till / PJ
 

jonte11

Aktiv medlem
Försök att hitta affärer som säljer sk. "Grey market" produkter, det är importerade produkter som således inte har en amerikansk garanti och är betydligt billigare, men garantin misstänker jag att du inte kommer ha användning för ialla fall..
Kolla in A & M, på denna sida. De har greymarket produkter.
http://www.amphotoworld.com
 

Jeppe

Aktiv medlem
Dessutom ligger väl inte den seriösa handlaren i NY..

:rolleyes:

De har säkert ingen butik eller så eftersom det inte står någon adress..

Hahaha... klippt från A&M

"The charges at checkout may not be final. You will receive your final statement (receipt) with the arrival of your package."

Så beställer man en D30 för 1300$ så tillkommer 500$ i hanteringskostnad och 200$ i frakt och försäkring. Detta tillkommer förstås efter man har "checkat ut"....suck...nää

bhphoto.com är trevliga och de har även grey market (och berättar detta).
 

Krille

Aktiv medlem
Hej!
Har köpt grejor från AAA Camera i New York. Som det redan nämnts här så är det svårt att hitta 100% pålitliga försäljare i NY. AAA-Camera är ett exempel på en butik man bör undvika. Faktum är att priset jag till slut fick betala för objektivet jag skulle ha var ca 50 % högre än vad som stod i annonsen. Det var bara några dollar högre hos B&H, som är betydligt pålitligare. Men jag har jämfört med Tysland, exempelvis New York Camera (www.ny-camera.com) där jag också har handlat både kameror och objektiv. Jämfört med B&H är det ingen större prisskillnad. Dessutom slipper man bekymra sig för tullavgift och leveransen går ofta fort. Jag köper därför hellre fotoprylar i Tyskland än i New York.

Christian
 

Pixel

Avslutat medlemskap
Svar till Linmajon:

FRÅGA: Tax-free fungerar väl bara om man tullar in prylarna i Sverige med svensk skatt?
SVAR: Inte alls, taxfree innebär att du besvisligen för ut varorna från landet. Något rapportsystem om att varorna beläggs med skatt i mottagarlandet finns inte.

FRÅGA: Finns det risk för bakslag i tullen?
SVAR: Om du inte spar originalkartonger mm utan ex. laddar kameran med film och förvarar den tex i en fotoväska som vilken kamera som helst...så skall det vara grönt ljus.

Svaren baserar sig på att du reser och inte beställer som är något helt annat.

/Björn
 

Jeppe

Aktiv medlem
Tax-Free funkar ju så att du beställer varorna i butiken (på plats), så får du hämta ut dessa i en utlämningsdisk på flygplatsen när du åker hem.
 

pjutsi

Avslutat medlemskap
Eh? Är det inte så att man betalar momsen där man handlar och får ett speciellt TaxFree-kvitto som man använder när man lämnar landet för att få tillbaks en del av momsen? Men jänkarna kanske gör annorlunda?
 

Pixel

Avslutat medlemskap
Jeppe, flera olika system tillämpas men jag har dock aldrig hört om din variant under mina resor i hela världen. Måste vara ett enormt lager om dom dagligen skall hantera tusentals varor för turister som lämnar ett land.

Pjutsi, butiker som är anslutna till ditt omtalade taxfree-system har som regel alltid en dekal som upplyser om detta system som är både vanligt och smidigt dessutom. En förutsättning är dock att man har passet med sig vid köpet.
 

Jeppe

Aktiv medlem
På Barbados gjorde man så att man köpte varan. Sen hämtade man den i utlämningsdisken på flygplatsen och fick skatten tillbaka. Det fungerar ju på ett sådant resmål och knappast kanske i USA. Som du säger hade det nog blivit lite mycke prylar. Nu var ju inte anledningen pengar tillbaka som gjorde att jag köpte en 2½ liters flaska inhemsk mörk rom. :D
 
ANNONS