Annons

PS Elements eller Gimp? Eller kanske något helt annat?

Produkter
(logga in för att koppla)

Eugene Tooms

Aktiv medlem
Hej!
Jag är nybörjare på digital bildbehandling och skulle behöva lite råd om vad jag skall ha för bildbehandlingsprogram.

Sist jag ägnade mig åt bildbehandling var det framkallningsvätskor och fix inblandat så det var ju ett tag sedan jag var med på banan. Har alltid gillat mörkrumsarbetet och vill gärna ta del av den nya teknikens motsvarighet. Här är ett av problemen, eftersom jag inte vet allt som går att göra nuförtiden så vet jag inte riktigt vad det är jag vill kunna göra... Så där på rak arm tänker jag på efterbelysa, justera färger etc men det finns naturligtvis en massa annat också som jag kommer vara sugen på.

Läste i några trådar om Gimp, det lät ju lovande så jag tankade hem det.

Om jag har Gimp, kan jag då ta in bilder i RAW-format eller behöver jag någon sorts konverterare (är det rätt term?)? Vad kan jag inte göra med Gimp som jag kan med PSE?

Ja ni hör ju... Jag förstår knappt ens vad jag snackar om.

Sammanfattningsvis kan man väl säga att jag:
1. Inte vill hålla på och slita med något som ändå inte kommer att funka, då skaffar jag hellre "rätt" program från början. Trist att lägga en massa tid på en sak om man ändå behöver lära om.
2. Naturligvis hellre använder ett gratisprogram än ett 900kr-program...
3. Vill ha ett program som är hyfsat lätt att lära sig. Det finns inte ord i vårt språk som kan beskriva hur lite jag kan om i dagsläget... (well, jag har faktiskt en lightversion av ps på jobbet men det enda jag gör med den är att beskära och att spegelvända bilder) Jag är på den nivån att om någon säger "lager" så tänker jag på öl, SKF och förvaringslokaler.

Det här blev ett långt och rätt luddigt första inlägg. Jag vore mycket tacksam om någon ville ge lite råd på vägen.
 
Jag tycker du lyckats träffa mitt i prick med frågeställningen.

GIMP + DCRaw
Båda är tillgängliga gratis. Programmen i sig fixar allt du behöver så sett till funktion kommer du nog inte att sakna nåt.
I mitt tycke så är användar interfacet det bästa dock men det är en smak sak och det som passar mig kanske inte passar nån annan. En annan sak är att det kanske inte produceras lika mycket böcker guider etc till Gimp som till Adobes produkter.

PS Elements.
En bra start. Har bild sorterare, RAW och bild hantering som de flesta klarar sig med och lite till.
Här produceras böcker, guider. En bra hemsida kan vara http://bildbehandla.se/ som ger ut gratis guider på nätet för just PSE.
Enkelt att komma igång alltså.

PS Lightroom.
En lite udda fågel kanske i sammanhanget. Det är ett professionelt verktyg för att skapa arbetsflöden för många fotografiska bilder. Innehåller katalog del för att hålla ordning på bilderna, Development del för "framkallning" dvs det man tidigare gjorde i mörrummet. och slutligen några ut moduler för att skapa bildspel, hemsidor eller utskrifter.
Här finns det oxå mycket gratis material på nätet och böcker DVDer etc för den som vill lära sig mer.
Funktionerna i Develop delen är omfattande och klarar av det mesta som vanliga fotografer vill göra.

PS CS5 + Bridge
Bridge är katalog delen för PS (om man inte använder PS med Lightroom).
Ja, vad som kan göras med detta är välkänt och kanske inte ska beskrivas här. Man ska ha klart för sig att PS inte riktar sig till fotografer utan till bildbehandlare (där fotografer är en del). Det gör att programmet är oerhört omfattande och innehåller många delar som kanske man inte använder alls som fotograf.

Här finn sböcker, DVD er, guider och infprmation på nätet bla http://moderskeppet.se/

--------

I mitt tycke så är det PS Elements eller Lightroom du ska titta på.
 
ANNONS