Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Rätt storlek vid utskrift (passfoto)

Produkter
(logga in för att koppla)

hornavan

Aktiv medlem
1
Antag att om bilden ska vara 40x50 mm (eller det yttermått som bilden ska ha) gör du den färdiga bilden 400x500 pixlar stor. Kontrollera att avståndet är 140-170 pixlar mellan hakspets och pupill.

2
Skapa en ny vit bild som är 1500x1000 pixlar stor.

3
Kopiera bilden i 1.

4
Klistra in den som ett nytt lager mitt i bilden du skapade i 2.

5
Spara den stora vita bilden som är 1500x1000 pixlar tillsammans med den inkopierade id-kortsbilden, som en JPEG i bästa kvalité.

6
Sänd jpeg-filen till fotolabb och be att få den utskriven i 15x10 cm.

7
Tag fram en sax och klipp ut bilden.
8 Gå till en fotograf, bländvita leenden godkänns inte och bakgrunden måste vara helvit.
 

PO918

Ny medlem
Har tagit några bilder till sonens id-kort och förnyelse av mitt eget körkort. Bakgrunden är uppstädad, det bländvita leendet fixat och allt är klart förutom storleken.

Från hakspets till pupill ska det vara 14-17 mm. Jag har ingen egen skrivare utan tänkte skicka bilderna till labb för utskrift.

Fråga: Hur försäkrar jag mig om att storleken blir exakt den rätta? Använder PS CS4.
Skicka tillTPdata o foto dom är bra o billiga hittar dom på gula sidorna.Lycka till
 
ANNONS