Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Rätten till bilden

Produkter
(logga in för att koppla)

Bryggarn

Aktiv medlem
Goddagens.
Funderar på en sak.
Är det alltid den som håller i kameran/trycker på avtryckaren som har upphovsrätt på bilden.
För att vara konkret: Om jag tar min kamera, med min film i, ger till en kompis och instruerar honom att stå här, zooma si och så, tryck av si och så osv.
Har då han eller jag sedan rätten till bilden?

Bilden här t ex på mig hoppandes gummisnodd.
För säkerhets skull nämner jag kompisens namn, han heter Björn.
Om jag till äventyrs vill sälja den här. Ska det stå Foto:Björn eller Foto:Magnus under bilden, och vem av oss har rätt att ta betalt?
 

Bilagor

  • magnus_hopp.jpg
    magnus_hopp.jpg
    26.8 KB · Visningar: 527
Om Michelangelo lånar penslar och färg av Rembrant så är det ju ändå Michelangelo som målat tavlan.. Samma gäller inom fotografin. Upphovsmannen till verket är den som skapat det.. Å det är ju i ditt fall din kompis, oavsett om du äger kameran
 
Intressant fråga. Om man ska vidareutveckla det. Säg att man riggar en kamera på stativ med fast objektiv. Ställer in skärpan och själv kännner för att vara med på ett hörn av bilden. Om man då av någon anledning inte kan använda självutlösaren på sin kamera och ber en kompis trycka på knappen när man säger till, vad skulle det då klassas som?
 
Jag skulle påstå att det då är du som är upphovsmannen till bilden. Vem det är som egentligen trycker på avtryckaren är inte det avgörande. Som exempel kan jag nämna en fotograf (kommer tyvärr inte på namnet, men det var en artikel om honom i tidningen Foto för några år sedan) som riggade upp en bakgrund, X antal studioblixtar och en mellanformatare med trådutlösare i ett tält ute på stan. Sedan lät han frivilliga personer ställa sig framför kameran och ta bilder av sig själva.

Självklart var han upphovsmannen till dessa bilder, även att det utan tvekan var dessa människor som tryckt på avtryckaren. Det handlar om själva idén och det fotografiska kunnandet. Utan hans idé om att göra på detta vis, och utan hans fotografiska kunskaper hur man riggar blixtar mm så hade bilderna aldrig kommit till. Alltså är han upphovsmannen...ja så ser jag på saken!

/Joakim
 
enligt upphovsrättslagen är det antingen den som tagigt bilden eller den personens uppdragsgivare som har rätt till den. Så om din kompis tar en bild därför att du bett honom så är du hans uppdragsgivare och alltså är det du som har rätten till bilden.:D
 
Jag läste någonstans, men kan inte komma ihåg var om följande:.Det var ett par fiskarvänner, där den som fick den största fisken även ägde kameran. Han instruerade och lånade ut kameran till sin vän, för att vännen skulle ta en bild av honom och fisken.

Jag har för mig att det var i en bok som heter "patenträtt och andra immaterialrätter", eller något sådant, men slutresultatet var i varje fall att vännen som tog bilden även var upphovsman.

/Fredrik
 
.enligt upphovsrättslagen är det antingen den som tagigt bilden eller den personens uppdragsgivare som har rätt till den.

Okej, okej.
Upphovsman och äganderätt till bilden kanske inte är riktigt samma sak.
Den som tryckt på avtryckaren har ju tveklöst tagit bilden och är alltså upphovsman.
Kan vara läge att göra upp om äganderätt till bilderna på ett tidigt stadium.
 
Upphovsrätten är att den som har haft idén till, och skapat, konstverket har rätt att få ersättning om verket reproduceras i fler upplagor.

Äganderätt innebär att den som äger konstverket har rätt att göra vad han/hon vill med just sitt exemplar. (Utom reproducera !) T.o.m. rätten att bränna upp det eller dylikt.

Om man vill använda/låna en bild från till exempel en tidning så skall BÅDE fotografen och tidningen tillfrågas. Alltså både upphovsmakaren och uppdragsgivaren. Annars kan det leda till vite.
 
Det finns en känd amerikansk fotograf, som jag tyvärr glömt bort namnet på nu när jag skriver detta. Han lät sina assistenter ljussätta och göra iordning allt, sen kom han bara dit och tryckte på knappen. Vem har upphovsrätten då?
 
Oj svårt.

Spännande men lite svårt.

Om jag packar ner kameran i min sambos väska och säger "Ta några snygga bilder på Paris när du är där" är då jag som har rättigheterna?


Bilderna blev i alla fall helt underbart bra!
 
Dadigan skrev:
enligt upphovsrättslagen är det antingen den som tagigt bilden eller den personens uppdragsgivare som har rätt till den. Så om din kompis tar en bild därför att du bett honom så är du hans uppdragsgivare och alltså är det du som har rätten till bilden.:D

Om jag går in i en fotoaffär och ger dem i uppdrag att ta passfoton på mig, är jag ju tveklöst uppdragsgivare. Har jag då rätt att sälja dessa bilder till ex en reklamkampanj?
 
ANNONS