Annons

radiotriggern gett upp?

Produkter
(logga in för att koppla)

johnnynu

Aktiv medlem
Vet inte om något är på tok med min elinchrom skyport radiotrigger.

Hände ingenting när jag försöker trigga blixten.

Slagit av och på flera ggr. bytt batterier i sb-800 blixten.

Batteriet till sändaren kan väll inte vara slut? Haft den i en månad ca.

Lyckades få en blixt av typ 30-40 försök idag när jag testade. Kör med samma inställningar som jag har gjort förut hela tiden.
 
Hej!
Till din blixt har du, förmodar jag, Elinchrom skyport "universalmottagare" som även den innehåller batteri som kan ta slut....
Skyport-mottagarna till Elinchroms studioblixtar strömförsörjs från Elinchromblixten men universalmottagaren som används till icke Elinchromblixtar har inbyggd batteriströmmatning (uppladdningsbart Li-Ion, drifttid ca 30 tim).
Skyportsändarens batteri är inte uppladdningsbart.
/Per
 
Min SP har hållt på lite liknande.
Jag löste det med att "väcka" sändaren genom att ha mottagaren påslagen så att den blinkar grönt sakta och sedan slå på sändaren, hålla in + och - samtidigt på sändaren och sedan tycka på TEST samtidigt. Då har mina blixtar gett ifrån sig en blixt och sedan har de fungerat tills jag stängt av utrustningen.

Det här händer mig oftast efter 10-15 blixtar OM det händer. Oftast så startar allt bara upp och sedan går det tills jag stänger av.
 
Tack för svaren. Mottagaren verkar inte ha något batteri, endast sändaren. Hittade inget uttag för batteri i den. När jag fick grejjerna fick jag bara med ett batteri och det var till sändaren som sitter på kameran.

Det kan nog vara som du säger för tryckar jag på on/off knappen på mottagaren så blinkar den - ett litet tag bara sen slocknar och så får man trycka igen men under tiden den blinkar så fungerar det inte med test knappen.

Provar att köpa ett nytt batteri.

Vad gör har -/+ knapparna för funktion som sitter på mottagaren?

mvh
 
johnnynu skrev:
Tack för svaren. Mottagaren verkar inte ha något batteri, endast sändaren. Hittade inget uttag för batteri i den. När jag fick grejjerna fick jag bara med ett batteri och det var till sändaren som sitter på kameran.

Det kan nog vara som du säger för tryckar jag på on/off knappen på mottagaren så blinkar den - ett litet tag bara sen slocknar och så får man trycka igen men under tiden den blinkar så fungerar det inte med test knappen.

Provar att köpa ett nytt batteri.

Vad gör har -/+ knapparna för funktion som sitter på mottagaren?

mvh

Mottagaren ska ha ett litet hål fram där du kan sticka in en laddare, modell sådan som är rund.
På min modell står det t.o.m CHARGE ovanför hålet.
Laddaren kan du ta vilken som helst som ger 5V 500mA och som har + i mitten av kontakten och - i det yttre.

+ och - knapparna använder man för att ställa blixtstyrkan om man använder mottagaren som är för Elinchromes egna märkesblixtar.
 
ANNONS