Annons

rengöring av fokuspunktern

Produkter
(logga in för att koppla)

Tessan2

Ny medlem
Jag vet inte om jag har förstört min canon. Skulle rengöra sensorn men som nybörjare fattar man inte så bra. Hade fått massa prickar på bilderna och frågade i en grupp på fb hur jag får bort det. Dom gav rådet om ett rengöringskit. Köpte det och började rengöra inne i kamerahuset men allt var kvar och det blev märken till slut. Bara det att jag rengjorde fel yta. Jag gjorde rent på fokuspunkterna som ni ser på bilden... Nu är den inte så vacker och det är störande att ta bilder med massa streck, inget som påverkar bilderna dock. Sensorn är helt smutsfri nu men hur får jag rent detta glas, om det ens går? Går det att byta den delen? Eller är kameran förstörd? Har ingenstans att lämna in kameran i stan heller.
 

Bilagor

Erik X

Aktiv medlem
Det där ser mer ut som smuts än som repor, ge den ett försök till..
Sätt inte kameran i "sensorrengöring" utan låt den vara avstängd så spegeln är nedfälld och torka på undersidan av fokusskivan högst upp. Svabb eller mikrofiberduk lätt fuktad med 98% alkohol..
Men som sagt, akta spegeln! Den har ett oerhört tunt halvgenomskinligt metallskikt på den synliga ytan. Bäst är att aldrig röra den. Sen finns faktiskt en spegel till bakom den. Men den inre är ju i någon mån skyddad, går knappt att se den.
 
Senast ändrad:
ANNONS