Annons

repa i objektivet, hur retuschera bort?

Produkter
(logga in för att koppla)

Helmetrock

Aktiv medlem
okej, hur fan ska jag kunna svara på de??????
det är mitt första gammla objektiv..sej hur jag ska kunna svara på det olofpeterhenrik.?
vad är de med dej igentligen. var vänlig och aldrig mer skriva i mina trådar tack.
Din förra tråd blev låst, fortsätter du svara så här kommer den här också att bli låst. Dessutom kommer du inte att få någon hjälp av mig och knappast av någon annan heller.

Vad vill du att folk ska svara? Är det inte bättre att få ett svar som stämmer än att få ett svar du råkar gilla?
 

punchline82

Aktiv medlem
Din förra tråd blev låst, fortsätter du svara så här kommer den här också att bli låst. Dessutom kommer du inte att få någon hjälp av mig och knappast av någon annan heller.

Vad vill du att folk ska svara? Är det inte bättre att få ett svar som stämmer än att få ett svar du råkar gilla?
ja men han drygar ju bara sej.
vadå en som stämmer??
har jag fått svar på mina frågor?
nej tänkte väl de.
klart jag lackar ur när ni beter er som ni gör mot mej.
eller vill ni bara spela smarta med era dumma kommentarer?
 

Torparfarsan

Avslutat medlemskap
okej, hur fan ska jag kunna svara på de??????
det är mitt första gammla objektiv..sej hur jag ska kunna svara på det olofpeterhenrik.?
vad är de med dej igentligen. var vänlig och aldrig mer skriva i mina trådar tack.
Varför inte lugna ner dig? Du får det bemötande du själv lockar fram med din ilskna och arroganta ton. Tänk på att som du bemöter andra blir du själv bemött. Och kan väl undgå att då inte håller en trevlig ton i dina inlägg. Du ställer frågor men vill inte ha svaren. Och det oavsett hur bra svar du får förkastar du dem, som regel med en spydig kommentar!
 

Anders Östberg

Guest
Ja det är ju bra metodik att försöka upprepa testen med så lika förhållanden som möjligt, för att se om det blir någon skillnad efter ändringen. Vare sig det beror på repan eller om objektivet lider av en "hot spot" så syns det förmodligen olika mycket i olika ljusförhållanden.
 

punchline82

Aktiv medlem
jag vill bara be om ursäkt för om jag nu varit otrevlig mot en del här.
inget illa menat men blir bara upprörd. hoppas den godtas.
men ska iaf skärpa mej nu hädan efter.
 

Anders Östberg

Guest
En tanke från flickr-sidan: har du ett filter på objektivet så kan du prova utan det?
 

snap01

Aktiv medlem
ja men han drygar ju bara sej.
vadå en som stämmer??
har jag fått svar på mina frågor?
nej tänkte väl de.
klart jag lackar ur när ni beter er som ni gör mot mej.
eller vill ni bara spela smarta med era dumma kommentarer?
du kanske borde jobba på din aggressiva attityd. Om du ber om hjälp så kan det vara bra att vara trevlig om man vill ha det. Att din optik skramlar är svårt att veta när man inte hört det men ingen optik mår bra av att skakas det är ingen drink. Det viktiga är väl att veta om optiken är bra eller? sätt kameran på ett stativ kör med olika bländare etc kolla om den är tillräckligt skarp om inte köp en annan.
Om du är orolig för din skrammel optik så tag med den till en kunnig fotoaffär o be dom ge sin syn på den.
 

Olle

Aktiv medlem
jo de är nog så.
men hur fan kan de bli så igentligen?
jävligt störande iaf
Kan det inte bero på att ditt objektiv är tillverkat eller åtminstone konstruerat under den analoga eran? Då saknade objektiven ofta antireflexbehandling på den bakersta ytan. Filmen är ju helt matt och reflekterar inget ljus tillbaka mot objektivet. Sensorn däremot, eller om det är filtret framför sensorn, är blank och kan därför reflektera ljus mot objektivet som i sin tur reflekterar ljuset tillbaka mot sensorn igen och då kan sådan där effekt ibland uppstå. Modernare objektiv har antireflexbehandling även på den bakersta ytan så att inget ljus reflekteras tillbaka till sensorn.

Du har väl ett Tamron 90/2,8? I så fall med tillägget DI i namnet antar jag. D står för digital och innebär att objektivet har fått antireflexbehandling även på den bakersta ytan, vilket inte tidigare objektiv utan DI hade.

Olle

PS Jag är ju bara ett gammalt analogt fossil, så någon mer kunnig i digital teknik får rätta mig om jag har fel. DS
 

Anders Östberg

Guest
jo jag har filter på.
är de de som är problemet?
eller står de så på sidan?
(japp, ska kolla själv men ville få min mening komplett)
Det var mest en teori; filter - i alla fall billiga sådana - kan ge diverse effekter. Det kostar ju inget att prova i alla fall.

En annan teori skulle ju vara då att detta är en egenskap hos det här äldre objektivet, att det inte passar så bra ihop med digital kamera.
 

Olle

Aktiv medlem
Ingen har sagt varken bu eller bä till min teori, så jag får väl utveckla den ytterligare.
Med de flesta äldre objektiv har man ju inte det här problemet. För att det skall kunna uppstå borde bakre linsen vara konkav (inåtbuktande). Då koncentreras de reflekterade ljuset till en fläck i mitten av bilden. Hur stor beror på hur mycket konkav linsen är och avståndet till sensorn. Ju mindre fläck, ju ljusare fläck och ju mer borde den synas. En större lins borde även reflektera mer ljus så att fläcken syns mer.

Sen kanske olika kamerors sensorer reflekterar ljus olika mycket, men det där kan ni digitalfotografer mer om.

Även motivet borde spela roll. Om man t ex fotar ett ljust motiv där mitten av motivet/bilden, där fläcken hamnar, är mörkt så borde fläcken synas tydligare.

Men om det är det här som är förklaringen till Daniels problem eller om det beror på repan eller något annat har jag förstås ingen aning om.

Olle
 
ANNONS