Annons

Resa med TUNG proffs-utrustning. HUR???

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Det kan väl ändå inte vara så att någon får ta med mer vikt bara för att man har ett visst yrke? Det skulle betyda att "proffs fotografer" åker på min bekostnad då jag subventionera deras övervikt. De får väl betala för sig som alla andra, och dom om några har väl möjlighet att ta betalt för detta inom sitt uppdrag. Låter helt snurrigt, det finns väl andra yreksgrupper som vill ha med sig mycket vikt också. Inte minst "amatör fotografer" vars foton ska vara för resten av livet och håller ett väldigt högt personligt värde.

Jag packar det mesta i min fotoryggsäck, ska jag ha med mina quadra-blixtar så blir det i ett annat handbagage som någon annan får ta med, så det är en fördel att inte resa själv.
 
Jo det är en viss skillnad. En fotografs kameror är dyra OCH deras levebröd.
Jag vet en fotograf som kommer med trunkar med grejor till incheckningen för många år sedan. Skall utomlands för att göra ett jobb.
Han gick utan problem med på att bolaget ersatte honom OM ngt skulle gå snett, men han ville ha det skriftligt.
När personalen börjar fylla i en blankett så frågar de vad värdet är o han svarar drygt en halv miljon. O själva jobbet runt 2-5 mille.
Direkt frågar personalen om han kan tänka sig att få en tom flygstol bredvid sig o ansvara för väskorna själv....
 
Det kan väl ändå inte vara så att någon får ta med mer vikt bara för att man har ett visst yrke? Det skulle betyda att "proffs fotografer" åker på min bekostnad då jag subventionera deras övervikt.

Jag håller med Erik, det är skillnad. Men jag tycker också som du att det finns både yrkesgrupper och icke yrkesgrupper som kan behöva ta med mer. Jag är inte proffs, men jag reser jorden runt och fotar och sen säljer eller donerar mina foton till välgörande ändamål och min utrustning är den samma som vilken proffs som gör samma typ av jobb.

Men det där med att man subventionerar är snett i många avseenden. Jag väger 70kg. Jag vill inte "subventionera" någon som väger 160kg. Alltså borde jag få ta med mig 90 kilo extra gentemot honom om vikten är viktig av olika anledningar. En som får ta med extra kameraväska är ändå bara 8-10 kg extra.
 
Jo det är en viss skillnad. En fotografs kameror är dyra OCH deras levebröd.
Jag vet en fotograf som kommer med trunkar med grejor till incheckningen för många år sedan. Skall utomlands för att göra ett jobb.
Han gick utan problem med på att bolaget ersatte honom OM ngt skulle gå snett, men han ville ha det skriftligt.
När personalen börjar fylla i en blankett så frågar de vad värdet är o han svarar drygt en halv miljon. O själva jobbet runt 2-5 mille.
Direkt frågar personalen om han kan tänka sig att få en tom flygstol bredvid sig o ansvara för väskorna själv....

Den det finns ingen som helst anledning att någon som reser i tjänsten ska få ha mer vikt än jag med precis samma utrustning. Det får dom banne mig stå för själva, precis som oss andra som får betala extra för det. Min senaste utlandsresa hade jag kamerautrustning för närmare 100 000 med, inte fan får jag gratis extra vikt för det. Ingen som helst skillnad, och i så fall ska det väl gälla alla yrkesgrupper som vill ta med saker? Då får man betala för den extra vikten, och är man yrkesfotograf så kan man fakturera för den kostnaden, och som i ditt exempel som du säger 2-5 mille för jobbet, då är väl ett extra säte ingen kostnad eller att betala för extra vikt. Jag får betala själv men ska banne mig inte behöva betala för folk som reser i tjänsten också.
 
Jag håller med Erik, det är skillnad. Men jag tycker också som du att det finns både yrkesgrupper och icke yrkesgrupper som kan behöva ta med mer. Jag är inte proffs, men jag reser jorden runt och fotar och sen säljer eller donerar mina foton till välgörande ändamål och min utrustning är den samma som vilken proffs som gör samma typ av jobb.

Men det där med att man subventionerar är snett i många avseenden. Jag väger 70kg. Jag vill inte "subventionera" någon som väger 160kg. Alltså borde jag få ta med mig 90 kilo extra gentemot honom om vikten är viktig av olika anledningar. En som får ta med extra kameraväska är ändå bara 8-10 kg extra.

Det är ingen som helst skillnad förutom att yrkesfotografen kan fakturera kunden för den extra kostnaden vilket inte jag kan. Var och en får betala sitt eget bagage.Blir ganska märkligt om alla som reser i tjänsten ska få ta mer bagage än privatpersoner till samma kostnad. Blir liksom bakvända världen.

Jag kan gärna ha ett system där var och en betalar för sin egen kroppsvikt, men att prata om subvention är inte fel i detta fall då det rakt av blir så att DU får ha två väskor, DU får ha en, ni betalar samma pris. Det är en direkt subvention, och i detta fall subventionerna man den som får betalt. Bakvända världen..
 
Jag får betala själv men ska banne mig inte behöva betala för folk som reser i tjänsten också.

Det är nog ofta de som reser i tjänsten och betalar fullprisbiljetter som subventionerar privatresenärerna som vill flyga så billigt som möjligt ;)

Som privatperson är det ytterst sällan jag behöver ha med mig någon som helst utrustning i den prisklassen, och jag väljer gärna billiga biljetter. Då står jag också ut med att flygbolagen är hårdare på bagageregler och annat.
 
Det är väl upp till varje flygbolag att ställa handbagagevillkor? Om vi inte gillar reglerna hos ett bolag så kan vi ju låta bli att flyga med det.
 
Man bör dock kolla upp storleksgränserna inför varje flygning med ett nytt flygbolag. Alla bolag har inte samma max-mått för handbagage.

Storleken varierar och det är inte alltid man kan ta med sig denna Think Tank. Dessutom kan ett flygbolag ändra storlek när som helst.

Och jag har en sån Think Tank Airport v2 men använder den aldrig till resor. F-stop har tagit över. Fast Think Tank väskan är väldigt bra konstruerad, skyddar mycket bra. Men halva vikten (lite överdrivet) man får ta med sig är ju väskan. Mycket tung.

Bäst är att kolla efter det minsta mått något ordinarie flygbolag tillåter och köpa därefter.
 
...
Och jag har en sån Think Tank Airport v2 men använder den aldrig till resor. F-stop har tagit över. Fast Think Tank väskan är väldigt bra konstruerad, skyddar mycket bra. Men halva vikten (lite överdrivet) man får ta med sig är ju väskan. Mycket tung.
...

Eller så gör man som jag.
Väljer ett flygbolag med generösa regler.

Väskan är godkänd storleksmässigt på Brittish Airways.
Och "trots" att den i mitt fall vägde totalt 16 Kg så hade jag inga som helst problem med vikten.
De brydde sig inte om att väga den över huvud taget.

Det kan tilläggas att jag flög med det billigaste alternativet som över huvud taget fanns hos BA.
Knappt 7.000:- t.o.r. Göteborg - Los Angeles.

Det jag vill ha sagt är att det går att hitta billiga biljetter med generösa bagageregler.
 
Handbagage

Hej,
Jag reser mycket och det enda stället jag har haft problem på är Arlanda.
Kommer man bara vidare därifrån så har det inte varit några problem.
Air France klagade men jag lyckades snacka mig till att ta med.
Qatar airways vägrade. Så jag plockade ur lite grejor och stoppade på mig, kamera, kikare och lins.
Sedan vägning av väskan.
Efter detta stoppade jag i grejorna igen och inga problem.

Så det kan vara en bra sak att ha kamerorna runt halsen samt en eller två linser i rock eller jackfickan.
Har man flera stora och långa objektiv är det ju inte lätt men ett stort kan man ju ha i handbagaget utan problem.
I många fall blir det moment 22. Man fårinte ha med sig i handbagaget och skall enligt vissa regler stoppa det i incheckat bagage men där får man heller inte ha dyra grejor och åkewreman till USA får man inte låpsa incheckat bagage.Låser man inte gäller inte försäkringar så vad göra+

Slutsats: Göm i fickor och bär runt halsen.
 
idag får du alltid plocka ur datorn o ipad etc på alla säkerhetskontroller har man mycket prylar i väskan som objektiv etc så får man i ca 50% av fallen plocka ur dom o köra dom separat.

Det underlättar att ha ett system hur man packar väskan men åker man på 10-15 jobb per år så får man vana men visst det är betydligt krångligare nu än för 10 år sedan. När jag kör jobb utomlands har jag alltid en backup i rummet o en i väskan. Vid resa hem så har jag en på mig o en i väskan samt jag har så mycket minneskort så jag sparar dom utan att tömma dom förräns alla bilder är säkrade hemma.
Mina externa hårdiskar är lacies rugged.

Jag får aldrig plocka ur objektiv och kamera utrustning och köra dem separat. Kom hem i går efter en flygning mellan Bangkok- Köpenhamn. Och har varit 4½ månad i S.O. Asien med många flygningar under denna resan. Varje år reser jag i flera månader och har aldrig behövt plocka ur kameror/objektiv. Datorn ja, men under mina 100+ flygningar aldrig med foto grejorna. Jag har normalt ThinkTanks stora Airport Addicted ryggsäck med runt 15kg foto prylar.
 
Jag flyger ofta med stor utrustning som du. Så länge jag har en ryggsäck som håller "carry-on" måtten har jag aldrig problem att ta grejorna som handbaggage. Även om vikten är mer än man egentligen får ha. Har även Canons 800mm objektiv som går ner utan problem i en carry-on ryggsäck. Och har flygit flera gånger med det mellan Asien och Köpenhamn.
Jag använder för det mesta ThinkTank Airport Addicted v2,0 ryggsäck. I den brukar jag ha 2 proffshus och 6-7 objektiv plus andra foto-prylar. Vikt i regel 13-16kg. Har jag 800 objektivet med så har jag bara 4-5 objektiv. En gång har jag uppgraderat mig till business class för jag var orolig när handbaggaget vägde över 20kg. Har även flera Pelican hardcase väskor som är bra. Men tycker att de blir för tunga så jag använder inte dem så mycket
Är man t.ex. med i SAS Eurobonus så krävs det ju inte så många resor innan du är Silver medlem och får checka in med business och första klass passagerarna även om du flyger ekonomi. Där säger de aldrig något om vikt på handbaggage eller liknande.
 
Hmm vilka fler yrkesgrupper har liknande sits?

Bland annat fältservicetekniker. Jag reste under många år med 40 kg incheckningbart bagage och en väldigt generös säkerhetsväska med känslig mätutrustning som jag ville ha med som handbagage. Liknande diskussioner och ibland specialtilstånd före avresa ;)
 
Bland annat fältservicetekniker. Jag reste under många år med 40 kg incheckningbart bagage och en väldigt generös säkerhetsväska med känslig mätutrustning som jag ville ha med som handbagage. Liknande diskussioner och ibland specialtilstånd före avresa ;)
O med i specialtillstånd gissar jag att du menar både export o importtillstånd.
 
O med i specialtillstånd gissar jag att du menar både export o importtillstånd.

Jo det också, men det jag avsåg var att vi upprättade specialkontrakt med flygbolagen för att säkerställa vad jag fick ta med mig som handbagage. Tyvärr var det inte jag själv som höll i dessa ansökningar så vilken procedur det var egentligen vet jag inte. Jag fick bara ett intyg i handen att visa vid incheckning ;)

Antar det var något liknande organdonationsförsändelser som man ibland kan se placeras längst bak i kabinen, trots att paketet resor utan följeslagare.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS