** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Om det vore för säkerheten så skulle ju inte flygbolagen tillåta mer vikt och väskor för 1:a eller business klass passagerarna.
T.o.m om du betalar lite extra och reser med SAS plus istället för vanliga economy så får du ofta ha dubbla antalet väskor (2) och en vikt på 16kg. Plus en liten väska eller laptop också. Och hyllorna ovanför är exakt lika. Ofta sitter du i samma avdelning också, bara ett par stolar framför.
Vikterna du får ta med dig styrs till 99% av ekonomiska orsaker och vinst intresse. Inte av säkerhets skäl för man tror hyllorna ska ramla ner. Eller ramlar de bara ner om man har economy biljett?

Det handlar om total vikt i hyllorna och dess säkerhet. Flyttar du några objekt till den incheckade väskan går inte totalvikten eller priset upp. Att checka in en hel kameraväska är väl ingen som gör.

Jag har flera gånger sett saker ramla ner i huvudet på folk efter landning, en gång var jag personligt inblandad. En laptop på 2-3 kilo och killen fick en rejäl smäll. Om det varit 15 kilo glas och metall...brrrrr.

Väger hyllan mer kommer hyllan ramla ned vid en mindre incident jämfört med om den varit lättare.

Och tunga lösa objekt i kabinen är förstås livsfarliga vid en nödlandning.

Det händer att jag ber att få lägga in väskan hos flygvärdinnorna. Ibland går de med på det.
 
Det handlar om total vikt i hyllorna och dess säkerhet. Flyttar du några objekt till den incheckade väskan går inte totalvikten eller priset upp. Att checka in en hel kameraväska är väl ingen som gör.

Jag har flera gånger sett saker ramla ner i huvudet på folk efter landning, en gång var jag personligt inblandad. En laptop på 2-3 kilo och killen fick en rejäl smäll. Om det varit 15 kilo glas och metall...brrrrr.

Väger hyllan mer kommer hyllan ramla ned vid en mindre incident jämfört med om den varit lättare.

Och tunga lösa objekt i kabinen är förstås livsfarliga vid en nödlandning.

Det händer att jag ber att få lägga in väskan hos flygvärdinnorna. Ibland går de med på det.


Fattar inte att du kan säga att totalvikten i hyllorna inte går upp om man får ha 16kg istället för 8kg i handbagaget som jag beskrev !!!
Den incheckade väskan har ju ingenting med detta att göra. Jag pratar om handbagaget. Där får du ha dubbla vikten och 2 väskor i stället för en.
 
Man kan ju förundras över att de faktiskt inte gör det. Har någon annan varit med om det så undrar jag om det inte är undantaget som bekräftar regeln. Under mitt snart 65 åriga liv där jag hunnit åka med ett rätt så brett urval trafikflyg så har jag aldrig sett det hända. Inte ens med ryska gamla Tupolevs som jag haft glädjen att åka med ett antal gånger. Visst lampskydd har ramlat ner det har jag sett men att hela eller delar av bagagehyllorna skulle brakat ner på passagerarna har jag aldrig varken hört eller sett.
.

Det händer naturligtvis inte under normal flygning så sannolikheten för att råka ut för det är försvinnande liten. Det kan hända vid en incident eller ännu värre en nödlandning. MD80:an som gick ner i Gottröra la bagagehyllorna på stolsryggarna och det är precis i en sådan situation jag inte vill få min kameraväska i huvudet. Då vill jag vara klartänkt och komma ut fort! Så min kameraväska står på golvet.......
 
... vilket gör att det finns plats för någon annans tunga väska på bagagehyllan ovanför ditt säte. :-/
 
... vilket gör att det finns plats för någon annans tunga väska på bagagehyllan ovanför ditt säte. :-/

Du har naturligtvis rätt - men jag försöker vara "besvärlig" genom att lägga mina ytterkläder där. Funkar aningens bättre på vintern än på sommaren men är som helhet ingen större framgång...
 
Därför reser man alltid iklädd sin jättestora dunjacka oavsett årstid ;)

Bagageviktsregler har funnits sedan långt innan flygbolagen kom på att de kunde ta betalt för extra vikt - om orsaken till reglerna inte skulle ha med flygsäkerhet att göra, varför infördes de då?
 
Fattar inte att du kan säga att totalvikten i hyllorna inte går upp om man får ha 16kg istället för 8kg i handbagaget som jag beskrev !!!
Den incheckade väskan har ju ingenting med detta att göra. Jag pratar om handbagaget. Där får du ha dubbla vikten och 2 väskor i stället för en.

Totalvikten går förstås inte upp eller ner om man flyttar grejer från hyllan till det incheckade bagaget. De tjänar inget på det ena eller andra fallet men har heller ingen kostnad.

Och som någon varit inne på, att de tillåter större bagage i business/1:a-klass funkar bra då det brukar vara färre passagerare där.

Min ryggsäck brukar inte gå in under stolen framför så jag måste tyvärr lasta över huvudet men jag gillar det inte.
 
Om någon lastar en rygga som ser ut att väga 20kg eller så ovanför min skalle skulle jag säga till.
 
Totalvikten går förstås inte upp eller ner om man flyttar grejer från hyllan till det incheckade bagaget. De tjänar inget på det ena eller andra fallet men har heller ingen kostnad.

Och som någon varit inne på, att de tillåter större bagage i business/1:a-klass funkar bra då det brukar vara färre passagerare där.

Min ryggsäck brukar inte gå in under stolen framför så jag måste tyvärr lasta över huvudet men jag gillar det inte.

Varför pratar du hela tiden om att flytta grejer mellan hyllan och det incheckade bagaget ?? Jag har inte nämnt eller pratat om det. Vad har det med saken att göra?
Varför har du hela tiden ett citat från mig när du pratar om helt andra saker som citat inte berör..............................
Totalvikten på flygplanet har ju inte med det här att göra. Det gällde hyllan ovanför dig med ditt handbagage. Och om man får ta dubbelt så många väskor och 16kg istället för 8 kg så kommer givetvis vikten att bli mer i de hyllorna.
Och jag flyttar inget mellan det incheckade bagaget och handbagaget så du behöver inte skriva det fler gånger.
 
Därför reser man alltid iklädd sin jättestora dunjacka oavsett årstid ;)

Bagageviktsregler har funnits sedan långt innan flygbolagen kom på att de kunde ta betalt för extra vikt - om orsaken till reglerna inte skulle ha med flygsäkerhet att göra, varför infördes de då?
Hållfastheten hos bagagehyllorna i kabinen sätter förstås en gräns för hur mycket man kan lasta i dem, men ytterligare ett skäl till viktsbegränsningar på bagage (både handbagage och incheckat) är bränsleekonomi.

Det finns en tumregel för hur mycket extra bränsle som går åt för varje extra kilo som lastas och det är inte försumbart. Jag har inte tumregeln i huvudet, men Claes kanske kommer ihåg den?

(Sen finns det förstås en hård gräns för hur mycket som kan lastas överhuvudtaget).
 
Det känns som att den här diskussionen börjar gå i stå, och mest är tjafs om huruvida tungt bagage påverkar flygsäkerhet eller inte. Vi kanske kan återgå till tips till TS och andra intresserade, eller så kan jag stänga tråden.
 
Det känns som att den här diskussionen börjar gå i stå, och mest är tjafs om huruvida tungt bagage påverkar flygsäkerhet eller inte. Vi kanske kan återgå till tips till TS och andra intresserade, eller så kan jag stänga tråden.

Sammanfattning:

  • Det finns många skäl till att inte checka in fotoutrusning.
  • Flygbolagen har vikt- och storleksbegränsningar på handbagage, och det är dumt att försöka lura sig förbi dessa regler.
  • Ytterplagg brukar inte viktbegränsas, så om man stoppar en del av utrustningen i jackfickor (el. motsv) så klagar ingen. Eftersom man inte kan stoppa alltför tung utrustning i jackfickor så är det knappast ett stort viktproblem för bagagehyllorna.
  • Om man måste checka in dyrbar utrustning så bör man ha en bra försäkring som täcker alla eventualiteter, samt inte vara absolut beroende av den incheckade utrustningen de första dagarna på resmålet.

Det är väl ungefär vad jag tycker att tråden har berört när det gäller hur man får med sig sin tunga utrustning. Det finns inga gratisluncher så man måste kompromissa när man reser med fotoutrustning. Ta bara med det absolut nödvändigaste.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS