Annons

Resekamera som ger wow

Produkter
(logga in för att koppla)

GinTonic

Medlem
Jag har häckat här som icke medlem sedan 2009 och är amatör. Jag reser en hel del och har fotat på mina resor senaste 20 åren och märker nu hur mina större och tyngre kameror hamnar hemma mer och mer.

Har idag en D300 med 6-7 objektiv som varit med på en massa platser runt klotet men den hamnar numera allt oftare hemma. Har även en gammal Pentax 645 med ett par objektiv som är kul men ganska "otransporterbar".

Jag gillar hur snabbt min gamla D300 gått från offline till att bilder kan tas. Den har varit väldigt uppskattad för att snabbt kunna fånga ögonblicket utan fördröjningar. Vet inte hur många "kuliga" bilder jag tagit under åren för att kameran snabbt hängt med i det jag vill fånga.

Senaste året har min iphone fått fungera som kamera istället på mina resor och även om jag uppskattar att bilden togs (än att ingen bild tas alls) så saknar jag att snabbt kunna fånga tillfällen i sökaren och få hög kvalitet på bilderna.

Vad rekommenderar ni andra att jag ska satsa på nu när min gamla D300 behöver bytas ut? Behöver nu en kamera som man faktiskt tar med sig och som tar de där fantastiska ögonblicksbilderna man gärna visar upp.

Har googlat fram lite olika förslag och vill gärna få lite förslag för att höra om jag är på rätt väg eller inte (utan att nämna i förväg vad jag tänkt mig)

Skulle jättegärna vilja köra mellanformat och få fantastiska miljöbilder men allt är så klart en kompromiss och även om kameran får kosta så tillåter inte min fru en Leica så länge som det är saker kvar att renovera på huset.

Ska iväg till Annapolis i USA nästa månad och det vore kul att få med sig en ny kamera denna gång, Monterey för ett par år sedan var sista besöket för min gamla D300. Dessvärre insåg jag då att jag av bekvämlighet lämnat tele hemme tele när jag kl 7 på morgonen såg en utter ligga och mysa mellan båtarna i båthamnen. Kom tyvärr inte tillräckligt nära så det blev bara en liten prick i bilden i slutändan.

Tack på förhand för lite förslag...

Glömde betona...liten kamera som man faktiskt tar med sig och inte som man "kan" ta med sig...
 

Orta

Aktiv medlem
Det låter som att du är ute efter antingen en kvalitetskompakt (valfri modell med 1"-sensor eller större) eller en spegellös systemkamera med kompakt(a) objektiv.
Det sista missar många och köper Sony-kamera med mycket fina kompakta hus till rimliga priser men få bra kompakta objektiv (16-50 t.ex. är kanske det sämsta kit-objektivet på marknaden just nu).

Mer specifika förslag är t.ex. en valfri m4/3-kamera med kompakt(a) objektiv (finns många små såna som presterar bra i det systemet) eller t.ex. Sony RX100, Panasonic LX100 eller Canon G7X/G9X.
 

Kiboko

Aktiv medlem
Panasonic LX100, är den kamera jag tar med, när jag inte vill eller orka bära något annat. Hade den med på solsemester till Mallorca, dock inte som enda kamera. En liten Coolpix AW130 följde med också. Ångrar inte köpet av Panasonic kameran. Den följer ofta med som backup och kamera två på fotouppdrag när jag inte har plats eller möjlighet att bära två DSLR-kameror.

Det är en kamera som man bär med sig (inte bara en som man "kan" bära med sig). Den går dock inte ner i en skjortficka. :)
 

Mashavet

Aktiv medlem
Jag skrev ett nyligen ett blogginlägg om min resefotoutrustning här på fotosidan.
Den utrustningen känns rätt för mig. Om den passar TS vet jag inte, men det kanske ger lite att börja tänka runt.
Skulle jag köpa grejorna idag skulle det nog ha blivit en Panasonic GX80 istället för GX7. Ett rykande färskt test av den kameran finns på Fotosidan.
 

Ventures

Aktiv medlem
Det finns kompaktkameror som tar väldigt bra bilder idag. Problemet är att de är kompaktkameror som fortfarande har sina begränsningar samtidigt som man har en diskret och kompetent kamera i fickformat, dvs den finns med överallt. Tillåter packningen så ta med systemkameran också så har du möjlighet att återvända med den där den lilla inte räckte till. Om budget vore oviktig så finns det lättare och mindre spegellösa system idag.
 

GinTonic

Medlem
Tack för snabb input...

Tror inte att jag tar med mig D300 igen, för många gram att släpa runt när man är ute och promenerar 10 tim per dag.

Har kollat på Lumix GM5 för 4000 kr (inte ngt tele då) som är billigaste alternativet jag hittat samt givetvis Lumix GX80, LX100 och EOS M3 men GM5 väger 180 gr (50% mindre än andra hus) och gram är allt för campare.

Såg en ödla i Santa Fe förra året och hur kul var det att plåta med en iphone? Den försvann på 3 sek och där stod jag med tummen och väntade på att komma åt kamerafunktionen. Ödlan hann säkert båda ömsa skinn och käka någon bagge innan jag hade hunnit ta en bild med iphonen...

Jag kan acceptera att kompromissa på tele-funktion för en kamera som tar "krispiga" miljö- och porträttbilder, men jag vill verkligen få superduperbilder.
 

martinot

Aktiv medlem
Har både GM5 och GX80, och de är mina favoritkameror tillsammans med de små M43-objektiven när jag skall ut och verkligen vill resa "lätt".

Man får nästan kompaktkamerans litenhet/lätthet, men med systemkamerans flexibilitet. Gillar det väldigt mycket. Speciellt på många resor, eller när jag inte vill att kamerautrustningen skall ta så mycket plats att bära med.

Använder därför inte så mycket mina rena kompaktkameror längre. Finns inte riktigt det behovet för mig när dessa fantastiska systemkameror är så små och lätta.

Vill man däremot ha något som lätt glider ner i fickan, så är de minsta kompaktkamerornas optik oftast plattare och mindre (även jämfört med de minsta M43-objektiven). Speciellt i infällt läge då de kan dras in i själva kamerahuset.

Men vid andra tillfällen så är det mitt Fuji-system med lite större, men med optiskt ofta betydligt bättre och ljusstarkare objektiv, som åker med som resekamera. Ibland är det mina fullstora Nikon FF DSLR:er som gäller - allt beror på situationen.

Men att börja kika på GM5 och GX80 tror jag kanske kan vara en startpunkt för dig (utan att ha mer information om dina krav - gör de gärna lite tydligare).
 

SallyIV

Aktiv medlem
Jag har varit i småsensorträsket och förutom att kamerorna var kontrollerbara som en vresig åsna, saknades något. Inte förrän jag visade gamla dia från Canon F1 med 50/1,4 insåg jag - skärpedjupet.

Givetvis kan liten sensor och medföljande ökat skärpedjup vara positivt i resefoto/snabba ryck, men jag är helnöjd med APS-C och Fuji.

En kamera kan vara XE-2 som visar live exponering mm och Fujinon 27/2,8 eller ett manuellt som Samyang 12/2,0 eller Fd 24/2,8 funkar utmärkt om man inte vill ha zoom.
Fuji's objektiv är i princip alla störande krispiga, så där kan du inte gå fel. Dessutom duger Fuji's jpg synnerligen väl, så du slipper lägga tid i efterbehandling.
Jag vet att XE-2 + 27/2,8 är över budget men du får ett mycket bra system.

Samtidigt, lilla sökarlösa XM-2 har fått en ny version med nya sensorn. 600:- USD med trevliga 16-50.
Jag har XM-1 och trots sökarlösheten plåtar jag perfekt och den är liten i formatet. I princip en nerskalad XT-1 vad gäller vissa funktioner men inte bildkvalitet.
XA-3: http://www.fujifilm.com/news/n160825_01.html

Går du på Fuji är det riskt att du helt slutar köra din Nikon ;-)

-J!
 

Kjell Olsson

Aktiv medlem
Har kollat på Lumix GM5 för 4000 kr (inte ngt tele då) som är billigaste alternativet jag hittat.
GM5:an med det suveräna hopfällbara 12-32 är mitt val när jag vill bära lätt och kompakt, men ändå få högsta bildkvalitet.
RAW-filerna är mycket bra och i kombination med Huelights kameraprofiler finns bra alternativ vid "framkallning" i Lightroom.

http://www.colorfidelity.com

Har även haft LX100, men den når med sin avskalade m43-sensor inte samma höga bildkvalitet. Har förstås bättre ljusstyrka och zoomomfång och är det viktigt är den ett bra alternativ.

/Kjell
 

unoengborg

Aktiv medlem
GM5:an med det suveräna hopfällbara 12-32 är mitt val när jag vill bära lätt och kompakt, men ändå få högsta bildkvalitet.
RAW-filerna är mycket bra och i kombination med Huelights kameraprofiler finns bra alternativ vid "framkallning" i Lightroom.

http://www.colorfidelity.com

Har även haft LX100, men den når med sin avskalade m43-sensor inte samma höga bildkvalitet. Har förstås bättre ljusstyrka och zoomomfång och är det viktigt är den ett bra alternativ.

/Kjell
Har man små händer är GM5:an nog ett bra val, funderade på att skaffa en själv men den kändes lite för liten i handen. Den finns dessutom i rött vilket får den att se ut som en leksak, något som kan vara en fördel i vissa situationer. Hade dock nog hellre valt skarpa fasta brännvidder som t.ex Panasonic 25/1.4 framför den hopfällbara standardzoomen.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Det finns väl två vägar att gå:
1. Skaffa en kompaktare kamera som komplement till Nikonsystemet men då åker ju inte systemkameran med på resor alls
2. Ersätta systemkameran med något kompaktare

För alt 1 har en del nämnts. Jag vill påpeka att man bör ha testat den i handen. Panasonics GM kameror är kompakta och 12-32 objektivet är förvånansvärt bra. Jag blev dock aldrig vän med känslan i knapparna och allting kändes pilligt (har testat GM1). Sony RX100 serien är också bra och direkt fickvänlig dock lite jobbing att ställa in och lite röriga menyer. Lite större kameror är givetvis lättare att ställa in men då faller kompaktheten bort. Min favorit här är nog Panasonic LX100 (det ryktas om en efterföljare - prisfall på LX100?).

För nr 2 skulle jag ta en titt på något spegellöst system. AF vid följande fokus kommer inte att matcha D300 men räcker för allt annat. Här skulle jag personligen titta på Fuji. En XT1/XT10 (relativt billiga idag efter släpp av XT2) med 18-55/2,8-4 och 55-200 och ev 10-24 räcker långt. Vill även påpeka att deras 18-135 tillhör de bästa superzoomobjektiven. Med m43 system kan allt bli ännu mindre men sensorn är förstås mindre. Min favorit här är Olympus EM1 med 12-40/2,8 och ev 40-150/2,8. Rajala har bra pris på EM1 och 12-40 separat, billigare än kitpriset! Man kan kolla UK priser nu då GBP ligger på 11 SEK/GBP. Kan man skippa 4K kan man göra fynd på en beg GH3 från Panasonic beg.
 

Kjell Olsson

Aktiv medlem
Hade dock nog hellre valt skarpa fasta brännvidder som t.ex Panasonic 25/1.4 framför den hopfällbara standardzoomen.
Det trodde jag också och skaffade därför 25:an, men blev besviken. Den lever inte upp till förväntningarna (inte mitt ex i alla fall) och vid jämförelser vinner 12-32:an ofta och slår ibland även min Olympus 2,0/12 mm......

Jag tycker inte heller att fast optik kan ersätta en god, kompakt zoom som reseoptik - även om området på 12-32:an kan tyckas litet.
Notera att GM5:an (i motsats till GM1) har inbyggd sökare. Liten, men ändå en sökare!

Jag har ett rött exemplar av GM5:an och smälter fint i bland alla andra turister vart än jag kommer. Ingen bryr sig!

Jag har haft några 1" kameror också, men resultatet går inte att jämföra med m43-sensorn.

/Kjell
 

ajoe

Aktiv medlem
Går du på Fuji är det riskt att du helt slutar köra din Nikon ;-)

-J!
Just det, gör just nu den resan och är så lycklig över de intuitiva manöverorganen, litet som att komma hem. Jag fattar inte varför det största och mest lättåtkomliga vredet ska vara PASM när det man ALLTiD vill ha ju är exponeribgskompenseringen.

Tittar man på en Fuji X-E2 och en LX100 ovanifrån så ser man att de i princip är likadana. Fujis APS-C sensor och möjigheten att byta optik vs en "nästan" M4/3- sensor och litet kompaktare kamera. Kan man tänka sig att vara utan EVF så blir det ytterligare litet mindre och litet billigare, fast man ändå kan använda allt Fujiglas. Även på T2:an...

Man kan resonera på liknande vis med M4/3 också, dvs olika behov men kompatibelt glas.
 

martinot

Aktiv medlem
En kamera kan vara XE-2 som visar live exponering mm och Fujinon 27/2,8 eller ett manuellt som Samyang 12/2,0 eller Fd 24/2,8 funkar utmärkt om man inte vill ha zoom.

Går du på Fuji är det riskt att du helt slutar köra din Nikon ;-)
Tips är CyberPhoto som har bra pris på X-E2 just nu med 4000 för silverversionen (de hade även en kampanj på X-E2S för 4500 nyss, och cash back på den hos Fuji). En bra sak med Fuji är att du kan ta den gamla X-E2, och genom att uppdatera firmware (gratis) så blir kameran i princip som en helt ny X-E2S. (Det kallar jag för bra kundservice och kundvård.)

Är ett extremt stort fan av Fujifilm gällande kameror, och framförallt deras optik (är mitt absoluta favoritsystem om jag var tvungen att bara välja ett enda i världen), men i vissa sammanhang så kan de inte helt ersätta mina större Nikon FF-hus (tex gällande sport/action, eller när det gäller att hantera stora tunga telezoomar på ett bra sätt).
 

GinTonic

Medlem
Tack tack för alla goda råd. Var och klämde på lite kameror idag, en kompaktkamera känns kanske inte helt som rätt väg, eller? (svårt att få samma känsla som att snabbt kasta upp D300:an och damma iväg 10 snabba bilder mot något som händer)

Efter lite funderade tänker jag nog sälja av några av objektiven till D300:an då jag inte använder dem längre. Har två gamla Sigma 18-50/2.8 och 50-150/2.8 som jag inte använt på flera år, före bildstabilisering var standard. Eller man kanske inte får något för dem längre (som den gamla Pentax 645 som bara är kul för det är analogt)

Tittade på XE2, GM5 och ett par andra jag inte kommer ihåg nu och det känns som att ett kompaktare system än D300an men som ger samma känsla är den väg jag vill gå. om det nu går.

Uppskattar att så många tar sig tid och ge sina synpunkter, för vem vill göra felköp...

G5, G80, XE2,XT1 eller XT10 verkar vara det jag ska kolla närmare på, eller?

Något tillbehör eller objektiv jag ska undvika i min planering?

Budget helst inom 5 till 10k, men kan kanske utökas till det dubbla om jag pantar burkarna i garaget.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Just det, gör just nu den resan och är så lycklig över de intuitiva manöverorganen, litet som att komma hem. Jag fattar inte varför det största och mest lättåtkomliga vredet ska vara PASM när det man ALLTiD vill ha ju är exponeribgskompenseringen.
Det blir billigare att slå på Easy exposure compensation (vad det nu heter i de svenska menyerna..) istället för att köpa ett Fuji-system. ;) Då styr man exponeringskompensationen med ena inmatningshjulet utan att behöva trycka ned knappen. Inte samma sak som en fysisk ratt, men den är lättillgänglig. Jag har det dock inte så, men det går.

Sedan är det två olika filosofier. Vad som är mest användbart beror lite på vilket användningssätt man har.
 

GinTonic

Medlem
Hm, lite svårt att logga in när man som jag alltid blockar shiiit i Safari.

Prövar att ladda upp en kul bild från en trip till London i feb tidigare i år. Visste inte att det fanns museum för det här. Skylten satt 50 meter från en fantastisk matmarknad bredvid "The Golden Hind" vid The Southbank(mitt favoritställe för morgonpromenader kl 7-8 på morgonen). Gissa hur många "kuliga" bilder man får (från) på stressiga Londonbor = många.
 

Bilagor

GinTonic

Medlem
Man kan inte missa det här, även om det redan är klart. Säger en del om yes/no...inför omröstningen. Alla jag pratade med var chockade efter omröstningen...
 

Bilagor

ANNONS