Annons

reseobjektiv till eos 500D – tips?

Produkter
(logga in för att koppla)

spicyholic

Medlem
Jag är amatör fotograf. Har en Canon Eos 500D. Objektiv: Fisheye Samyang, 50mm & 18-85mm (den sistnämnda använder jag aldrig då jag tycker den inte har bra skärpa).
Jag är ute efter ett bra fast objektiv till att resa med. Har funderingar på 19mm, 28mm eller 35mm.
Är det någon som vet om vilka sådana har bäst skärpa och blir bäst med? Eller några vanliga tips på andra objektiv för resor.
 
Fasta objektiv under 35mm med hög skärpa till Canon, är tyvärr lite klurigt.

Canon har släppt en hel serie nu, 24mm F/2,8, 28mm F/2,8 och 35mm F/2,0, nyligen, alla med USM och IS. Optiskt sett är de alla fantastiskt bra. Tyvärr kostar de bortåt 7,000:- st.
Tycker du prislappar på mellan 6000 och 7000 är spottstyvrar, så är alla de tre nya objektiven klart begärliga.

Äldre, utan IS och USM, finns bara 35mm F/2,0 att få tag i, nytt, idag. Och det är bra. Inte så bra som det nya, men klart godkänt. ca 2,500.

Äldre 28mm F/2,8 skall tydligen också vara hyfsat, men verkar svårt att uppbringa i nyskick. Gamla 24'an däremot var ingen stjärna. Också svår att få tag i.

Sen finns det naturligtvis en del från oberoende tillverkare, men njaaa. Canons gamla 35'a är bättre och billigare än de flesta. Andra, som Samyang, är väldigt ljusstarka och skarpa (framförallt 35'an), men är tyvärr också väldigt stora, tunga och helmanuella, både bländare och skärpa. Ytterligare en nackdel är att kontrasten är lite dålig på stora bländare (mycket glas o många linser), precis som på en ambitiös zoom. Så, njaaa...

Själv lutar jag lite åt att köpa en av Canons gamla 35mm F/2, medan de fortfarande finns.
Men jag har en normalzoom som jag är nöjd med,

Vad är det för 18-85mm objektiv du har, och som du inte är nöjd med? Om man får fråga?