Annons

Säker försäljning?

Produkter
(logga in för att koppla)

mile

Aktiv medlem
Hej, jag har min kamera till försäljning på blocket.

Första dagen blir jag kontaktad av någon på lite halvdålig svenska som undrar om jag fortfarande vill sälja min kamera.
- Ja så klart.
Då ber han mig direkt om fraktkostnader och totalpris för att skicka den till USA.
Jag blir tveksam, men svarar ändå att jag antar att han är seriös och skickar honom efterfrågade uppgifter. Jag säger också att han måste sätta in pengar i förväg till mig, när jag har pengarna kan jag skicka produkten.

Då svarar han: "Ok..Get back to me with your Account details with your with your Account name to put the money to your account.......i will be waiting" Varvid jag ångrar mig och svarar att jag inte kommer genomföra affären. Dels för jag tror han borde hitta den billigare i USA och så.. förstår inte varför han skulle vilja köpa min på blocket. Och dels för att han inte verkar helt trovärdig.. enligt mig.

Men då säger han att han ändå vill köpa den, han föredrar köpa från sverige osv.. Så min fråga lyder:

Finns det något sätt jag kan genomföra den här affären på ett säkert sätt för mig? Jag vet inte om det är tryggt att lämna ut mitt kontonummer till den här personen.

Tacksam för svar
// Richard
 
Skicka den till honom med bussgods tillexempel och låt honom betala med postförskott när han hämtar ut den.
 
Kolla

Om det finns någon i din närmiljö som vill köpa den först.Brukar alltid finnas någon bekants bekant som är ute efter en kamera.
Blocket är som gjort för trubbel, lär ju knappast vara det svenska meny systemet han är ute efter.

///
 
Jag har gjort ett E-konto hos min bank. (kallas väl E-spar, E-konto eller liknande hos de flesta.) Det kontot ser jag till att det alltid är tom, eller möjligen att det står några udda ören på det. Det kontot använder jag för alla mina försäljningar.
Jag har blivit kontaktad från Sydafrika om ett 28-300 jag hade ute för ett tag sedan på nått ställe. Visst tyckte jag, sätt in pengarna på det kontot. Kommer pengarna så kommer de och då får han objektivet, gör det inte det så får ju den som försöker blåsa dig inte tag i några pengar heller, mer än de där örena som kanske finns där.

I annat fall finns ju Paypal, Payson och allt vad de heter.

Blocket hatar jag. Tradera har ju den klara fördelen med omdömessystemet vilket gör att seriositeten är 1000 gånger större där än på Blocket.
 
Då ber han mig direkt om fraktkostnader och totalpris för att skicka den till USA.

Resonera så här. VARFÖR skulle en seriös köpare vara intresserad av en kamera i Sverige och skicka till USA när begagnatmarknaden där är betydligt större och priserna generellt lägre? Finns ingen logik i det såvida du inte säljer något väldigt ovanlig och attraktiv utrustning som går för höga belopp på Ebay. Näe, det här är samma typ av bluff och båg som körts många gånger förr, man kontaktar köpare i andra länder, vill att de ska skicka kameran och drar tillbaka betalningen så snart de får konfirmation på att du skickat paketet. Finns fler trådar här om precis samma typ av tillvägagångssätt.

För ditt eget bästa, undvik.
 
Resonera så här. VARFÖR skulle en seriös köpare vara intresserad av en kamera i Sverige och skicka till USA när begagnatmarknaden där är betydligt större och priserna generellt lägre? Finns ingen logik i det såvida du inte säljer något väldigt ovanlig och attraktiv utrustning som går för höga belopp på Ebay. Näe, det här är samma typ av bluff och båg som körts många gånger förr, man kontaktar köpare i andra länder, vill att de ska skicka kameran och drar tillbaka betalningen så snart de får konfirmation på att du skickat paketet. Finns fler trådar här om precis samma typ av tillvägagångssätt.

För ditt eget bästa, undvik.

Ja, det är det jag med tror.. Det finns andra köpare, jag kommer skippa den här dealen.
 
När jag har sålt och köpt begagnat så har jag gjort det via annons här på fotosidan och sen träffat köpare/säljare ansikte mot ansikte för att göra upp affären.

Detta tycker jag är det säkraste sättet att göra affärer.
 
Jag har stött på avsevärt fler seriösa spekulanter på Blocket än här på Fotosidan.
Förvisso också fler oseriösa.
Fler fotointresserade helt enkelt.
 
Alla dem här affärerna där säljarna bor i sverige men ska skicka till en vän/släkt eller har en sjuk mamma är inget annat än en stor bluff. Lägg inte ner någon energie det är mitt tips! Du kommer aldrig se röken av några pengar.
Ett tips är att googla på "nigeriabreven" som blev så uppmärksammat för något år sedan.
 
Tyvärr känner man inte till alla fällor, man man kan utgå från att bedragare känner väl till massor av möjligheter att luras.

Själv kände jag inte till tricket med utländska checkar t ex. Att man kan lösa in den i sin bank, men att banken gör den sista kontrollen några dagar senare. Finns det ingen teckning då, så får du betala tillbaka pengarna du fått ut några dagar tidigare. Varorna du sålt har då försvunnit för länge sedan.

Nu har jag inte råkat ut för något bedrägeri, men finns det någon sidan där man har listat allehanda trick?

/Gunnar
 
ANNONS