Annons

Sälja bilder som NFT?

Produkter
(logga in för att koppla)

ArneB

Aktiv medlem
Jag har blivit kontaktad via mitt konto på Instagram där en person önskar köpa fyra bilder som NFT:er. Köpesumman är så hög att det är både lockande och luktar scam. Någon som har erfarenhet och kan ge tips för att undvika fallgropar?

Tacksam för input.
 

ArneB

Aktiv medlem
NFT-scam är vanliga på Instagram. Men skriv ut vad personen skrivit till dig. Är det på engelska eller maskinöversatt till svenska?
Tack, någon gång ska vara den första. Det var på engelska:
I'd like to purchase these as NFTs, I'm willing to pay $2,000 each for them

En bakgrundskoll gjorde mig mycket misstänksam och mitt förslag att jag säljer originalfiler så att hon kan göra NFT:er själv togs inte väl emot :)
 

PMD

Aktiv medlem
Det första jag skulle fråga är i vilken valuta betalningen kommer att ske.

Tillägg:
Äsch då. Jag dröjde visst för länge med att skicka in min kommentar.
Men även om det står $ i frågan du fick så betyder det inte säkert att betalningen skulle ske i amerikanska dollar.
 

ArneB

Aktiv medlem
Det första jag skulle fråga är i vilken valuta betalningen kommer att ske.

Tillägg:
Äsch då. Jag dröjde visst för länge med att skicka in min kommentar.
Men även om det står $ i frågan du fick så betyder det inte säkert att betalningen skulle ske i amerikanska dollar.
"Betalningen" lär bli i en kryptovaluta. Men det kommer inte bli någon affär.
 

D Gulliksson

Aktiv medlem
Jag har oxå blivit kontaktad över Instagram för att sälja bilder i NFT-format. Jag fick en dålig känsla och skrev bara att de inte var till salu.
 

Majo75

Aktiv medlem
Jag har också blivit kontaktad. Ingen affär så klart!
Men vad jag undrar är vad dem fiska efter? Hur blir man lurad? Är det kontouppgifter, eller vad?
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Får jag bara upplysa er som är så framgångsrika i ert fotografiska värv att ni får erbjudande om köp av era bilder att i samband med ingånget avtal med Instagram (Meta), ger ni dom (Meta) obegränsad rätt till det som läggs upp på plattformen (Instagram) att användas i princip hur dom vill, och dessutom utan rätt till ersättning !?

* We do not claim ownership of your content, but you grant us a license to use it.

" When you share, post, or upload content that is covered by intellectual property rights (like photos or videos) on or in connection with our Service, you hereby grant to us a non-exclusive, royalty-free, transferable, sub-licensable, worldwide license to host, use, distribute, modify, run, copy, publicly perform or display, translate, and create derivative works of your content "(...)

Just saying...
 
Senast ändrad:

F_lken

Aktiv medlem
Varför ger det en dålig känsla?

Kan det tyda på okunskap kring området NFT.
Svårt att se att man kan bli lurad också. Det skulle väl vara så att du säljer för billigt då men det ligger ju hos en själv.

Det som jag tycker är kass med NFT är just att all konst kan göras till NFT, det du ritar i MS paint genom att dra lite streck kan göras om till en NFT och sen säljas vidare. Jag skulle gärna vilja göra NFT av bilder och sen kanske sälja dessa vidare men då allt digitalt kan som sagt göras till NFT så blir det inte lika exotiskt!

Men kolla YouTube om man är nyfiken men om någon bryter ner det och skapar en site som säljer bilder som NFT så tror jag det kan funka men tyvärr så är det snabba vändningar man är ute efter i Cryptovärlden och det skulle inte funka för bilder tror jag.

Länk: "Non-fungible token"
 

Erik Normark

Aktiv medlem
"Sorry for the random approach..." brukar dom inleda på Instagram. Vår tids nigeriabrev kan man väl säga. Lägg till NFT i listan med blockerade ord på instagram så slipper du dom.
 

PMD

Aktiv medlem
Får jag bara upplysa er som är så framgångsrika i ert fotografiska värv att ni får erbjudande om köp av era bilder att i samband med ingånget avtal med Instagram (Meta), ger ni dom (Meta) obegränsad rätt till det som läggs upp på plattformen (Instagram) att användas i princip hur dom vill, och dessutom utan rätt till ersättning !?

* We do not claim ownership of your content, but you grant us a license to use it.

" When you share, post, or upload content that is covered by intellectual property rights (like photos or videos) on or in connection with our Service, you hereby grant to us a non-exclusive, royalty-free, transferable, sub-licensable, worldwide license to host, use, distribute, modify, run, copy, publicly perform or display, translate, and create derivative works of your content "(...)

Just saying...
Observera också att lite längre ner i den texten står det att "This license will end when your content is deleted from our systems".
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Observera också att lite längre ner i den texten står det att "This license will end when your content is deleted from our systems".
Jodå, jag noterade det, men det kändes inte som relevant i sammanhanget, för vad är det för ide att ha ett konto på Insta, om man inte publicerar bilder där !?

Jag utgick (felaktigt ?) att de berörda i tråden har bilder publicerade på Insta, därav anledningen till varför jag nämnde ovanstående.
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Instagram kan knappast visa folks bilder utan tillåtelse.
Om du läser den första (av mig) fetmarkerade raden i det som jag saxat från Instagrams villkor för att använda tjänsten sammantaget med det övriga (av mig fetmarkerade), då kanske det klarnar !?

För att vara övertydlig; " You grant us a license to use it (...)"
 

Pzyber

Aktiv medlem
Om du läser den första (av mig) fetmarkerade raden i det som jag saxat från Instagrams villkor för att använda tjänsten sammantaget med det övriga (av mig fetmarkerade), då kanske det klarnar !?

För att vara övertydlig; " You grant us a license to use it (...)"
De måste ha sådana skrivelser annars funkar det inte att ha en tjänst där du laddar upp och visar bilder om de inte vill bli stämda. Det viktiga är som Per skriver att du kan ta bort bilderna och då gäller inte detta längre.
 

Tony johansson

Aktiv medlem
De måste ha sådana skrivelser annars funkar det inte att ha en tjänst där du laddar upp och visar bilder om de inte vill bli stämda. Det viktiga är som Per skriver att du kan ta bort bilderna och då gäller inte detta längre.
Jag har förstått det, men jag får återigen hänvisa till min kommentar #15 ovan.

I övrigt har jag inget mer att lägga till i denna diskussion.
 
ANNONS