Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sälja bilder som NFT?

Produkter
(logga in för att koppla)

janc

Aktiv medlem
Jodå, jag noterade det, men det kändes inte som relevant i sammanhanget, för vad är det för ide att ha ett konto på Insta, om man inte publicerar bilder där !?

Jag utgick (felaktigt ?) att de berörda i tråden har bilder publicerade på Insta, därav anledningen till varför jag nämnde ovanstående.
Du kan väl då radera den bild du sålt från Instagram?
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Eller snarare: Meta får göra det som står i licensavtalet.
Eller snarare; I o m att man laddar upp bilder på plattformen, ger man i samma andetag Meta rättigheten så som det står i licensavtalet, vilket förenklat säger att dom får lov att använda dina bilder (i detta fall) i princip hur dom vill, och detta avtal gäller så länge du har dina bilder på plattformen.
Det är ju inte säkert att de utnyttjar alla rättigheterna.
Det är förvisso helt sant, men ointressant i sammanhanget.

Vad som är intressant är att i o m att någon laddar upp bilder på plattformen, ger man (i detta fall) Meta lov att använda (dina) bilder i princip hur dom vill.

Undra hur många det är som känner till det egentligen.
 

janc

Aktiv medlem
Jag har blivit kontaktad via mitt konto på Instagram där en person önskar köpa fyra bilder som NFT:er. Köpesumman är så hög att det är både lockande och luktar scam. Någon som har erfarenhet och kan ge tips för att undvika fallgropar?

Tacksam för input.
För att återgå till TS ursprungliga fråga. Dessa ”erbjudanden” dyker upp då och då och personligen ser jag det inte värt mödan att ens svara utan blockerar kontot direkt. Den enda anledning till dessa jag kan se är att du ska trassla in dig i en relation med någon plattform för krypto-”valuta”
 

PMD

Aktiv medlem
OK, då är väl inte avtalet något problem?
Det är ganska vanligt att upphovsrättsinnehavare ger andra licens att använda bilder (mot betalning eller med andra villkor).
 

Tony johansson

Aktiv medlem
OK, då är väl inte avtalet något problem?
Självklart inte, så länge man är medveten om vad avtalet innehåller, och återigen, hur många tror du är medvetna om vad dom faktiskt skriver under på, när dom laddar upp bilder på Ista ?

Känns som att vi går i cirklar här, kanske dags att avsluta detta OT !?
 

MrMtb

Medlem
Arne! När jag första gången blev kontaktad av en "samlare" som ville köpa 4st bilder för det lockande styckepriset av $4000 läste jag på om NFT och bollade med en kompis som jobbar med kryptomining och det verkar som att det de är ute efter är att du använder en speciell sida (som dom är anlitade av) för att "minta" dina bilder till NFT:er till en hög kostnad för att sedan kunna sälja bilderna till dom, vilket förstås aldrig händer. Jag föreslog en av de största legitima sidorna för detta (som är mycket billigare) och sa att "jag alltid använder denna".... har varit tyst efter det.

När det gäller Meta! Lägg aldrig ut bilder i ens medelhög kvalitet och absolut inte bilder som kan vara kommersiellt värdefulla. Använd gärna copyright + namn på bilderna, då blir dom mindre intressanta för Meta men räkna med mycket mindre räckvidd på dina inlägg då algoritmen sållar bilder med synlig text.
 

Pzyber

Aktiv medlem
Självklart inte, så länge man är medveten om vad avtalet innehåller, och återigen, hur många tror du är medvetna om vad dom faktiskt skriver under på, när dom laddar upp bilder på Ista ?

Känns som att vi går i cirklar här, kanske dags att avsluta detta OT !?
Förstår inte varför du tog upp detta överhuvudtaget då, då det inte har något med ämnet att göra? Som sagt, vill du dela dina bilder på nätet förutom egen hemsida så behöver du gå med på sådana avtal, inget konstigt med det. Finns ofta liknande i avtal tom i mjukvara som operativsystem nu för tiden med så man kommer inte undan detta.
 

ArneB

Aktiv medlem
Arne! När jag första gången blev kontaktad av en "samlare" som ville köpa 4st bilder för det lockande styckepriset av $4000 läste jag på om NFT och bollade med en kompis som jobbar med kryptomining och det verkar som att det de är ute efter är att du använder en speciell sida (som dom är anlitade av) för att "minta" dina bilder till NFT:er till en hög kostnad för att sedan kunna sälja bilderna till dom, vilket förstås aldrig händer. Jag föreslog en av de största legitima sidorna för detta (som är mycket billigare) och sa att "jag alltid använder denna".... har varit tyst efter det.

När det gäller Meta! Lägg aldrig ut bilder i ens medelhög kvalitet och absolut inte bilder som kan vara kommersiellt värdefulla. Använd gärna copyright + namn på bilderna, då blir dom mindre intressanta för Meta men räkna med mycket mindre räckvidd på dina inlägg då algoritmen sållar bilder med synlig text.
Tobias, jag håller med dig principiellt, men samtidigt måste ju bilderna finnas någonstans på nätet och räckvidden för min hemsida är förmodligen bara ett par centimeter. FB är för spretigt och bilder kan delas till höger och vänster så att upphovspersonen försvinner. Kvaliteten som Instagram erbjuder "bildtjuvar" är så låg att de högst sannolikt inte skulle ha köpt bilden ändå. Mitt Instagram ser jag mer som en publik portfolio.

Vad gäller NFT, fick jag samma intryck att det kostar typ 70 dolares att skapa ett verk och att det var den verkliga drivkraften bakom "erbjudandet".
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Förstår inte varför du tog upp detta överhuvudtaget då, då det inte har något med ämnet att göra?
Du har rätt, det var väldigt onödigt att nämna det. Anledningen till varför jag tog upp det torde framgått med all önskvärd tydlighet, så jag behöver i vart fall inte nämna det igen.

Så med det sagt, skall vi nu en gång för alla lämna detta OT, eller finns det andra som nödvändigtvis skall dra upp det igen !?

Jag har ett flertal tillfällen sagt att det är dags att avsluta detta, men av olika anledningar finns det andra som ändå valt att dra upp det igen och spinna vidare på det.
 

PMD

Aktiv medlem
Förstår inte varför du tog upp detta överhuvudtaget då, då det inte har något med ämnet att göra? Som sagt, vill du dela dina bilder på nätet förutom egen hemsida så behöver du gå med på sådana avtal, inget konstigt med det. Finns ofta liknande i avtal tom i mjukvara som operativsystem nu för tiden med så man kommer inte undan detta.
ja, det finns ingen anledning att vara rädd för den sortens avtal. Det är ju inte så att man ger upp sin upphovsrätt och man kan alltid avsluta avtalet med Meta. Inget att oroa sig för.
 

bergholt

Aktiv medlem
Det lyder 100% som scam med henblik på at give ham adgang til dine konti af forskellig art - fx bankkonto, kryptowallet eller konto på kryptobørs.

Mest lige for ligger nok, at svindlen ville gå igennem at bede dig om bankoplysninger til overførsel af de påstede 2.000 dollars per billede.

En mulighed kunne være at lægge billeder op som egentlige NFT'er -- fx på Opensea eller Foundation, hvorfra vedkommende (og andre, ægte interesserede) -- hvis det usandsynligt nok skulle vise sig ikke at være spam -- kan købe værkerne, uden at du riskerer noget ved at dele nogen informationer.

På den måde ville du fjerne dig selv fra den teknisk og risikable del af salgsprocessen af NFT'erne.

Men som andre har været inde på - hvis det lyder for godt til at være sandt, så er det nok også for godt til at være sandt.

Men det kan være interessant at eksperimentere med NFT'er som generelt felt og salgskanal som et separat projekt, tænker jeg.
 
Senast ändrad:
ANNONS