Annons

Sämre skärpa via Facebook än direkt?

Produkter
(logga in för att koppla)

perstromgren

Aktiv medlem
Jag blir inte klok på hur jag ska hantera mina bilder för att optimera dem för visning på Facebook. I flera webbtexter talas det om att storleken på bilderna bör vara 720 pixel breda för liggande bilder, men de visas snarare i cirka 870 pixel. Jag har provat att skala om bilderna både till 720 och 870 pixel samnt lägga på oskarp mask mha imagemagick (0,5 pixel, 50%), men bilderna får klart sämre skärpa via FB än när jag tittar på dem direkt. Jag använder sRGB från början, så jag tror inte att det är det som är problemet.

Detta är ju världsligt, men eftersom folk vet att jag är litet fotointresserad, så förväntar de sig att bilderna blir bra också!

Går det att fixa?

Per.

PS. imagemagick åkallas så här:
convert -resize 870 -unsharp 0.5x0.5+0.5+0.008 "$1" $HOME/Bilder/webben/FB_"$1"
 
Varför inte länka dem som jag har gjort? Jag har en blog där jag postar bilderna, bilder kommer från Picasa. Sedan postas inlägget automatiskt på Facebook, klickar man på bilden så kommer man till Picasa där bilden ser riktigt bra ut. I alla fall så att jag är nöjd.
 
Varför inte länka dem som jag har gjort? Jag har en blog där jag postar bilderna, bilder kommer från Picasa. Sedan postas inlägget automatiskt på Facebook, klickar man på bilden så kommer man till Picasa där bilden ser riktigt bra ut. I alla fall så att jag är nöjd.

Det var ju en lösning, men då kommer jag aldrig att få reda på hur det förhåller sig! :)

Per.
 
Har också meckat lite med detta och insåg att det bästa var att ladda upp bilden utan att ändra storleken på den först så fick facebook sköta resten...
 
Det kanske är så att FB alltid manipulerar bilderna, oavsett hur de är när de laddas upp. Jag trodde att man kunde passera det filtret, om man bara visste exakt hur bilderna ska vara, därav mina experiment.

Per.
 
http://www.facebook.com/photo.php?f...41006849089&type=1&pid=4528485&id=41006849089

Han här har många jäkligt skarpa foton på facebook. Jag frågade om dettta och fick svaret "I'm using a web based program" Det var allt och jag fattade inte vad han menade och orkade inte gå vidare.

Den där bilden på den mörkhyade mannen är exakt 720 pixel bred, som jag fått uppfattninbg om att de lagras i. Men när jag lägger upp bilder, visas de i en popup som har andra diemensioner!

Per.
 
Det är så jag gör. Jag har kommit på vad det är: det är omskalningen för popuprutan som ställer till det! Bilderna lagras 720 pixel breda, men visas i ca 870 pixel! Den omskalningen görs inte med omsorg!

Problemet är därmed olösligt!

Per.

Nja, du kan ju prova en annan browser eller zooma ut eller in lite, det kan vara en bugg på sajten.
 
Tänkte bara lämna mitt bidrag...

Jag skalar alltid längsta sida till 720 eller mindre och skärper upp när jag exporterar från lightroom. Jag får samma skärpa som i datorn, möjligtvis är komprimeringen lite hårdare i FB men det får man leva med. Jag har inte upplevt att bilderna förstoras i FB granskingsfönster.

Tilläggas kanske skall att jag laddar upp bilderna till FB i det gamla läget, alltså inte FB ny "högupplösta" variant.

/Conny
 
Jag blir inte klok på hur jag ska hantera mina bilder för att optimera dem för visning på Facebook. I flera webbtexter talas det om att storleken på bilderna bör vara 720 pixel breda för liggande bilder, men de visas snarare i cirka 870 pixel. Jag har provat att skala om bilderna både till 720 och 870 pixel samnt lägga på oskarp mask mha imagemagick (0,5 pixel, 50%), men bilderna får klart sämre skärpa via FB än när jag tittar på dem direkt. Jag använder sRGB från början, så jag tror inte att det är det som är problemet.

Detta är ju världsligt, men eftersom folk vet att jag är litet fotointresserad, så förväntar de sig att bilderna blir bra också!

Går det att fixa?

Per.

PS. imagemagick åkallas så här:
convert -resize 870 -unsharp 0.5x0.5+0.5+0.008 "$1" $HOME/Bilder/webben/FB_"$1"

Tycker mina är skarpa och visas alltid i 720px. Exporter dom från LR med vattenstämpel och sedan i fb egna importdialog.
Ser likadana ut direkt från mina jpg filer och fb.

/Stefan
 
Tycker mina är skarpa och visas alltid i 720px. Exporter dom från LR med vattenstämpel och sedan i fb egna importdialog.
Ser likadana ut direkt från mina jpg filer och fb.

/Stefan

Har du testat det nyligen? Det brukade fungera fint med 720px men nu har Facebook sabbat importen. Det verkar inte finnas något bra sätt att importera längre.
 
Har du testat det nyligen? Det brukade fungera fint med 720px men nu har Facebook sabbat importen. Det verkar inte finnas något bra sätt att importera längre.

Gjorde det nyss. Både uppladdningsalternatoveb, dvs från FB och från LR generarar perfekt skärpa med perfekta proptioner. Även när jag laddat ner dom från FB och jämfört med min exporterade JPG i FB -format som jag visar i Win7 bildvisningsprg.

EDIT: JPG-filen från LR är 89 kb och de två kopiorna är 35 kb. De mer komprimerade uppvisar fler artefakter vid 300 % men ärligt. Men tittar på dom i 300 % ;).
För övrigt är både LR och FB importerna identiska.

/Stefan
 
Senast ändrad:
Låter lovande! Jag måste absolut testa igen och försök klura ut vad jag gör för fel. Jag tycker inte mina bilder ser särskilt bra ut när de landar på FB. Jag skalar ner och skärper stegvis tills längsta sidan är 720px.
 
Låter lovande! Jag måste absolut testa igen och försök klura ut vad jag gör för fel. Jag tycker inte mina bilder ser särskilt bra ut när de landar på FB. Jag skalar ner och skärper stegvis tills längsta sidan är 720px.

Skalar ner dom stegvis? Onödigt numera.

exporterar dom till skrivbordet inför FB import med dimensionerna 720*540px, skärpa screen standard, 80 % kvalité, sRGB.
Anledningen till istället direkt från LR är att jag kan använda olika vattenstämplar och lägga in dom i ett annat fotoforum där dimensionerna passar väl samt import till min FB-fötetagskonto där FB inte stöder fullt ut LR-import.

/Stefan
 
ANNONS