Annons

Söker jobb som fotoassistent eller dylikt

Produkter
(logga in för att koppla)

eveyrain

Ny medlem
Hej alla!

Jag är otroligt sugen på att jobba inom foto (söker alla former av kreativt arbete) och tänker att det vore väldigt spännande att jobba som fotoassistent! Jag har själv fotat i många år och skulle gärna ta steget in i branschen genom att jobba som antingen assistent eller kanske till och med kostymör m.m för något produktionsbolag.

Vet ni hur man går tillväga? Jag vet inte riktigt vart man kan börja eller hur man kommer i kontakt med de rätta personerna.

För att tillägga är jag kvinna, 29 år, bosatt i Stockholm.

Tacksam för all hjälp jag kan få!

Mvh Evey
 

saraarnald

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Hej Evey,
Det bästa du kan göra är att söka upp de fotografer du är intresserad av att jobba med och maila eller ringa dem direkt. Så också produktionsbolag, vilket det kanske kan vara lättare att få möjlighet hos efftersom det är större bolag.

Att vara fotoassistent numera kräver ganska mycket tekniska skills, eftersom det bland annat handlar om att vara digi-ass, och för det behöver du vara väl förtrogen med att jobba med bland annat Capture One. Har du inte assat förut kan det nog vara så att du får börja med att göra en praktik hos en fotograf för att lära dig hantverket, att rigga ljus etc. Alternativet är att gå en yrkesutbildning först. där ingår längre praktik.

Vill du jobba som kostymör tror jag det är önskvärt att du har en grundutbildning från till exempel Stockholms Tillskärarakademi, alternativt att du är beredd att gå lärling.
 
Senast ändrad:
ANNONS