** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Söker kompaktkamera med dessa specs.

Produkter
(logga in för att koppla)

Heikkinen

Aktiv medlem
Jag är i startgroparna att sälja en av mina DSLR för att köpa en kompaktkamera att ta med på resor istället för ett av husen plus objektiv och behöver nu tips på kamera som har det jag vill ha.
Har inte surfat och sökt på kameraror på 3 år nu och behöver lite hjälp då det verkar finnas så jäkla mycket just nu.
Skulle kunna tänka mig att betala upp mit 6000kr men lägre pris är så klart också välkommet.


Detta vill jag gärna att kameran ska ha:

Sweep panorama
Vikbarskärm (för selfies etc)
Ratt för bländarförval, slutarförval, manuell exponering och gärna ratt för Exponeringskompensation.
Bildstabilisering
Så låg bländare som möjligt, gärna 1,8-2,8 eller liknande
Liten storlek, ska gärna gå ner i vanlig byxficka utan problem.
Gärna Wi-fi
 
Sony rx100 II stannar under 5000 men har väl två år på nacken eller sony rx100 III men den går mot 6500 efter cashback men har 1.8-2.8 mot 1.8-4.9 för tvåan.
Då vet jag inte hur det är med rattarna men sweep panorama och vikbar skärm finns.
 
Jag tror att Panasonic LX100 är lite för stor och lite för dyr, men i övrigt ungefär vad du söker.
 
Jag tror att Panasonic LX100 är lite för stor och lite för dyr, men i övrigt ungefär vad du söker.

Att klämma ned den i byxfickan är ju lite optimistiskt. :) Annars tycker jag att det känns som den mest intressanta kompaktkameran med zoom.

Alternativen är väl RX100 II, RX100 III och Canons G7 X. Den senare saknar nog dock den efterfrågade panoramafunktionen, tror jag. Annars vet jag inte riktigt vad som realistiskt skulle kunna ersätta en systemkamera och vara i närheten av kravspecen.
 
Att klämma ned den i byxfickan är ju lite optimistiskt. :) Annars tycker jag att det känns som den mest intressanta kompaktkameran med zoom.

Alternativen är väl RX100 II, RX100 III och Canons G7 X. Den senare saknar nog dock den efterfrågade panoramafunktionen, tror jag. Annars vet jag inte riktigt vad som realistiskt skulle kunna ersätta en systemkamera och vara i närheten av kravspecen.

Kameran kommer ej ersätta min 7D utan bara vara ett alternativ när jag inte vill släpa på något större och ska kunna ge hyfsade semesterbilder.

Det låga bländartalet kanske inte är ett måste om det finns bildstabilisering.
 
Sitter nu och kollar på Sony DSC-WX500 och DSC-HX90V men vad är det som skiljer dessa åt förutom EVF, GPS och manuel focus på DSC-HX90V?
 
Jag har Panasonic FZ 1000 när jag är ute och reser. 24-400/2.8-4.0
Fungerar fantastiskt fint med riktigt fina resultat. 4K filmning om man är lagd åt det hållet...
 
Nikon Coolpix P7800 eller senare liknande modell?
Kanske i största laget för byxfickan.
Har själv en sådan som "fickkamera" sedan ett par år och är mycket nöjd.
 
Har en RX100mk1. Det är ju en helt fantastisk kamera som helt säkert blivit bättre i efterföljande versioner.

Men, om man kommer från en systemkamera så tycker jag kontrollerna lämnar lite övrigt att önska. En mer riktig ratt för att ändra bländare/slutare samt exponeringskompensation hade önskvärt.

Och funktionen för autoiso väntar lite för länge med att höja iso vilket gör att bilder i dåligt ljus lätt blir suddiga om man inte är med och kollar hela tiden (detta har de möjligen fixat i mk4?).
 
Jag har alltid haft någon kompaktkamera som komplement till mina stora dSLR kameror. Tyvärr var jag aldrig nöjd med vad de presterade. Den sista var Fuji X-20 och som kamera med alla sina manuella reglage kändes den som en riktig kamera. Ingen djäkla leksak där man ständigt måste in i menyerna för att ställa in något. Fast jag tyckte ändå att bildkvalitén inte höll måttet.
Numera har jag lärt mig mycket om hur man bäst hanterar raw-bilder från X-TRANS kameror. Så jag kunde nog fått ur mer ur den kameran.
Det var då fortfarande för långt ifrån vad mina fullformatkameror presterade.

Så jag skaffade en Fuji X-PRO1. Då stämde plötsligt allt. Bra bildkvalité. Fantastiskt bra optik.
Kameror med fast optik är inte min grej. En fast optik är alltid en kompromiss.
Oftast har de ganska ordentlig vidvinkel vilket gör dem sämre för porträtt eller landskap.
Det är ju inte bara att zooma med fötterna. Vill man ha ett ansiktsporträtt så kan man givetvis gå närmare men får lång näsa och smalt ansikte på köpet. Det är inte för inte som portättobjektiv brukar ligga mellan 85 och 135 mm på fullformat. Så att ha en zoomoptik eller kunna byta optik står högt på min lista.

Nu har jag sett X-PRO1 till salu begagnade för runt 3 tkr hos Scandinavian photo. Lägg till en 18-55/2,8-4/IS så har du en suverän kompaktkamera för runt 6 000 kr. Inget som går ner i fickan om man inte har väldigt stora fickor förstås. Men ganska liten och framförallt lätt.
De fasta objektiven är så små att de kan man ha i fickan och glömma kameraväskan hemma.

Vad är den inte bra på? Egentligen detsamma som många spegellösa kameror. AF på svåra motiv som rör sig oregelbundet. Samt avancerad blixtfotografering.

Jag kör MC så jag har alltid en lätt tillgänglig kamera i tankväskan för snabba bilder. Tidigare var det ofta en kompakt från Canon eller Fuji. Fast såg motivet tillräckligt lockande ut för att kunna bli en riktigt bra bild öppnade jag ofta den stora toppboxen och tog fram en av mina
Canon fullformatare och tog bilden.
Det händer sällan numera.
Så X-PRO1 blev min kompromiss på kompaktkamera. En lösning som jag är nöjd med.
Passar kanske inte alla men säkert många fler än undertecknad.
 
Glöm svep panorama.

Gör valet lite enklare och ta bort svep panorama från din lista. Med de möjligheterna som finns i Lightroom, Photoshop och andra program att sy ihop flera bilder till en panorama är svep varianten förläget.
Jag har använt Lightrooms "Merge till panorama" flitigt sedan den kom och den fungerar fantastiskt bra. Du själv kan bestämma hur bred bilden ska bli och få fördelen av att slut resultat bli betydligt större än det som produceras av en in kamera svep panorama.
Du behöver inte använder en stativ till detta. Jag kör oftast fri hand utan något problem.
Här finns några jag tog nyligen när jag körde ut och hämtade grabben från sin fisketur. Ingen stativ anväder och de flesta vara ihopsatt av 4 eller 5 bilder.https://m.facebook.com/david.whittl...000052849&cached_data=false&ftid=u_8_1p&mdf=1
 
ANNONS