Annons

Scamligt förslag på Instagram?

Produkter
(logga in för att koppla)

Bengf

Aktiv medlem
Tja nu vet de väl kanske inte hur våra Bank-ID funkar men de är ju gjorda som om man skräddarsytt dem för bedragare. Bank-ID med sin tudelade authenticering har nog fintat mången aningslös användare.

Bankerna har dock skärpt sig ordentligt på senare år. Det är bara två tre månader sedan som jag upptäckte för sent att jag höll på att betala för en nätaffär som jag blandade ihop med ett mail i mitt flöde. Kom dock på det mitt i men banken var ännu snabbare och spärrade mitt kort automatiskt. Fick ett nytt på ett par dagar.

Jag tror även möjligheten att krympa den geografiska giltigheten från "Världen" och "Europa" till "Sverige" default har skyddat många precis som att man per automatik krympt affärer med enbart CIV-kod till ett fönster på en timma. Mitt exempel är Nordea.

En gång på en italiensk maffia restaurang i Ras Nungwi på Zanzibar lyckades någon fingerfärdig få ut 16 000 spänn via mitt kort. Jag fick dock tillbaka alla mina pengar då jag hade kvar kvitto från restaurangen i fråga. Det hjälpte banken att nita restaurangen. Tog en vecka eller två.

Intressant var att uttagen gjorts via en pokersite som heter Ladbrokes. Möjligen har väl någon lirat poker med mina kortuppgifter. Efter det raderar jag alltid CIV-koderna från mina kort och jag har även stängt av "blippning" då bankerna höjd beloppen så man numera snabbt kan tömma ett kört bara genom att blippa runt utan att någon ställer några frågor.

Jag har helt enkelt ingen lust att betala småbusets pizzor och hamburgare som de inte skulle ha några som helst problem att finansiera med "blipp-köp" om kortet var öppet för det. Jag fattar inte att blippandet ens kan vara lagligt.

Vanligast nu är "Leveransteam" som "har leveranser till mig" fast jag vet att jag inte beställt något. Verkligt luriga. När leveransen missas och man inte "varit hemma" vill de att man kontaktar dem e.t.c. Hittar heller inga bolagsuppgifter eller hemsida förstås.


Visa bilaga 171991

ja jäklar i mig, jag får likadana sedan lång tid tillbaka, blivit en rutin att ständigt klicka bort detta elände, frugan beställde tidigare olika saker oftast kläder genom mitt mejl, inte nu längre dock, undrar om dom har något system så att bedragarna söker av personer som beställer relativt regelbundet och liksom passar på. Har sett att det väldigt ofta dyker upp som senaste tiden lockande priser på olika typer av fantastiska skor till ovanligt bra priser, det verkar lite skumt med alla dessa erbjudande, väldigt fint gjorda sidor med bra bilder och bra beskrivningar, det blir lite väl mycket av allt detta nu för tiden. I telefonen annars är det lättare att blockera alla sådana här skumma tvivelaktiga mail, men det går inte med datorns mail-system, har något gammalt system genom bredbandsbolaget.
 

Bengf

Aktiv medlem
Vilket är säkert så länge man inte lämnar ut sin kod eller knappar in den på uppmaning av någon, men så dum är ju ingen.
Skulle kontakta Telenor för en enkel fråga för något år sedan, då ville dom att jag skulle knacka in BankID, det har aldrig tidigare varit nödvändigt när man bara har en enkel fråga om information, lyckades få tag i Telenor och dom sa bara att det är nytt nu, ingenting är sig likt numera, bedragare verkar jobba väldig brett nu för tiden.
 

UlfHan

Aktiv medlem
Om det är du som har ringt upp så är väl risken liten att du har ringt till en bedragare. Dessutom så syns det i swish vad du godkänner.
 

Bengf

Aktiv medlem
Om det är du som har ringt upp så är väl risken liten att du har ringt till en bedragare. Dessutom så syns det i swish vad du godkänner.
Ja det är sant, jag menar att nu med så många varningar med BankID som ständigt påkommer oss, så kräver samtidig allt fler instanser att man skall identifiera sig med Bank ID, det förekom ju inte för bara några år sedan.
 

PMD

Aktiv medlem
Om man har en allmän fråga behöver man inte legitimera sig. En tjänsteleverantör som kräver det slentrianmässigt bör man kanske sluta vara kund hos. Hur som helst så frågar jag alltid varför de vill att jag ska legitimera mig med bankid.
 

ArneB

Aktiv medlem
Jag som trådstartare känner att min fråga är besvarad. Fortsatt diskussion görs lämpligen i ny/annan tråd. Tack!
 

Artis

Aktiv medlem
Jag har blivit kontaktad av en person via Instagram som vill köpa bilder av mig. Han skickar kontanter(!) från Australien och jag levererar jpeg-filer när/om stålarna kommit. Högst sannolikt är det scam, men förstår inte hur det skulle gå till. Någon med erfarenhet eller tankar? Ser det som bra att lyfta frågor som denna då buset är synnerligen påhittiga.
Det är kanske Monopol pengar som kommer via posten och man kanske inte kan urskilja falska Adollar från riktiga.
 

ArneB

Aktiv medlem
En liten uppdatering och svar på min egen fråga. Upplägget visade sig vara inspirerat av Nigeriabreven. Det var riktigt hyggligt iscensatt med en tracking som faktiskt såg ganska äkta ut. Men bara ganska. "Paketet" landade i Lahti, Finland från Australien i helgen. Bra gjort. Idag visade det sig att försändelsen hade fastnat i tullen i Estland! Bara att lösa ut paketet med kontanter med en "tullavgift".

Jag trodde aldrig på köpet men ville se vad som skulle hända. Kanske kan någon annan bli hjälpt av att kunna läsa om upplägget.
 

Jan af Lisö

Aktiv medlem
Det var en nya variant, men känns väldigt enkel att skärskåda, som någon skriver, år 2023 skickar man inte ett kuvert med pengar från Australien till Europa.

Jag antar att du skulle betala via Wester Union ?
 

ArneB

Aktiv medlem
Det var en nya variant, men känns väldigt enkel att skärskåda, som någon skriver, år 2023 skickar man inte ett kuvert med pengar från Australien till Europa.

Jag antar att du skulle betala via Wester Union ?
När jag fick meddelandet om att försändelsen magiskt hade hamnat i Estland och att jag behövde lösa ut den, gick jag inte vidare. Det fanns ingen anledning att ens kolla hur jag skulle betala.
 
ANNONS