Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Scamligt förslag på Instagram?

Produkter
(logga in för att koppla)

ArneB

Aktiv medlem
Jag har blivit kontaktad av en person via Instagram som vill köpa bilder av mig. Han skickar kontanter(!) från Australien och jag levererar jpeg-filer när/om stålarna kommit. Högst sannolikt är det scam, men förstår inte hur det skulle gå till. Någon med erfarenhet eller tankar? Ser det som bra att lyfta frågor som denna då buset är synnerligen påhittiga.
 

BeBest

Aktiv medlem
Skall pengarna överföras direkt till ditt bankkonto efter att du uppgivit kontot? Om så, skulle jag nog hoppa av erbjudandet ögonblickligen, medan jag har mina pengar kvar. Visst vore det kul att få mina foton spridda ut över världen men inte till vilken risk eller pris som helst. Jag frågar för jag tycker det låter som ett bankkontobedrägeriförsök.
I dessa tider måste man vara misstänksam och aldrig någonsin under några som helst omständigheter ge ut kontonummer eller inloggningskoder.
 

alfin

Aktiv medlem
Skall pengarna överföras direkt till ditt bankkonto efter att du uppgivit kontot? Om så, skulle jag nog hoppa av erbjudandet ögonblickligen, medan jag har mina pengar kvar. Visst vore det kul att få mina foton spridda ut över världen men inte till vilken risk eller pris som helst. Jag frågar för jag tycker det låter som ett bankkontobedrägeriförsök.
I dessa tider måste man vara misstänksam och aldrig någonsin under några som helst omständigheter ge ut kontonummer eller inloggningskoder.
Hur menar du att någon får ut pengar från ditt bankkonto genom att kunna numret?
 

BeBest

Aktiv medlem
Hur menar du att någon får ut pengar från ditt bankkonto genom att kunna numret?
Om vederbörande på något sätt fått tag på eller kan få tag på inloggningsuppgifter skulle det kunna vara möjligt. Det som var helt omöjligt för några år sedan, kan mycket väl bli möjligt i nutiden eller i kommande närtid.
 

ArneB

Aktiv medlem
Tack för input! I mitt fall handlade det enbart om kontanter som skulle skickas via post. Naturligtvis luktar det scam och jag skulle aldrig lämna ut kontonummer. Jag har letat efter upplägg med kontanter som en del av scam, men inte hittat något. Nya sätt att luras dyker hela tiden och jag tycker kan vara bra att diskutera erfarenheter så att så få som möjligt drabbas.
 

bjoele

Aktiv medlem
Känd bluff även om jag inte hört om någon som vill köpa jpeg-bilde på det sättet tidigare.



 

Måns H

Aktiv medlem
Jättejobbigt nu med alla skamliga förslag.

Just det här kan väl ha olika förlopp. Förslagsvis får du inte pengarna, blir anklagad för stöld och uppmanas under hot att "betala tillbaka" dom. I rond 2 ökar insatserna.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Om vederbörande på något sätt fått tag på eller kan få tag på inloggningsuppgifter skulle det kunna vara möjligt. Det som var helt omöjligt för några år sedan, kan mycket väl bli möjligt i nutiden eller i kommande närtid.
Tja nu vet de väl kanske inte hur våra Bank-ID funkar men de är ju gjorda som om man skräddarsytt dem för bedragare. Bank-ID med sin tudelade authenticering har nog fintat mången aningslös användare.

Bankerna har dock skärpt sig ordentligt på senare år. Det är bara två tre månader sedan som jag upptäckte för sent att jag höll på att betala för en nätaffär som jag blandade ihop med ett mail i mitt flöde. Kom dock på det mitt i men banken var ännu snabbare och spärrade mitt kort automatiskt. Fick ett nytt på ett par dagar.

Jag tror även möjligheten att krympa den geografiska giltigheten från "Världen" och "Europa" till "Sverige" default har skyddat många precis som att man per automatik krympt affärer med enbart CIV-kod till ett fönster på en timma. Mitt exempel är Nordea.

En gång på en italiensk maffia restaurang i Ras Nungwi på Zanzibar lyckades någon fingerfärdig få ut 16 000 spänn via mitt kort. Jag fick dock tillbaka alla mina pengar då jag hade kvar kvitto från restaurangen i fråga. Det hjälpte banken att nita restaurangen. Tog en vecka eller två.

Intressant var att uttagen gjorts via en pokersite som heter Ladbrokes. Möjligen har väl någon lirat poker med mina kortuppgifter. Efter det raderar jag alltid CIV-koderna från mina kort och jag har även stängt av "blippning" då bankerna höjd beloppen så man numera snabbt kan tömma ett kört bara genom att blippa runt utan att någon ställer några frågor.

Jag har helt enkelt ingen lust att betala småbusets pizzor och hamburgare som de inte skulle ha några som helst problem att finansiera med "blipp-köp" om kortet var öppet för det. Jag fattar inte att blippandet ens kan vara lagligt.

Vanligast nu är "Leveransteam" som "har leveranser till mig" fast jag vet att jag inte beställt något. Verkligt luriga. När leveransen missas och man inte "varit hemma" vill de att man kontaktar dem e.t.c. Hittar heller inga bolagsuppgifter eller hemsida förstås.


1697326875602.png

 
Senast ändrad:

Gunnar-E

Aktiv medlem
Det kan vara ett bedrägeri som kommer ske i flera steg. I första steget så får du dina pengar och du skickar bilderna till bedragaren. Tanken är att etablera en första kontakt med dig och få dig att bli mindre misstänksam mot att det är ett bedrägeri. Sen kommer detta att följas upp med trevliga mail från bedragaren där ni pratar om oskyldiga saker som ert intresse för fotografering. Sen när bedragaren känner att du litar på bedragaren, då kommer själva bedrägeriet. Nätfiske är min gissning.
 
  • Gilla
Reaktioner: s20

MrKarisma

Aktiv medlem
Måste vara scam, men man vet ju aldrig.. Det är ju bara att köra, be han sätta in på ditt paypal-konto. Dela inte med dig av några lösenord eller logga in med bank-id på hans begäran någonstans.
 

Uffe_Nordholm

Aktiv medlem
Beroende på beloppet affären gäller (dvs om det är nog med pengar för att motivera det) så kan du göra följande:

- öppna ett nytt konto, kanske till och med i en bank du inte använder för annat
- se till att få kontonumret i IBN-format (det är bortåt 20 siffror).
- detta tillsammans med bankens SWIFT-kod (tror jag, jag kan ha fel) skickar du till köparen och ber denne sätta in pengarna där istället för att skicka kontanter.



Edit: det är inte SWIFT-kod det heter, utan BIC: Bank Identifier Code).
 

Michael Johansson

Aktiv medlem
Men köparen skall ju inte sätta in några pengar, vare sig på PayPal- eller bankkonto. Är det omodernt att läsa tidigare inlägg, speciellt då första inlägget, i tråd nuförtiden. Här handlar det ju om reda pengar i form av sedlar (förmodar jag) som skall skickas i postförsändelse.

Det låter som att det handlar om att kunna kräva tillbaka en summa pengar från mottagaren/säljaren när denne säger sig inte ha fått någon postförsändelse med pengar vilket högst troligt också är det verkliga fallet.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Med QR-koder är bankid tämligen säkert.
Långtifrån alla har det. Det är absolut en förbättring att kortsluta kopplingen mellan två maskiner via QR-kod men hur länge har Klarna slirat med det som ett exempel och t.o.m. Skatteverket har väl bara haft det senaste året. Det förekommer fortfarande att man får ange ett personnummer och knappa in sin säkerhetskod.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Men köparen skall ju inte sätta in några pengar, vare sig på PayPal- eller bankkonto. Är det omodernt att läsa tidigare inlägg, speciellt då första inlägget, i tråd nuförtiden. Här handlar det ju om reda pengar i form av sedlar (förmodar jag) som skall skickas i postförsändelse.

Det låter som att det handlar om att kunna kräva tillbaka en summa pengar från mottagaren/säljaren när denne säger sig inte ha fått någon postförsändelse med pengar vilket högst troligt också är det verkliga fallet.
Penningtvättmetod?
 
ANNONS