Annons

SD Minneskort - förvånande testresultat

Produkter
(logga in för att koppla)

WeeBee

Aktiv medlem
Jag fick precis hem mitt nya och första UHS-1, U3, V30 Sd kort och tänkte att nu blir det fart på att tömma bufferten på min gamla Sony A6000.

Så tänkte att nu kör jag ett snabbt test med samtliga SD kort jag har.

1. Mitt nya Kingston Canvas Go Plus UHS1, 170 MB/s read 90 MB/s write, 128 gb


2. Mitt gamla Sandisk Ultra från typ 2012-ish. Ingen aning om specs annat än class 10 och 80 MB/s read. 16 GB

3. Sony micro SD uhs-1, U1, 90 MB/s read, okänd write med sony SRAC-A1 adapter. 16 GB

(Se bild)

Kameran satt på högsta kvalitet och RAW + JPEG läge. Tog bilder i 11 fps läge tills bufferten var fylld och satte sen på timer. Därefter formaterade jag och tog även då tid.


BUFFERT TÖMNING

1. Sandisk: 14-15 sek

2. Kingston: 15-17 sek

3. Sony microSD: 45 sek


FORMATERING


1. Kingston: 5-6 sek

2. Sony: 6-7 sek

3: Sandisk: 10-11 sek


Hur går detta ihop? Jag gissar att formateringen måste vara kopplad till read-hastigheten? Men varför är då Sonyn närmare kingston i formateringstid än sandisk? Fast iofs är ju kapaciteten 8ggr större med dubbla läshastigheten så teoretisk skulle väll kingston raderas på 2 sek om det också var 16 gb?


Men varför är mitt sandisk snabbare på att tömma buffert än mitt nya kingston? Hade de varit lika långsamma, hade jag lagt det på att kameran är begränsningen. Men i alla test jag gjorde (3 st vardera) var sandisk snabbare.

Jag kan omöjligen tänka mig att ett SD kort från 2012-ish skulle ha varit snabbare än 90 MB/s write, speciellt om read är 80 MB/s. Har iaf aldrig varit med om att read skulle vara långsammare än write?

Nån som har ngn ide? Har jag gjort ngt fel?
 

Bilagor

  • P_20221028_190125_1.jpg
    P_20221028_190125_1.jpg
    852.7 KB · Visningar: 8
Det verkar tyvärr som att A6000 inte kan skriva snabbare än 35MB/s.


Ahaa. Okay. Det förklarar en del då.

Hittade nu detta att Kingston-kortey däremot är ganska långt från vad de lovar vad gäller hastigheter: https://www.criticreviewer.com/revi...o-plus-sdxc-card-model-sdg3-128gb-in-the-uae/

Sandiskkortet är tydligen från 2015 (har inget minne av att jag köpt det så "sent"). Deras specs är väldigt vaga (se bifogad bild)

Så varför går det då snabbare med sandisk än med kingston om limit är 35 MB/s? De borde ju vara lika då?

Formateringstiden, döremot, verkar ju vara helt beroende på read-hastighet och kapacitet, eller?
 

Bilagor

  • Screenshot_20221028-194355705.jpg
    Screenshot_20221028-194355705.jpg
    436.5 KB · Visningar: 3
Har du så ont om sekunder i livet så att du måste bry dig om sånt där?
(OBS! Inte avsett att vara sarkastiskt - jag är uppriktigt frågande. Det normala
är väl att det är kamerans input/output -hastigheter som är det begränsande?
Ska du bedömma själva minneskortens förmågor så måste du köra dem
direkt mot en dator som har en kortslot / kortläsare som har MYCKET högre
hastigheter än vad korten har...)
/Odd
 
Har du så ont om sekunder i livet så att du måste bry dig om sånt där?
(OBS! Inte avsett att vara sarkastiskt - jag är uppriktigt frågande. Det normala
är väl att det är kamerans input/output -hastigheter som är det begränsande?
Ska du bedömma själva minneskortens förmågor så måste du köra dem
direkt mot en dator som har en kortslot / kortläsare som har MYCKET högre
hastigheter än vad korten har...)
/Odd
Jag bryr mig för att jag blev förvånad när ett betydligt modernare och snabbare kort inte presterade bättre än ett 7 år gammalt kort. Inte för att jag inte har tid utan att jag då lär mig förstå tekniken bättre och hur allt hänger ihop. Och för att säkerställa att jag inte gjort ngt fel på min ända. Du anar inte hur många som ställer in saker fel på sina apparater och skulle kunna ha bättre prestanda på diverse prylar än de gör nu. Det är ju fint att du kan vara obrydd då och inte funderar på om du gör allt rätt eller fel. Good for you.

Dessutom att vänta 10 sekunder på att bufferten töms är lång tid när de gamla sony kamerorna inte tillåter att du använder dem när bufferten töms. Det är en helt annan sak på moderna kameror där bufferten kan tömmas i bakgrunden och du kan fortsättningsvis ändra på inställningar, gå in i menyer eller börja ta fler kort.

Jag glömde helt tänka på i detta fall att kameran själv är flaskhalsen; jag var också förvånad av att mitt gamla kort var snabbt nog att komma upp till det. Och nu vet jag det. För att jag testade.

Och om frågan stör dig så himla mycket, klicka förbi då och ignorera den.
 
ANNONS