Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Securitas förbjuder mig plåta parkeringsvakter

Produkter
(logga in för att koppla)
Vi ser detta på olika sätt men avslutningsvis konstaterar jag att ...


a) Vi har ett gäng oskrivna lagar också, slår gärna ett slag för dem. Hänsyn täcker det mesta.

b) Javisst, är lite off med tiden det medges. En komplimang och inget omdöme jag sörjer över, Tvärtom! Trender är för mesar. Propositioner hit o dit får inte mig att ändra åsikt i det här fallet. Opportunisterna får klara sig utan min medverkan.

c) Det är låg debatteknik att hela tiden antyda att motsidan använder sig av låg debatteknik. Att nämna saker vid dess rätta namn kan inte vara fel. Inte så "slipat" kanske men knappast fel. JANNE
 
Senast ändrad:
HDFS) (KGS skrev:
Inte alls konstigt. Spioneri har alltid varit ett allvarlig brott i alla länder.

Sedan kan man ju fråga sig om grabbarna i Iran fotat medvetet eller av misstag. Att Iran inte ser det på ett mera smidigt sätt är förståeligt. Man vill statuera exempel (precis som man gjorde med fredsforskaren i Sverige som uppenbarligen bara fotat i rent forskningssyfte för Svenska fredsforskningsinstitutet och alltså inte hade något uppsåt att spionera).
 
jag gillar inte uttrycket "skylla sig själv" men ibland ligger det nära tillhands.
jag anser inte heller att dessa människor som nu verkar bli fänglsade i IRan får skylla sig själva, MEN man undrar ibland vad folk tänker med...

1. De flästa länderförbjuderatt man fotograferar millitära anläggningar.

2. Iran är kanske inte ett land man provar gränserna i...

När jag var på Dominikanska för några år sedan så hade vi varit på en dagsutflykt till Barcardi ön. På hemvägen passerade vi en polisstation. Jag tittade in på deras gård och såg att deras polisstyrka bestod av gammla svart och vit målade bubblor från tidigt 70 tal. Det kanske inte var direkt skräckinjagande bilar, men väldigt söta och charmiga. Strax efter detta så stannade bussen för att vi skulle få köpa sockerrör o anant krimskrams. Jag gick istället tillbaka och fotograferade dessa söta polisbilar. Följden blev ett jädra kacklande och jag fick springa som en galning tillbaka till bussen. Poliserna jagade mig som blodhundar och jag slängde mig in i bussen... Det slutade med att busföraren som jag hade pratat med under stora delar av resan fick prata poliserna till ro och han förklarade bara att vi var turister (!?) men kanske något osmidiga sådana... :)

Man lär sig av sina misstag och inte alla länder har samma syn på rätten till fotografering.

Förövrigt sitter filmen kvar i kameran... och jag vet inte var kameran är!!
 
Den som vill slippa riskerna med att fota militära anläggningar i utlandet ska åka till Costa Rica och turista där. I det landet finns nämligen inget militärt försvar. Alltså helt riskfritt ur den synvinkeln.
 
Sonnar skrev:
Det var väl inget speciellt med uppförandet?? Inte som Joakim beskrev det i alla fall!! Det var bara en vanlig dokumentation på en vanlig händelse i vår vardag som bör fotograferas. En del stollar på sidan liknar det vid säkerhetsproblemen kring grövre kriminalitet. Det var ju för f-n bara några p-vakter i arbete! Skäms dom för jobbet? Byt i så fall


Tycker du inte situationen är diskutabel?
Det tycker en mängd andra, oavsett åsikt om rätt eller fel, se trådens antal inlägg.

Vad tycker du om rubriken, som jag ser det, är den inte är sanningsenlig om man läser efterföljande text, om ordväxlingen i form av några frågor.

Vad tycker _du_ om att någon reagerar på det sättet som det diskuteras här, när någon från Polis el vaktbolag ställer _frågor_?

Vilka är "stollarna" kan du länka?

Frågan om de skäms för sitt arbete, var den riktad till mig? Oavsett så vet jag inte, fråga dem om du är intresserad.

/Michael
 
Efram skrev:


ja vet det är kanske inte rätt..

men ja menar tänk dig du ska in på krogen.. du är under 18 år.. dina förälldrar sitter där inne, men du får inte komma in då det är en krog och det råder 18 års gräns.. här kommer det roliga lagen om "för allmänhetens öppen platts" du får inte lov att ha åldergränser på "för allmenhäten öppen platts" som krogen är.. men en OV har rätten att säga att du inte lyder honom och därav griper dig för störande av orningen..



Vad pratar du om? Du påstår i ett tidigare inlägg att du tjänstgör som nattväktare och om så är fallet så hoppas jag att du inte är förordnad Ordningsvakt.då det finns klara felaktigheter i dina påståenden och du med största sannolikhet skulle göra dig skyldig till grovt tjänstefel om du agerade som du påstår att en OV kan göra.


1. En ordningsvakt kan ALDRIG gripa en person för att denna har stört den allmänna ordningen, däremot kan han eller hon avvisa, avlägsna eller OMHÄNDERTA personen med stöd av Polislagen (PL13), ett gripande blir inte aktuellt såvida du inte sätter dig till motvärn vid ett eventuellt avlägsnande alt. omhändertagande och då blir brottsrubriceringen våldsamt motstånd





2. Du har rätt i att en minderårig har tillträde till en restaurang med serveringstillstånd, men detta gäller oavsett om målsman befinner sig på restaurangen eller ej då det enda som är belagt med åldersgräns är att köpa och förtära alkohol.

Men, nu kommer det finurliga, en krögare har rätt att sätta upp lokala ordningsregler för sin restaurang och dessa måste uppfyllas för att du som besökare ska få tillträde till nämnda etablissemang, dessa ordningsregler skall finnas anslagna vid entrén och kan omfatta åldersgräns, beklädnad samt diverse andra punkter.

Om nu någon känner för att källforska (vilket troligtvis skulle vara första gången på detta forum) så hänvisar jag till www.polisen.se, www.notisum.se alt. det nationella numret till polisen (för den late) 11414. =) Tack för ordet.
 
Vakten skrev:
Om nu någon känner för att källforska (vilket troligtvis skulle vara första gången på detta forum)
Visst kan så tyckas, men det är väl lite väl hårda ord tycker jag, jag skulle kanske hellre sträcka mig till att det kanske vore första gången i den här tråden:)
 
Victor har bara varit här nån vecka. Så småningom kommer han hitta många noggrant efterforskade inlägg om både teknik, juridik, estetik och journalistik. Mer än en gång har jag häpnat över vilken energi somliga lägger ner på att hitta adekvata länkar till just källor, ofta tester och lagrum.

För övrigt upplever nog de flesta ett omhändertagande och ett gripande som tämligen lika när situationen är het.
 
jag skulle ha frågat (även om man inte behöver det) att jag var sugen på att ta några bilder, det hade dom säkert inte haft något emot.
 
HDFS) (KGS skrev:
För övrigt upplever nog de flesta ett omhändertagande och ett gripande som tämligen lika när situationen är het.
Så är det säkert, fast det är skillnad så kanske det inte upplevs som skillnad. Dock tror jag inte kärnpunkten (inte för mig i alla fall) är just omhändertagande/gripande, utan orsaken bakom.
 
Sjukhuspersonal fotograferades

Polis ingrep på onsdagsförmiddagen mot en 28-årig man som närgånget fotograferade personal på Universitetssjukhuset Mas i Malmö och registreringsskyltarna på deras bilar.

Personalen tillhör sjukhusets experimentavdelning där djurförsök ingår i forskningen. Den kände stort obehag och kallade på polisen. Fyra anställda anmälde mannen för ofredande, rapporterar Skånska Dagbladet.

Polisen beslagtog kameran varpå 28-åringen släpptes. Det har tidigare förekommit skadegörelse på experimentavdelningens byggnad.

Källa: TT
2006-05-11
 
Undrar hur närgånget han fotograferade?

Och vad hade hänt om han istället för att plåta regskyltarna, hade skrivit av dem istället?

Största frågan anser jag dock vara hur polisen kunde ta kameran ifrån honom.

Hoppas någon hittar mer info om händelsen.
 
ANNONS