Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Serva objektiv. Kostnad?

Produkter
(logga in för att koppla)

Anden

Aktiv medlem
Funderar på att lämna in min 28-70 2.8L och 85 1.2 L på genomgång hos canon.
Vad gör de på en service? Rengör och smörjer upp?
Kanske är dumt att lämna in dem? De fungerar ju toppen. Tänkte bara att det kunde vara bra att göra.


Andreas
 
Jag undrar samma sak efter att ha fått lite dam i ett objektiv.

Är det en fast kostnad eller löpande timkostnad?
 
Säger väl sig självt; om de funkar bra och inte har damm inuti är det bortkastade pengar. Finns ingenting som behöver regelbunden smörjning eller service i objektiv.
 
Finns väl olika sätt att tänka här Jan-Erik?

Lite förebyggande underhåll skadar nog inte. Det finns rörliga delar i objektiven så det kan nog finnas anledning att låta se över dem ibland.
Jag tror nog det är så att gluggarnas egenskaper efterhand förändras, men eftersom det sker över så lång tid tar det en stund innan man själv uppfattar det. Man vänjer sig helt enkelt vid den gradvisa försämringen i fokushastighet m.m.

Hur ofta det skall ske är ju en annan sak, det vet jag inte. Och det är ju beroende på hur mycket prylarna används också.

Visserligen en gammal tråd, men ändå.

/Arne
 
Det beror ju säkert ganska mycket på vilket märke man använder. Lättast är nog att man kontaktar respektive serviceverkstad för besked. För Canon brukar RCC Mölndal eller Intervision i Malmö vara bra att kontakta. Finns en ny i Sthlm som jag inte vet namnet på. För Sigma är det Tura Scandinavia som har servicen.
 
Jag har Canonobjektiv.
Jag tycker det hade varit oerhört intressant att höra vad någon har betalat för att ta bort damm i objektivet och/eller göra service på objektivet.

Det borde finnas flera här som har gjort det och kan dela med sig av sina erfarenheter.
 
Nu har jag talat med Canon i Göteborg. De har inga fasta priser. Kostnaden för att göra rent ett objektiv ligger från 700 till 2000 kr.
 
ANNONS