Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Shutterstock – registrering som företagare

Produkter
(logga in för att koppla)

Swansea90

Aktiv medlem
Hej!

Jag håller på att registrera mig hos Shutterstock just nu, mest för att testa. Vet att man inte tjänar några stora summor där, men vill ändå se hur det går. Eftersom jag har F-skatt (enskild firma) med inriktningen text- och bildproduktion måste jag ju bokföra eventuella inkomster, även om de är små. Och så har Shutterstock egna formulär jag måste fylla i, då jag registrerar mig som företagare. Och det är här som det blir komplicerat...

När jag har fyllt i mina uppgifter ser det ut som att jag måste fylla i en eller fler av fyra formulär på engelska. Det som jag tror gäller mig är blanketten W-8ECI – "Certificate of Foreign Person's Claim That Income Is Effectively Connected With the Conduct of a Trade or Business in the United States".

Är det någon här som har eget företag och som får in några slantar via Shutterstock och som kan hjälpa mig med några frågor angående detta formulär och annat som kan vara bra att veta när man har med utländska bildbyråer att göra? I så fall kommer jag posta ett par följdfrågor!

Vänliga hälsningar,
Susanna Berg Isherwood (vars bilder här på Fotosidan är gamla – har inte orkat rensa och lägga ut nytt!)
 
Nej, men är du säker? Jag håller inte på med just sådant, men har stött på amerikanernas "skattemobbningsblanketter" i andra sammanhang. Är du säker på att det inte är W-8BEN eller W~8BEN-E du ska fylla i om de vill ha en blankett i den serien? Borde vara det förra om det är enskild firma. Om du inte är amerikansk medborgare e dyl, för då är det ju en annan blankett igen.

N.b. att dess blanketter är standardblanketter från amerikanska IRS som olika aktörer genom amerikanska krav är skyldiga att samla in och om tillämpligt rapportera vidare. De har mer info om dem någonstans.
 
Det är ett förbannat ofog att svenska medborgare måste svara på och fylla i blanketter på ett främmande språk. Så även för alla möjliga användarvillkor på andra språk än svenska!
 
Det är ett förbannat ofog att svenska medborgare måste svara på och fylla i blanketter på ett främmande språk. Så även för alla möjliga användarvillkor på andra språk än svenska!
Du kan ju skicka dina synpunkter till amerikanska IRS (dvs motsvarigheten till Skatteverket) så får vi se om de lyssnar...
 
Nej, men är du säker? Jag håller inte på med just sådant, men har stött på amerikanernas "skattemobbningsblanketter" i andra sammanhang. Är du säker på att det inte är W-8BEN eller W~8BEN-E du ska fylla i om de vill ha en blankett i den serien? Borde vara det förra om det är enskild firma. Om du inte är amerikansk medborgare e dyl, för då är det ju en annan blankett igen.

N.b. att dess blanketter är standardblanketter från amerikanska IRS som olika aktörer genom amerikanska krav är skyldiga att samla in och om tillämpligt rapportera vidare. De har mer info om dem någonstans.

Tack för ditt svar! Nej jag är inte helt säker på om det är rätt blankett. Men då är det ju ännu värre om jag ska fylla i W-BEN-E. Den är nämligen på hela 8 sidor med över 40 fält att fylla i och förstå innebörden av. Som du säger: rena mobbningen!
 
Tack för ditt svar! Nej jag är inte helt säker på om det är rätt blankett. Men då är det ju ännu värre om jag ska fylla i W-BEN-E. Den är nämligen på hela 8 sidor med över 40 fält att fylla i och förstå innebörden av. Som du säger: rena mobbningen!
Jag tror som sagt att det isf är den utan E, eftersom du har en enskild firma.

(Man fyller förvisso inte i allt på den med E, utan vad som ska fyllas i avgörs av vad "entityn" är för något, vilket man först måste räkna ut.)
 
Jag tror som sagt att det isf är den utan E, eftersom du har en enskild firma.

(Man fyller förvisso inte i allt på den med E, utan vad som ska fyllas i avgörs av vad "entityn" är för något, vilket man först måste räkna ut.)

Ja, kära nån! Kanske bäst att mejla Shutterstock och fråga vilket formulär de tror passar min lilla firma bäst. Om det ens är värt besväret, suck!
 
Det är ett förbannat ofog att svenska medborgare måste svara på och fylla i blanketter på ett främmande språk. Så även för alla möjliga användarvillkor på andra språk än svenska!
ja det är hemskt när man själv frivilligt väljer en sida som kommer från ett annat land och då inte får allt serverat till sig med allt på sitt eget språk .... man blir ju upprörd ... det är förfärligt
 
ANNONS