Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sju nya kameror från Pentax nästa år

Produkter
(logga in för att koppla)

quarc

Aktiv medlem
Enligt en person jag träffade på mässan har Pentax sagt att de skall släppa 7 nya kameror nästa år. Med tanke på att de ju även gör kompakter så säger ju inte det så mycket. Med det behövs ju:
En K-300
En K-3
En ny 645 med typ 60 MP
Och kanske kanske en L-1 i slutet av året (men jag är tveksam)?
Kommer en Q-2 WR ?

Återstår två kompakter...såvida man inte gör en billigare 645 också, samt en X-30

i så fall finns det inte plats för några kompakter, så då har vi bevisat att alla kompakter kommer heta Ricoh :)

(Personen jag fick informationen från har jag inte träffat förr. Ingen av de jag träffat tidigare berättade något liknande. Men ibland kommer de sanna ryktena från oväntade håll :)
 
Jag hörde 5 systemkameror varav en fullformatare. Källan är troligen samma som din. Han var förvånad över fullformatssatsningen, vilket jag också är då Pentax år in och år ut sagt att de inte kommer att satsa på fullformat och i princip övergett tillverkningen av objektiv till en stor sensor. Det känns ju surt att behöva byta ut alla objektiv förutom 50'an om man ska köpa nytt hus. Även om en fullformatare skulle vara väldigt välkommet, om den hamnar på en vettig prisnivå.
 
Jag hörde 5 systemkameror varav en fullformatare. Källan är troligen samma som din. Han var förvånad över fullformatssatsningen, vilket jag också är då Pentax år in och år ut sagt att de inte kommer att satsa på fullformat och i princip övergett tillverkningen av objektiv till en stor sensor. Det känns ju surt att behöva byta ut alla objektiv förutom 50'an om man ska köpa nytt hus. Även om en fullformatare skulle vara väldigt välkommet, om den hamnar på en vettig prisnivå.

Varför behöver du byta ut alla objektiv? 2013 behöver man inte ta fram saxen för att ta bort vinjettering... :p

Räkna med inbyggd crop-funktion för alla aps-c-objektiv.
 
Jag hörde 5 systemkameror varav en fullformatare. Källan är troligen samma som din. Han var förvånad över fullformatssatsningen, vilket jag också är då Pentax år in och år ut sagt att de inte kommer att satsa på fullformat och i princip övergett tillverkningen av objektiv till en stor sensor. Det känns ju surt att behöva byta ut alla objektiv förutom 50'an om man ska köpa nytt hus. Även om en fullformatare skulle vara väldigt välkommet, om den hamnar på en vettig prisnivå.

Om Pentax tar fram en ny 645D kamera så är det ett bra tillfälle att samtidigt ta fram en FF kamera. De kan spara rätt mycket tid och kostnad på att ta fram de parallellt. Dock blir nog Pentax första FF kamera ändå rätt dyr och med ganska låg specifikation (jämfört med konkurrenternas kameror i samma prisklass). Iom att Pentax tillverkar så få FF objektiv idag, så är nog kameran främst tänkt till de som redan sitter på en mängd gamla FF objektiv, och som är villiga att betala en hel del för ett FF-hus. För det skulle bli ännu dyrare för dessa användare att byta system.

Men det är alltid svårt att förutse vad Pentax kan tänka hitta på. Det är sällan de går på det självklara valet. ;)
 
Men det är alltid svårt att förutse vad Pentax kan tänka hitta på. Det är sällan de går på det självklara valet. ;)

Just den egenskapen är ju inte speciellt kundvänlig. Om man inte vet om det system man investerar i kommer att vara framtidssäkert så känns det ju mindre attraktivt att slänga iväg pengarna.


Jaja, de har behållit bakåtkompabiliteten med gamla objektiv men det ger inte så mkt när man gillar moderna prylar.
 
Då kan jag ju lika gärna behålla mitt aps-c-hus.

De flesta DA-objektiv klarar minst aps-h enligt någon på PF och det tycker jag verkar stämma ganska bra utifrån vad jag ser med mina analoga hus. Sedan måste man ju tänka långsiktigt...

Gillar inte den generellt teknofobiska inställningen på det här forumet, sluta!

Det finns fler fördelar med FF även om man har crop-objektiv. Större sökare, plats för större/bättre och mer exakt AF-modul osv. Själv hoppas jag iofs att L-1 blir är en mirrorless.
 
De flesta DA-objektiv klarar minst aps-h enligt någon på PF och det tycker jag verkar stämma ganska bra utifrån vad jag ser med mina analoga hus. Sedan måste man ju tänka långsiktigt...

Gillar inte den generellt teknofobiska inställningen på det här forumet, sluta!

Det finns fler fördelar med FF även om man har crop-objektiv. Större sökare, plats för större/bättre och mer exakt AF-modul osv. Själv hoppas jag iofs att L-1 blir är en mirrorless.

Jag är inte teknofobisk, men jag ser det som ganska puckat att gå ut med och hålla hårt på att man inte ska satsa på ett visst format som man vet att alla vill ha. För att sedan lansera just detta format när folk vant sig vid tanken på att inte kunna behålla "sitt"märke och få det attraktiva formatet och därför köpt på sig utrustning som är anpassad till det format som ska vara det som "gäller".

Givetvis finns det andra fördelar med FF-kameror än den större sensorn. Men det är ju lite dumt att tro att det inte är den största fördelen.
 
Då får nog k-10 an hänga med ett tag till :)

Kanske t o m tills det kommer en ny efter K3 (som väl ersätter K5?)
 
Troligtvis 3 modeller runt Sonys 24MP sensor (som sitter i D3200/D5200)
insteg, mellan och 1 pro med och utan AA filter

1 modell med Sonys 36MP FF sensor (den som sitter i D800) med och utan AA filter

1 modell som ersätter 645D

5 modeller, 7 olika.
 
Vad som än händer så hoppas jag av hela mitt hjärta och hjärna att Pentax om de släpper ett FF-hus gör det till det minsta i klassen. Skippa SR och annat skrymmande.
 
Det blir en K3 med fullformatssensor från Sony.

Jag tror redan det är ganska klart att K-3 (eller vad den kommer heta) blir en APS-C. Pentax måste göra en efterföljare till K5 som ju är mycket populär. Men med K5II ute, kanske den inte kommer tidigt under året längre, utan lite senare.

OM Pentax gör en kamera med småbildsensor så lär det bli en K1, alternativt en helt ny serie, som L-1 eller LD. K1 är inte längre så troligt eftersom man välde döpa den spegellösa till K-01. Men det skulle ju förstås kunna vara starten på en ny namnstandard. 1-serien är spegellös, och K-01 är APS-C medan K-1 är 35mm
 
Vad som än händer så hoppas jag av hela mitt hjärta och hjärna att Pentax om de släpper ett FF-hus gör det till det minsta i klassen. Skippa SR och annat skrymmande.

Alternativt sätter en 35mm-sensor i 645an, men behåller den stora sökaren. Det blir ju i så fall en sökare med ram för 35mm. Detta bara för att jag älskar 645 huset och den sökaren. Och påå detta sätt kanske man skulle kunna tillverka en 'billig' 645 :)

Men annars så förespråkar jag också ett hus som gärna får vara identiskt med K5. Det är en lagom storlek på en kamera.

/PA
 
Jag tror redan det är ganska klart att K-3 (eller vad den kommer heta) blir en APS-C. Pentax måste göra en efterföljare till K5 som ju är mycket populär. Men med K5II ute, kanske den inte kommer tidigt under året längre, utan lite senare.

OM Pentax gör en kamera med småbildsensor så lär det bli en K1, alternativt en helt ny serie, som L-1 eller LD. K1 är inte längre så troligt eftersom man välde döpa den spegellösa till K-01. Men det skulle ju förstås kunna vara starten på en ny namnstandard. 1-serien är spegellös, och K-01 är APS-C medan K-1 är 35mm

Allvarligt talat så spelar det väl ingen roll vad efterföljare eller nya modeller heter. Dessutom så vet bara Pentax om detta. Alla andra kan bara gissa.
 
ANNONS