Annons

Skärma av skärmen

Produkter
(logga in för att koppla)

mipert

Aktiv medlem
”Alla” som jobbar med digital bildbehandling vet att man skall undvika kraftigt ljus in i skärmen.

Undvik dock att köpa dessa löjliga ”kepsar” för 800 kronor.
Nej, bygg en egen löjlig keps för 45 kronor istället.

Man ser toner i sina bilder som man inte trodde fanns där när man skärmar av ordentligt.

Undvik att ha för ljust i rummet också, enligt ISO-standard för grafiskt arbete skall ljusstyrkan på arbetsplatsen runt skärmen motsvara det du får om du mäter mot ett vitt papper med kameran och får 1/4 sek. och bländare 4 med 100 ISO.

Ursäkta mitt söndagsutseende, jag rakar mig inför kundbesök med ”rätt” längd på stubben.
 

Bilagor

  • jobba.jpg
    jobba.jpg
    25 KB · Visningar: 793
Hahahaha...fräckt! Ja är man bara lite händig kan man spara in ganska mycket pengar!
 
Bra tips! Viktigt oxå att kepsen är lätt avtagbar, sambon skulle protestera högljutt annars.:D

En fundering: Kepsen ser ut att täppa igen kylhålen på skärmen. Problem?
 
På pricken!

Svart kartongpapp känns alltid rätt. Har likadant i studion. Inga dyra LaCie tillbehör här inte...

/Jacob vP
 
Den är lätt att ta av, hänger bara löst på skärmen.

Och smart är du, jag glömde bort att tänka på kylningen först vilket resulterade i att det hettade i ansiktet på mig när jag jobbat ett tag, trodde nästan jag blivit elallergiker.

Sedan skar jag upp en ruta på cirka 25x25 centimeter upptill i kartongen vilket löste problemet. På sidorna ligger den inte dikt an mot skärmen utan buktar ut åt sidorna.

Sambor är bara till besvär, det är sådana som vill dölja högtalare bakom krukväxter.
 
Min morsa (alltså en fru...) klagade på att högtalarna i vardagsrummet var för stora, gissa vem som har de nu ;)

usch, irrelevant inlägg...

Jag kör med neddragna persienner istället men det är det skulle ju kunna var nåt, men der är inte nåt som är prioriterat.
 
Japp. Fru och morsa är fullt jämförbart. Jag har mina högtalare på mitt rum. När jag och en kompis skulle bygga dem så gjorde vi den lite för stor. Det gick åt 3 m^2 spånskiva till en högtalare, men vi kapade den på mitten så passade dom perfekt till mina 12":eek:r.

Usch! ännu mer irrelevant.
 
Ett tips om hur fruarna/mammorna/flickvännerna ska gilla högtalarna mer, lägg ett vitt lakan runt dem och en fin liten duk högst upp med nåt skrot på. Så gjorde jag på 18"arna och det fungerar alldeles utmärkt som bord/bänk samtidigt. Lådorna väger 90kg styck så det blev lite problem att få lakanen att komma under och sitta kvar ordentligt, men skam den som ger sig. De 4st 10"arna och 12"an tycker tjejen bara är charmiga. Allt detta i ett rum på 12kvadrat gjorde dock att grannarna var av en annan åsikt så 18 tummarna fick åka iväg på släpkärra, hem kom istället en glugg från scandinavian på posten. Ett byte både jag och grannarna gillade :D
 
Gissa villka grannar som fick plågas av micros 18" :) Nämligen mina...hehe.
Nämnas bör väl att det inte bara är bra tryck i dom...Dom är förbannat stora också. Man kan säga såhär...När jag hade dom i min student-lya så Placerade jag mina Cerwin-Vega CD90 högtalare ovanpå dom. Mellan Vegorna(på 18"'arn) ställde jag min skinsoffa...Ganska stora med andra ord...:)
 
Jaa, hörrni, den här diskussionen innehöll verkligen en del onödiga inlägg...
Men tack för tipset iaf, och glad midsommar!
 
ANNONS