Annons

Skadade filer på minneskort - Går dom att rädda?

Produkter
(logga in för att koppla)

PMD

Aktiv medlem
Tycker *du* ja, Per.

Uttala dig inte å andras vägnar (som du själv brukar vara snabb att påpeka).
Jodå, det gör jag visst, om jag har fog för det, men om du läser noga vad jag skrev så var det ett antagande och inte ett uttalande å andras vägnar.

Det beror på vad man värderar sina foton relativt andra finesser och funktioner i kameran.
Tycker *du* ja, Martain.

Detta fallet i tråden är ett typexempel som kunde undvikits med en kamera med dubbla minneskortsplatser, och om man använt två kort i den.
Kanske. Kanske inte. Det beror på vad som orsakade problemet.
 

PMD

Aktiv medlem
japp, jag ska göra det och se om det fortsätter. gör det det så kommer jag kasta dessa tre st nya minneskort som jag köpte.
Det kan vara en bra idé att testa de övriga två också. Det behöver inte vara fel på dem bara för att det första (eventuellt) är trasigt.

Dessutom bör du väl reklamera dem och inte bara kassera dem?
 

andreassofus

Aktiv medlem
Det kan vara en bra idé att testa de övriga två också. Det behöver inte vara fel på dem bara för att det första (eventuellt) är trasigt.

Dessutom bör du väl reklamera dem och inte bara kassera dem?

fast det kan ju dröja ett tag innan jag ser om det är fel på dom eller inte. och tänk om det är fel på dom och något går sönder. då är det tråkigt. dom andra två är oöppnade och öppnar jag och testar så kommer jag nog inte kunna reklamera dom heller väl?

dom kostade bara 45kr/st så det är inte hela värden. Har ingen lust att ha minneskort som jag inte kan lita på.

men det klart, jag kan ju prova dom ett tag på mindre viktiga fototurer kanske.
 

martinot

Aktiv medlem
Jodå, det gör jag visst, om jag har fog för det, men om du läser noga vad jag skrev så var det ett antagande och inte ett uttalande å andras vägnar.
"Dubbla minneskortsplatser i kameran är nog lite overkill för de flesta."

Tycker *du* ja, Martain.
4 år?

Kanske. Kanske inte. Det beror på vad som orsakade problemet.
Troligen hade han sluppit problem, men givet att han satt upp det rätt (hjälper inte med backupmöjligheter om man inte använder de rätt).

Tips:

Dels brukar jag köra med olika kort i de två slottarna (antingen olika fabrikat, eller olika storlek/serier), och dels så konfigurerar jag det så att RAW sparas på ena och JPEG på den andra.

Gör man på detta sättet, så kanske man inte är absolut garanterad att aldrig få problem någon gång i världshistorien, men man har iaf. kraftigt minskat risken/sannolikheten för det.
 

martinot

Aktiv medlem
dom kostade bara 45kr/st så det är inte hela värden. Har ingen lust att ha minneskort som jag inte kan lita på.

men det klart, jag kan ju prova dom ett tag på mindre viktiga fototurer kanske.
Är man minsta tveksam så hade jag returnerat de (och om det inte godkänts eller är möjligt, kastat de). Men det är jag.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Nu har jag använt samma kort igen. Utan att formatera och utan att radera dom gamla bilderna.

SAmma sak nu. När jag ska importera bilderna i lightroom så ska det ju komma upp previews. det står bara att det inte finns någon förhandsvisning på bilderna.

Går jag in i finder och öppnar mappen på minneskortet så syns bilderna, dock så visas en och samma bild på alla bilder om ni förstår vad jag menar. Det ser ut som jag har 307 likadana bilder på kortet.

I kameran visas bilderna som vanligt.

Det måste nästan vara kortet det är fel på eller?
Provade du med en ny kortläsare? Gör det!
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Ja
Fast nu brukar dessa problem bero just på en dålig sladd/kortläsare så om det rättar till det hela så undviker man i fortsättningen att använda den interna.
Är det då kortet så hjälper inte att byta läsare.
 

martinator

Aktiv medlem
Nope, inte bra. Att be om problem minst sagt. Formattera alltid i kameran.
Har haft kort i 10 år som jag inte formatera, bara tömt via datorn. Som dessutom passerat flera kameror (dock alla Canon). Har aldrig haft några problem med något kort - inte ens det som jag körad i 60°C - normaltvätt.
Märke; Sandisk och ett Toshiba köpt i kina. Vad vet jag men canon kanske är osedvanligt snälla mot korten jämfört med andra märken.
 

PMD

Aktiv medlem
Ja
Fast nu brukar dessa problem bero just på en dålig sladd/kortläsare så om det rättar till det hela så undviker man i fortsättningen att använda den interna.
Är det då kortet så hjälper inte att byta läsare.
Jo, man börjar förstås sitt test med vad man antar är de komponenter som är den troligaste orsaken till problemet, men vad jag försökte få fram är att man bör vara systematisk.
Ett testschema för att hålla reda vilka kombinationer av komponenter man har testat är ett bra hjälpmedel.
 

PMD

Aktiv medlem
Har haft kort i 10 år som jag inte formatera, bara tömt via datorn. Som dessutom passerat flera kameror (dock alla Canon). Har aldrig haft några problem med något kort - inte ens det som jag körad i 60°C - normaltvätt.
Märke; Sandisk och ett Toshiba köpt i kina. Vad vet jag men canon kanske är osedvanligt snälla mot korten jämfört med andra märken.
Jag har fotograferat med digitala kameror i snart 20 år, och aldrig råkat ut för att ett minneskort har gått sönder. I början gjorde jag som du, dvs formaterade inte utan bara raderade bilderna efter överföring till dator, men de senaste åren har jag formaterat istället för att radera. Skillnaden i tidsåtgång tycks inte vara så stor.

YMMV som det heter. Andra tycks ibland ha betydligt värre problem med trasiga kort.
 

martinot

Aktiv medlem
Vad vet jag men canon kanske är osedvanligt snälla mot korten jämfört med andra märken.
Är inte övertygad att det normalt finns någon sådan korrelation emellan olika kamerahus och hur de eventuellt sliter på minneskort. Man kan ju tänka sig något kamerahus där kortplatsen är lite mer defekt/klämd och fysiskt sliter mer på korten, men annars så skulle jag misstänka att den teorin är rätt långsökt när det gäller vanliga skriv/läs-operationer.

Gällande fragmentering av filer på korten så kanske det dock kan finnas en skillnad i hur OS/FW på kamerorna skriver över på filerna på korten (men låter det vara osagt om Canon är bättre på detta än andra tillverkare).
 

PeterWem

Aktiv medlem
Jag lågnivåformaterar alltid SD-korten i kameran efter att jag tömt bilderna till datorn. Jag gör det för att det i manualen står att man ska göra det om man tycker att kortet går långsammare mm. Det bör inte slita särskilt mycket på kortet i och med att det tar några sekunder och omöjligen kan skriva över hela kortet under den korta tid det tar. Jag tror också att Canons lågnivåformatering är någon form av diskkontroll, men som sagt, jag tror bara det.

Jag har i mitt liv bränt två minneskort. Ett i en kortläsare där jag tog ut minneskortet medan det fortfarande användes och en gång i en S3 IS där en bild brände fast på kortet och inte gick att ta bort.

Att plocka bort bilder från minneskortet i stället för att formatera har vad jag vet inte någon minneskortstillverkare gått ut med att det ska vara värre.
Däremot är det enklare att återskapa från ett minneskort där allt är enhetligt överskrivet.
 
Senast ändrad:
ANNONS