Annons

Skall vi ta bort betygen?

Produkter
(logga in för att koppla)

Skall vi ta bort betygen?

  • Ja

    Röster: 61 39.1%
  • Nej

    Röster: 95 60.9%

  • Totala väljare
    156
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Varför är det ''mycket värdefullt'' att veta hur bra en bild uppfattas i förhållande till andra bilder?

...om de intressanta bilderna får fler än 2,5 betyg per bild så sker det på bekostnad av de ointressanta bilderna. Vilka bilder behöver betygen bäst?

Vi har varit inne i den här loop:en tidigare och jag har ingen intention av en ny långkörare...
 
Jörgen skrev:
Varför är det ''mycket värdefullt'' att veta hur bra en bild uppfattas i förhållande till andra bilder?
hehe..jo det är mycket värdefullt att se vilka som fungerar bäst, det ger god information om vad som gör en bild bra och inte bra.

Jörgen skrev:
...om de intressanta bilderna får fler än 2,5 betyg per bild så sker det på bekostnad av de ointressanta bilderna. Vilka bilder behöver betygen bäst?
det är bara logiskt att intressanta bilder får mer uppmärksamhet..jag tänker inte kommentera om vilken bild som behöver betyg "bäst"

Jörgen skrev:
Vi har varit inne i den här loop:en tidigare och jag har ingen intention av en ny långkörare...

Ditt svar tyder på att du vill fortsätta argumentera iaf ;-)
 
Jag tror inte att folk kan titta på sina betyg och få en ''god information'' om varför den ena bilden upplevs som bättre eller sämre än någon annan bild.

Visst är det logiskt att de intressanta bilderna får mer uppmärksamhet än de ointressanta bilderna men är det önskvärt? Ska fotosidan uppmuntra det?

Nej Kim... jag anser inte att jag argumenterar. Jag vill snarare försöka få reda på hur du tänker genom att ställa frågor till dig. Ibland får jag ställa mina frågor mer än en gång eftersom jag inte tycker att du är klar i dina svar.
 
Jörgen skrev:
Jag tror inte att folk kan titta på sina betyg och få en ''god information'' om varför den ena bilden upplevs som bättre eller sämre än någon annan bild.

då har vi helt enkelt olika åsikter om det!

Jörgen skrev:

Visst är det logiskt att de intressanta bilderna får mer uppmärksamhet än de ointressanta bilderna men är det önskvärt? Ska fotosidan uppmuntra det?

vad har det med betygen att göra? folk kommer fortsätta kommentera intressanta bilder, oavsätt vad fotosidan uppmanar till, och oavsätt om det finns betyg eller inte.
och jag tycker inte att fotosidan ska uppmana folk vilka bilder de ska kommentera och inte kommentera. (därimot hur de ska kommentera..ordval, ton. o.s.v)

Jörgen skrev:

Nej Kim... jag anser inte att jag argumenterar. Jag vill snarare försöka få reda på hur du tänker genom att ställa frågor till dig. Ibland får jag ställa mina frågor mer än en gång eftersom jag inte tycker att du är klar i dina svar.

Jag har beskrivit hur jag tänker..mycket enkelt att förstå :)
 
Har vi inte alla haft erfarenhet av att höga betyg i sig själv leder till en ökad uppmärksamhet?

Till exempel; i albumen presenteras bildernas tumnaglar och bildernas snittbetyg. Jag tror att vi, mer eller mindre medvetet. blir påverkade av betyget när vi väljer vilken bild som vi vill titta närmare på. Det är inte konstigare än att reklam påverkar oss. Om inte betyget hade funnits så tror jag att betraktaren hade gjort ett personligare val.
 
haha..nej det tror jag verkligen inte..man kollar på dem bilderna som verkar intressanta..inget annat!
sen är det klart att de med höga betyg oftast är de mest intressanta..men det är än annan sak.
 
Men Kim, du måste väl hålla med om att det är en massa saker förutom bildens kvalitét som mer eller mindre påverkar ens betygssättning (medvetet eller omedvetet), t.ex. vem det är som fotograf (och vad man tycker om han/hon och hans/hennes tidigare bilder), motivkategorien, andras betyg, o.s.v. Det är ju en självklarhet och stod till och med att läsa i min gymnasiebok i psykologi....

/ Fredrik
 
Det var väl inte det som var frågan?
jag påstod att man kommenterar de bilderna man finner intressanta inget annat.
självklart, ingen är opåverkbar..men det gäller oavsätt om det gäller kommentarer eller betyg.

mvh
/Kim
 
Kim7i skrev:
haha..nej det tror jag verkligen inte..man kollar på dem bilderna som verkar intressanta..inget annat!
sen är det klart att de med höga betyg oftast är de mest intressanta..men det är än annan sak.

Tycker att du säger emot dig själv här. Du menar att du inte ett dugg ser på betyget på översikten, men i nästa stund är det väldigt viktigt för dig själv?!
 
elmfeldt skrev:


Tycker att du säger emot dig själv här. Du menar att du inte ett dugg ser på betyget på översikten, men i nästa stund är det väldigt viktigt för dig själv?!

Nej, jag menar att betyget på översikten inte avgör vilken bild jag ska kommentera, det är allt.
mvh/Kim
 
Det tror jag inte på. Jag är helt övertygad precis som Skott säger att du medvetet eller undermedvetet påverkas av att betyget syns.
 
vad menar du? att jag hellre skulle kommentera bilder med låga betyg..eller de med höga?
eller rent av de bilderna jag tycker är intressanta?
mvh/Kim
 
Du påstår att du inte påverkas av betyget när du ser en översikt, jag påstår att du blir det. Det har inget med låga eller höga betyg, utan siffran i sig.
 
NEJ!
jag påstår inte att jag är opåverkbar!
men jag påstår att betyget inte har något med att göra om jag kommenterar bilden eller inte!
jag kommenterar bilder jag finner intressanta..oavsätt vilket betyg de fått tidigare..det är det jag hävdar!
mvh/Kim
 
Kim7i skrev:
haha..nej det tror jag verkligen inte..man kollar på dem bilderna som verkar intressanta..inget annat!
sen är det klart att de med höga betyg oftast är de mest intressanta..men det är än annan sak.

Du skriver ju själv här att du tycker de med högt betyg är intressantare.
 
bilderna har ju fått höga betyg för att de är intressanta! du vänder på det.

och det är långt ifrån alltid som jag finner de bilderna intressantast..men det är bara logiskt att det sammanfaller..eller hur?
 
Ett högt betyg fångar i alla fall min uppmärksamhet. På tumnageln kan det vara svårt eller näst intill omöjligt att se bildens kvalité. Om den har ett högt betyg så ligger det nära tillhands att man tar sig en titt. Och har man tagit sig en titt så ligger en kommentar inte så långt borta och ev. ett betyg.
 
Senast ändrad:
de gångerna jag går in i ett album så kollar jag igenom alla bilderna i albumet och kommenterar de bilderna jag finner intressanta.

annars kollar jag mest på senaste kommenterade eller på dygnets senaste bilder.
 
elmfeldt skrev:

Du skriver ju själv här att du tycker de med högt betyg är intressantare.

eh? Jaa.. kanske för att de är bättre bilder? Det har inget med betyget utan bilden att göra. Omvänd kausalitet dvs.

Eller är det en orimlig tanke att bra och intressanta bilder får bättre betyg än dåliga?
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS