Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skapa album/fotobok

Produkter
(logga in för att koppla)

Konke

Aktiv medlem
Jag är intresserad av någon tjänst där jag kan skapa ett album eller fotobok. Jag vet att Apple har någon sådan tjänst där man kan forma sin helt egna, unika bok med bilder men jag har ingen erfarenhet av varken Apples tjänst eller någon annan.

Har ni erfarenhet av någon sådan tjänst och finns det någon ni skulle kunna rekommendera?
 
Jag har använt Min CEWE (japanphoto) program för windows samt Fujidirekt webbversion.

Min CEWE
- har väldigt bra fototryck som alternativ, de kan göra bäst slutresultat.
-Välj det bästa trycken, deras enklare tryck kan förstöra t.ex. människohud i skuggor m.m.
- Programmet är dock ganska buggigt och testa alltid att spara arbetet, öppna det igen och dubbelkolla att allt ser rätt ut - gör INTE cut&paste från andra program.
- Bortsett från att programmet är buggigt så är användarupplevelsen lite konstig, det mesta känns bakvänt.

Fujidirekt har jag jobbat mindre med...
- det känns över lag som en mycket bättre mjukvara.
- Man jobbar snabbare här och det är mindre strul.
- trycket är inte super men inte uselt. Det är bättre än det enklaste trycket från Min CEWE men inte bra nog för att t.ex återge brölopp eller fin natur. Men det duger jättebra till böcker till barn eller annat folk som inte är fotonördar.

På det hela taget, Min CEWE tar tre gånger mer tid än det borde att göra saker i, programmet är tänkt för att man följer mallar istället för att man tänker själv, och det är en soppa av buggar och usability fails. Men de levererar riktigt bra tryck när man ber om bästa kvalité. Fujidirekt är otroligt mycket bättre att jobba med, så för ett enklare tryck är de perfekta. Men trycket från dem har synbara brister.

Jag skulle välja Min CEWE om jag vet att trycket måste bli bra. Även om jag genuint ogillar deras usla mjukvara.
 
Måste moderera lite.
Använt CEWE's program såväl på linux som OSX (för 4 fotoböcker), tycker inte det varit några besvärande problem - men kanske jag bara haft tur.
 
Måste moderera lite.
Använt CEWE's program såväl på linux som OSX (för 4 fotoböcker), tycker inte det varit några besvärande problem - men kanske jag bara haft tur.

Windows: Cut&Paste från en extern källa (google docs), save, stäng ner programmet, öppna filen igen - komplett felformatering av texten - ser totalt annorlunda ut; vanlig text blev grå text på svart bakgrund.

En av många buggar :)

Annat irritationsmoment, stora canvastryck: bilden måste ha en massa död yta som *varken* blir kant eller framsida. Så man får själv trixa i gimp/photoshop för att kunna trycka den bild man vill ha.

Jag tycker som sagt de gör bäst tryck, men allt måste jag trippelkolla.

Men intressant är mer jämförande tester. Fujidirekt bedömer jag att man som komplett nybörjare är ungefär tre gånger snabbare i, det är mycket mer logiskt uppbyggt och lättarbetat. Vill man inte följa mallarna utan vill göra mer pill själv är det ett mycket bättre val. Men deras tryck blir inte perfektion.

Vore kul att höra om någon tycker den får perfekta tryck från en annan tjänst än Min CEWE.
 
Tack för tipsen! Jag ska absolut ta en närmare titt så fort jag hittar en lucka. Mycket uppskattat.
 
...men det är enbart professionella fotografer som kan få reda på priset...?


Japp med undantag för Saal :)

Då ser de ut så här. http://www.profi-fotobuch.com/wp-content/uploads/2011/03/Saal-Prislista-copy4(pp_w950_h921).jpg

Innan nån reagerar på fraktpriset... I mjukvaran som kommer till sommaren är priset för frakt inbakad i priset för böckerna. beställer man via online-albumproofing levereras böckerna inom några få dager med bud till dörren. (Rekord är under 48 timmar, normalt ha man boken i sin hand på fredag om man beställer måndag innan klockan 9.30

Sjäva albumproofing tjänst är gratis.
 
ANNONS