Annons

Skicka aRGB till sRGB printar

Produkter
(logga in för att koppla)

Excessus

Aktiv medlem
Vad kan man förvänta sig för fel ifall man råkat skicka en jpg-fil med aRGB färgrymd till ex printar som bara hanterar sRGB-utskrifter?
 
Bleka bilder

Bleka bilder utan stuns skulle jag tro. Kika på en bild med a-rgb i Photoshop med inställd färgrymd S-rgb (arbetsfärgrymd) eller kika i en webläsare som inte hanterar a-rgb så ser du skillnaden mot att se bilden i ett bildprogram med arbetsfärgrymden a-rgb. Ska du skicka till en printer som bara hanterar s-rgb så ska du konvertera till ¨s-rgb först i ett bildprogram. Eller så väljer du ett riktigt labb som kan hantera dina bilder (t.ex. Crimson)
 
Bleka bilder utan stuns skulle jag tro. Kika på en bild med a-rgb i Photoshop med inställd färgrymd S-rgb (arbetsfärgrymd) eller kika i en webläsare som inte hanterar a-rgb så ser du skillnaden mot att se bilden i ett bildprogram med arbetsfärgrymden a-rgb. Ska du skicka till en printer som bara hanterar s-rgb så ska du konvertera till ¨s-rgb först i ett bildprogram. Eller så väljer du ett riktigt labb som kan hantera dina bilder (t.ex. Crimson)

Det bör vara få utskriftställen som bara hanterar sRGB. Att gå från aRGB till sRGB spelar ingen större roll i många bilder.
Fast det finns i framförallt blommor och liknande där alla detaljer försvinner.
Ta en tulipan. Den har mängder av nyanser av rött eller orange. Dessa detaljer försvinner helt redan vid aRGB och ändå mer vid sRGB.
Hur din bild påverkas kan du testa genom softproofing i LR. Välj sRGB som färgrymd och se var du har nyanser som ligger utanför.
 
En bekant som skickat till en xxx svensk butik som använder sig av Tyska CeWe som använder sRGB endast. Personen fick hem en skitkass bild med ca 1 eV förstärkt bild och färgerna lite off, därför undrade jag ifall man råkat skicka en aRGB hur detta hade tett sig
 
För oss som skriver ut själva på vår egen skrivare händer det att inget fungerar korrekt. Länge sedan det hände mig själv. Att ta en bild från vad man ser på skärmen (kalibrerad antar jag) till tryck är både enkelt och svårt.
Enkelt om profilen stämmer med skrivaren. Svårt om den inte gör det.
I mitt fall stämmer profilen normalt alltid. Det gör den för Epsons proffsskrivare.
Om en profil inte stämmer kan man börja dra i olika reglage för att kompensera. Gör inte det det. Att stämma av så det blir rätt är lika svårt som att stämma en flygel.
 
Om du skickar adobe RGB och de printar med S RGB kommer bilden bli kontrastlös. Jag gjorde det misstaget när jag levererade bilder till en tidning, som på direkt fråga svarade att de ville ha adobe RGB, men i verkligheten körde med S RGB; bilderna blev grådaskiga utan kontrast.
 
Om du skickar adobe RGB och de printar med S RGB kommer bilden bli kontrastlös. Jag gjorde det misstaget när jag levererade bilder till en tidning, som på direkt fråga svarade att de ville ha adobe RGB, men i verkligheten körde med S RGB; bilderna blev grådaskiga utan kontrast.

Inte kontrastlös, men färgmättnaden sjunker kraftigt. Du kan se effekten om du har Photoshop. Ta upp en bild som är gjord i färgrymden Adobe RGB och tilldela (Redigera > Tilldela profil) sRGB. Du ser hur färgmättnaden sjunker kraftigt.
 
Inte kontrastlös, men färgmättnaden sjunker kraftigt. Du kan se effekten om du har Photoshop. Ta upp en bild som är gjord i färgrymden Adobe RGB och tilldela (Redigera > Tilldela profil) sRGB. Du ser hur färgmättnaden sjunker kraftigt.

Jag gjorde det misstaget när jag skickade in svartvita nattbilder till fotosidan magasin. De blev helt grådaskiga i trycket helt utan stuns och svärta (jämfört med hur de skall se ut och såg ut när man tittade på dem i adobe RGB).
 
ANNONS