Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skriva på baksidan

Produkter
(logga in för att koppla)

afe

Aktiv medlem
Sant ... Man kan t.o.m. skriva under vatten, så man kan skriva på bilderna medans de ligger i sköljen :)
 

Star2

Avslutat medlemskap
...det finns tillfällen där low-tech är såväl mer ändamålsenligt som resurseffektivt - att skriva med blyert på baksidan av fysiska bilder förefaller vara ett sådant.
Till skillnad från en datoriserad databas följer ju den informationsbärande delen med själva objektet om man skriver på bilden.
Fast nu gällde det plast, risken är att blyertsen släpper med tiden.
Och så är det en begränsad yta att skriva på. Risken finns också att själva bilden påverkas (tex om man trycker lite för hårt).

De riskerna minimeras med databasmetoden, med tumnagelbilder som extra säkerhet för identifiering.
Och det funkar bra med en low-tec A4-pärm :) datorn behöver inte involveras
 

pettisson

Aktiv medlem
Åh vilket snack om rymdpennor :p

Ja alltså problemet var ju att jag redan testat blyertspennor på korten med dåligt resultat - så den "enkla" lösningen fungerade inte för mig. Men tydligen finns det inte speciella pennor och bläck för kort - det undrade jag också.

Det bästa vore så klart om jag lade varje kort, ett och ett, i varsitt kuvert av syrafritt papper. Då hade jag kunnat skriva på kuvertet. Problemet med detta i sin tur är att dessa är rätt så dyra och det är många bilder som ska arkiveras. =)

Men jag har några idéer på hur jag ska lösa detta nu. Jag får ta det i etapper så plånboken inte blir för missnöjd.
 
ANNONS