Annons

Skylight-filter och sv/v

Produkter
(logga in för att koppla)
Skylight filter är bara ett uv-filter tillsammans med ett svagt färgkorrektionsfilter för att kompensera det blåa ljuset man kan få mitt på dagen. Eftersom färgkompenseringen inte alls är kraftig har jag svårt att tro att man ser någon skillnad, däremot kan man kanske märka skillnad beroende på att filtret tar bort uv-strålarna i solljuset men det vågar jag inte svära på...
/Roger
 
Ja, det skulle vara det att det motverkar dis pga UV-strålning i vissa miljöer. T.ex. vid vatten, snö eller fotografering i fjällen. Jag antar att Skylightfilter ger en större effekt mot UV-strålning än ett vanligt färglöst sådant.

Annars är ett ljusgult filter mer användbart än ett UV eller Skylightfilter vid svartvit fotografering. Det tar bort UV-strålning och ger samtidigt bättre teckning på himlen och snö. B+W's ljusgula filter stjäl dessutom bara ett halvt steg ljus.

B+W har också ett mycket ljust gult filter, B+W 420, som har filterfaktor 1,2 alltså samma som ett vanligt skylightfilter. På www.aifo.se står det filterfaktor 2 för detta filter, men det är en felskrivning.
 
ANNONS