ZandraG
Medlem
Hej,
Jag undrar om någon vet ifall man kan be Nikon om servicehistorik på en kamera man köpt begagnad?
Kan man till att börja med be Nikon om en check and clean för att kontrollera att kameran är i det skick den ska? (den är mindre än ett år gammal)
Har köpt en begagnad kamera och jag upptäckte att sensorn har lite fläckar, jag vill inte pilla på den innan jag vet mer vad jag har för rätt till service från Nikon/reklamation via Paypal. Vet att Nikon har check and clean en gång per år 3 första åren? Men har inte använt det förut då jag skött mina kameror så bra att det inte har behövts.
Det såg inte farligt ut när jag tittade på sensorn, bara som lite smuts, men något jag märkte när jag testade den på f22 som dock kanske är värre är att det eventuellt är något mer, det ser ut som ett litet hårstrå ligger på sensorn typ så är rädd att det är en repa. Ev kanske det kan vara en rad döda pixlar och då går det kanske på garantin. Men det jag är rädd för är att tidigare ägare rengjort den felaktikt och att fläckarna och "hårstråt" är ett resultat av det...
Säljaren hävdade innan köp att sensorn var helt fri från repor och att det inte fanns några som helst problem med kameran. Betalade med Paypal, vet någon om detta annars kan gå som reklamation ifall det inte bara är smuts? Och ifall det bara är smuts?
Pga att jag inte varit hemma har det tagit ett tag innan jag kunnat kontrollera och ta testbilder. Det var exakt en vecka sedan jag fick den nu.
Vad hade ni gjort i min situation? Kontakta Nikon? Säljaren? Rengöra själv först för att utesluta att det bara är smuts?
Det är inte så illa att kameran är obrukbar eller så, men vill ju ändå inte ha det såhär såklart.
Jag undrar om någon vet ifall man kan be Nikon om servicehistorik på en kamera man köpt begagnad?
Kan man till att börja med be Nikon om en check and clean för att kontrollera att kameran är i det skick den ska? (den är mindre än ett år gammal)
Har köpt en begagnad kamera och jag upptäckte att sensorn har lite fläckar, jag vill inte pilla på den innan jag vet mer vad jag har för rätt till service från Nikon/reklamation via Paypal. Vet att Nikon har check and clean en gång per år 3 första åren? Men har inte använt det förut då jag skött mina kameror så bra att det inte har behövts.
Det såg inte farligt ut när jag tittade på sensorn, bara som lite smuts, men något jag märkte när jag testade den på f22 som dock kanske är värre är att det eventuellt är något mer, det ser ut som ett litet hårstrå ligger på sensorn typ så är rädd att det är en repa. Ev kanske det kan vara en rad döda pixlar och då går det kanske på garantin. Men det jag är rädd för är att tidigare ägare rengjort den felaktikt och att fläckarna och "hårstråt" är ett resultat av det...
Säljaren hävdade innan köp att sensorn var helt fri från repor och att det inte fanns några som helst problem med kameran. Betalade med Paypal, vet någon om detta annars kan gå som reklamation ifall det inte bara är smuts? Och ifall det bara är smuts?
Pga att jag inte varit hemma har det tagit ett tag innan jag kunnat kontrollera och ta testbilder. Det var exakt en vecka sedan jag fick den nu.
Vad hade ni gjort i min situation? Kontakta Nikon? Säljaren? Rengöra själv först för att utesluta att det bara är smuts?
Det är inte så illa att kameran är obrukbar eller så, men vill ju ändå inte ha det såhär såklart.