Annons

Smutsig/repig sensor.. konsumenträtt vid begagnat köp samt service vid ägarbyte?

Produkter
(logga in för att koppla)

ZandraG

Medlem
Hej,

Jag undrar om någon vet ifall man kan be Nikon om servicehistorik på en kamera man köpt begagnad?


Kan man till att börja med be Nikon om en check and clean för att kontrollera att kameran är i det skick den ska? (den är mindre än ett år gammal)


Har köpt en begagnad kamera och jag upptäckte att sensorn har lite fläckar, jag vill inte pilla på den innan jag vet mer vad jag har för rätt till service från Nikon/reklamation via Paypal. Vet att Nikon har check and clean en gång per år 3 första åren? Men har inte använt det förut då jag skött mina kameror så bra att det inte har behövts.

Det såg inte farligt ut när jag tittade på sensorn, bara som lite smuts, men något jag märkte när jag testade den på f22 som dock kanske är värre är att det eventuellt är något mer, det ser ut som ett litet hårstrå ligger på sensorn typ så är rädd att det är en repa. Ev kanske det kan vara en rad döda pixlar och då går det kanske på garantin. Men det jag är rädd för är att tidigare ägare rengjort den felaktikt och att fläckarna och "hårstråt" är ett resultat av det...

Säljaren hävdade innan köp att sensorn var helt fri från repor och att det inte fanns några som helst problem med kameran. Betalade med Paypal, vet någon om detta annars kan gå som reklamation ifall det inte bara är smuts? Och ifall det bara är smuts?

Pga att jag inte varit hemma har det tagit ett tag innan jag kunnat kontrollera och ta testbilder. Det var exakt en vecka sedan jag fick den nu.

Vad hade ni gjort i min situation? Kontakta Nikon? Säljaren? Rengöra själv först för att utesluta att det bara är smuts?

Det är inte så illa att kameran är obrukbar eller så, men vill ju ändå inte ha det såhär såklart.
 
Hej,

Jag undrar om någon vet ifall man kan be Nikon om servicehistorik på en kamera man köpt begagnad?


Kan man till att börja med be Nikon om en check and clean för att kontrollera att kameran är i det skick den ska? (den är mindre än ett år gammal)


Har köpt en begagnad kamera och jag upptäckte att sensorn har lite fläckar, jag vill inte pilla på den innan jag vet mer vad jag har för rätt till service från Nikon/reklamation via Paypal. Vet att Nikon har check and clean en gång per år 3 första åren? Men har inte använt det förut då jag skött mina kameror så bra att det inte har behövts.

Det såg inte farligt ut när jag tittade på sensorn, bara som lite smuts, men något jag märkte när jag testade den på f22 som dock kanske är värre är att det eventuellt är något mer, det ser ut som ett litet hårstrå ligger på sensorn typ så är rädd att det är en repa. Ev kanske det kan vara en rad döda pixlar och då går det kanske på garantin. Men det jag är rädd för är att tidigare ägare rengjort den felaktikt och att fläckarna och "hårstråt" är ett resultat av det...

Säljaren hävdade innan köp att sensorn var helt fri från repor och att det inte fanns några som helst problem med kameran. Betalade med Paypal, vet någon om detta annars kan gå som reklamation ifall det inte bara är smuts? Och ifall det bara är smuts?

Pga att jag inte varit hemma har det tagit ett tag innan jag kunnat kontrollera och ta testbilder. Det var exakt en vecka sedan jag fick den nu.

Vad hade ni gjort i min situation? Kontakta Nikon? Säljaren? Rengöra själv först för att utesluta att det bara är smuts?

Det är inte så illa att kameran är obrukbar eller så, men vill ju ändå inte ha det såhär såklart.

Rengör själv med swabs. Du måste konstatera att det är fel på den innan du kan anse att säljaren gjort fel. Om han otvetydigt i skrift hävdat något som inte visade sig stämma och som skulle påverka ditt val att köpa kanske det finns något att ta upp med denne. Annars har du mycket svårt att få rätt annat än genom goodwill tror jag. Nikon är inte ersättningsskyldiga på något sätt för smuts som ägare fått in i kameran så länge den inte läcker på något sätt pga fabrikationsfel (vilket den rimligen inte gör).
 
Om det är ett köpa av en privatperson (vilket jag tolkar din fråga som att det är) så gäller inte konsumenträttköplagen, så vid en tvist måste man använda ett civilrättsligt förfarande.

Vad gäller Paypals åtaganden å köparens vägnar när denne betalar via Paypal så är nog det bästa att kontakta Paypal och fråga.
 
ANNONS