Annons

Snabbhet på minneskort !?

Produkter
(logga in för att koppla)

HighwayStar

Aktiv medlem
Hej !
Jag har lite funderingar på det här med överföringshastigheten på minneskort och på vilket sätt som är det bästa/snabbaste för att föra över korten till datorn.
Jag gjorde lite tester med mitt Maxell CompactFlash 2Gb.
Jag tog kort i raw-format, 73st vilket motsvarade exakt 499Mb.. Men vi säger 500 jämnt.. :p
Test nr.1 gjordes direkt via utforskaren, där jag markerade alla filer och kopierade över till en mapp..
Tiden för överföring blev 9min 05sek.

Test nr.2 så skapade jag en server med G6ftp där enheten för minneskortet vart server.
Jag loggade sedan in på servern med FlashFXP för att överföra bilderna via FTP.
Tiden då för överföring landade på 07min 03sek.
Alltså innebär det att jag skalade av 2 minuter med att köra via en "server" istället..

Hur för ni över era bilder, och verkar mina tider helt galet långsamma ? För mig känns det som en väldigt lång tid.. oftast har man ju fotat bra mycket mer än 73bilder på en session..
Nå tips ?
(min minneskortsläsare är inbyggd och stöder USB2.0)

Mvh Johan
 
Mjo.. men då vill man ju gärna ha matchande Sandisk Extreme III / IV för att kunna utnyttja den tillsammans med Firewire...

//J
 
"En kortläsare designad för att få ut högre hastighet ur dina Extreme III- och Extreme IV-minneskort"

Ett sånt kort kommer att inskaffas snart.. ett 4Gb´s ,,,
Men vore ändå kul o höra er andra, vad ni har för hastigheter och vilket sätt ni för över dom på..

//Johan
 
har en fråga jag med..
har en panasonic fz-50 och ska köpa minneskort.
tänkte mig ett SDHC 8Gb, men vet ej vilken klass jag ska välja..
någon med nått litet tips sådär på kvällskvisten? ;)
 
joelsvante skrev:
har en fråga jag med..
har en panasonic fz-50 och ska köpa minneskort.
tänkte mig ett SDHC 8Gb, men vet ej vilken klass jag ska välja..
någon med nått litet tips sådär på kvällskvisten? ;)

Jag har ett litet tips..:
Starta en egen tråd o fråga !! ;)

Mvh Johan
 
joelsvante skrev:
har en fråga jag med..
har en panasonic fz-50 och ska köpa minneskort.
tänkte mig ett SDHC 8Gb, men vet ej vilken klass jag ska välja..
någon med nått litet tips sådär på kvällskvisten? ;)
Hör med Panasonics kundtjänst, dom borde veta.........
 
jo, jag tänkte maila dom..
men dom har ingen email :O =S

får väll ringa imron eller nått
(ursäkta att jag skriver i denna tråd igen ;D :p)
 
Bara för att skaka min gamla tråd till liv igen..

Jag har precis införskaffat mig ett Sandisk Extreme III 4Gb kort, dels för utrymmet och dels för att det ska vara snabbare..
Ska det verkligen krävas någon annan kortläsare än den inbyggda jag har för att kunna utnyttja hastigheten ?
Min är ju USB2.0 vilket ska ha en överföringshastighet på typ 400Mb/s.. Så det borde ju räcka..

Jag har gjort mera tester där jag har skapat en fil på 100Mb för att sedan föra över den till minneskortet... Kör jag via serverprogram så visar den en hastighet på c:a 212Kb/s.. Låter inte ett dugg rimligt tycker jag..

Nån som har nåt tips, eller kan testa själva på ett liknande sätt för att få fram hastigheten på era kort ?

Mvh Johan
 
Jag gjorde ett liknande test med mitt sandisk SD ultra 2 gb och då kom jag upp i 8 megabyte per sekund.
 
Mitt Sandisk kort och läsare är ungefär lika snabbt som mitt nätverk.


Edit: fast det sägeer ju inget om hur snabbt det är så glöm det, menade bara att jag inte ser det som en begränsning eftersom att nätverket inte är specielt snabbare.
 
212 kbit per sekund då måste det ju ta timmar att föra över 4 gig.
 
Jag gjorde samma test med ftpserver och ett sandisk extreme IV 8gb och kom upp i 26 megabyte per sekund. Har Sandisk Extreme firewire läsare. den ska klara av 40mb/sek, USB varianten klarar 18mb/sek.
 
Robin Gyllander skrev:
212 kbit per sekund då måste det ju ta timmar att föra över 4 gig.

Ja.. Kilobyte t.o.m...
Men svaret blir fortfarande JA.. Känns inge kul när man haft modeller hemma och dom ska behöva sitta o vänta så länge på att få se lite bilder.. Tur att dom flesta dricker kaffe.. :p

//Johan
 
arnte skrev:
Jag gjorde samma test med ftpserver och ett sandisk extreme IV 8gb och kom upp i 26 megabyte per sekund. Har Sandisk Extreme firewire läsare. den ska klara av 40mb/sek, USB varianten klarar 18mb/sek.

18Mb/s.. kan jag inte ens drömma om just nu ! =)

//Johan
 
ANNONS