Annons

Snickra egna ramar av ek?

Produkter
(logga in för att koppla)

Bryggarn

Aktiv medlem
Kortfattat: Jag har tillgång till ett litet parti ekplank av olika dimensioner som sågades för snart femton år sedan och har legat under tak sedan dess. Fick en idé om att göra ramar av dessa till en utställning jag planerar, hjälp med finsnickrandet kan jag få men frågan är om jag vågar göra just ramar av ek. Det är ju så noga med syrafri kartong när man skär passepartuot och vid förvaring av negativ osv för att inte bilderna ska skadas på längre sikt. Eken innehåller ju en del garvsyra bl a. IKEA säljer ramar av ek, är det träet behandlat på något sätt eller kommer bilder i IKEAs ramar att blekna efter tio år?
Någon som vet?

/Magnus
 
Har egentligen inget svar, bara spekulationer och tankar...

Under tak, skriver du. Vad innebär det? I ett uthus eller i uppvärmt utrymme? Känner mig lite osäker på om ens torkning i 15 år inomhus räcker för att du ska slippa problem med formförändringar. Du behöver antagligen så kallat möbeltorrt virke för att det inte ska slå sig och ändra form och dimensioner, och det är jag osäker på om du kan nå utan att torka i "torkskåp". Måtten är ju väldigt viktiga när det gäller en ram. En halv millimeter hit eller dit i ett hörn är ju skillnaden mellan snyggt och skitfult.
 
Detta är en intressant tråd som jag kommer att följa.
jag har inte reflekterat på syraförekomsten i ramen. Jag fräser mina ramar själv och brukar handla hyvlad furulist till ändamålet. Beroende på motiv, så förekommer det att jag lackerar ramen i annan färg också.

Fler bilder finns på mitt forum. http://www.dremelforum.com
 

Bilagor

  • list.jpg
    list.jpg
    31 KB · Visningar: 622
WFS) (Graylingman skrev:
Har egentligen inget svar, bara spekulationer och tankar...

Under tak, skriver du. Vad innebär det? I ett uthus eller i uppvärmt utrymme? Känner mig lite osäker på om ens torkning i 15 år inomhus räcker för att du ska slippa problem med formförändringar. Du behöver antagligen så kallat möbeltorrt virke för att det inte ska slå sig och ändra form och dimensioner, och det är jag osäker på om du kan nå utan att torka i "torkskåp". Måtten är ju väldigt viktiga när det gäller en ram. En halv millimeter hit eller dit i ett hörn är ju skillnaden mellan snyggt och skitfult.

Större delen av tiden i uthus utan värme, men det har faktiskt legat ett par år i varmgarage nu. Nå, det rent snickeritekniska är jag inte särskilt orolig för, det överlåter jag till min kära farbror som varit snickare ett helt yrkesliv. Ek är såpass hårt så det håller inte på och vrider sig lika mycket som tex fur, för övrigt finns tillgång till torkugn.
Nej, det är just det med garvsyran som jag är fundersam på. En lack är ju en bra idé, frågan är om det räcker. Minns en diskussion i Fotosidans barndom om arkivskåp och vilka åtgärder man kunde göra för att ventilera osv för att få en bra miljö för diorna. Det är väl minnet av den diskussionen som spökar för mig.
Förresten, en närbesläktad fråga är ju om jag snickrar i tex fur och vill måla eller lasera det, då kommer samma frågeställning upp om arkivsäkerhet.
Vem kan man fråga? Nån konservator på ett museum, eller är det att skjuta över målet kanske.
 
Senast ändrad:
ANNONS