Annons

Snittbild i Nikon FM?

Produkter
(logga in för att koppla)

Gravanders

Aktiv medlem
Så här kan man läsa om Nikon FM:

"Easy and accurate viewing/focusing can be achieved by the standard type K matte Fresnel screen with a combination microprism/split image spot built into the fixed eye level finder."

Jag har köpt en beg nu och där är definitivt ingen snittbild och jag kommer inte ihåg att det fanns någon i min gamla jag köpte på sjuttitalet. Så vitt jag vet går det inte att byta mattskivan i den kameran. Kan det ha funnits olika modeller? Det är alltså FM det är fråga om, inte FM2 eller nåt annat.
 
Alla mina Nikonkameror från 70-talet har snittbild, både Fm, Fe och F2.
 
Mattskiva med snittbild och mikroprismor var standard på alla Nikon då.
På FM2n och FA som jag hade gick det att byta till helmatt som fanns som tillbehör.
Tidigare ägare kanske har bytt på din.
 
hade en hemma förra veckan och den var det snittbild i...
och visst går det att byta mattskiva - samma metod som på d700 tex
 
Hmm.. Hittade det här på photo.net: "John is of course right. The FM does not have user replacable screens. The screen is held in by tiny screws at least, and for all I know, there may be shims and such for alignment that are tricky to re-install correctly. " och dessutom: "Mine has a screw just above the mirror foam. When this is removed a clip drops out that has the mirror foam on it. This holds a metal frame with more foam that can be removed by carefully pulling it outwards. It is engaged against a lip at the back by a (now) visible spring frame. Now the spring can be removed, allowing the screen to drop. This is in yet another metal frame. Reassembly is a reversal of this." (Hela tråden http://photo.net/nikon-camera-forum/005790). Verkar meckigt. Så här ser det ut i min FM:
 

Bilagor

  • Mattskiva.jpg
    Mattskiva.jpg
    102.6 KB · Visningar: 79
Snittbild var standard på ALLA Nikon på den tiden. På F2/F3 etc fanns en mängd skivor att växla emellan men vad många inte kände till var att man kunde få tre olika (vill jag minnas) skivor monterade på Tex FE också, men det krävdes att man lämnade in den. Hette de K, B och E? Den FM jag hade var det bytt prisma på pga "mekanisk åverkan" men det sattes en snittbild i den igen.
 
Nikkormat FT2 har till och med snittbild, en betydligt rejälare kamera än FM tycker jag.

Men då är EL klart trevligare, rent på grund av FT2'ans tidratt som sitter mellan objektivet och resten av huset, alltså på en egen ring intill bländarringen - inte riktigt vad man är van vid med nikonkameror.
 
Men då är EL klart trevligare, rent på grund av FT2'ans tidratt som sitter mellan objektivet och resten av huset, alltså på en egen ring intill bländarringen - inte riktigt vad man är van vid med nikonkameror.
Funkar riktigt bra med Nikkormatens tidsring tycker jag - har inga problem med det. EL:en är också trevlig och så får man tidsautomatik också men sen är ju den helt batteriberoende vilket FT2 inte är så jag tycker nog att FT2 är klart trevligare.
 
Olympus körde också med tidsringen runt bajonetten - tycker det fungerade utmärkt, och när jag först använde Nikon med ratten ovanpå kändes det mycket krångligare.
 
Funkar riktigt bra med Nikkormatens tidsring tycker jag - har inga problem med det. EL:en är också trevlig och så får man tidsautomatik också men sen är ju den helt batteriberoende vilket FT2 inte är så jag tycker nog att FT2 är klart trevligare.

Det är förståss upp till var o en vad som funkar, har nyligen skaffat en ft2, och den är ju lite kul och annorlunda men jag föredrar nog ratt på toppen ändå.
 
ANNONS