Annons

Solida III mellanformat

Produkter
(logga in för att koppla)

Ventures

Aktiv medlem
Tänkte bara visa upp en av min pappas kameror som hamnat i mina händer. Han var tydligen en stor fotoentusiast innan jag kom till världen och hade mörkrumstrustning och annat som antagligen bidragit till mitt intresse för foto.
Just den här kameran med mätsökare var krånglig att hantera för en liten grabb. Bara 12 bilder gick ju fort att bränna av och sedan vänta länge på resultatet. Svartvit 120-film kostade inte många kronor på den tiden, men allt det andra mecket. När väl filmen var framkallad var kopieringen i mörker spännande även om man hade dålig koll på det där med tider och så.
Kameran har en Prontor- slutare som även satt på Zeiss-kameror. Verken för slutartid och självutlösare står helt stilla så kameran behöver en översyn innan det är värt att ladda den med film igen.

20240418_193042.jpg
 

PMD

Aktiv medlem
Mellanformatskameror med kopplad mätsökare består av storslagen finmekanik. Jag har flera stycken, dock inte den kamera du visar upp. Jag har dock en enklare Frankakamera för småbildsfilm men utan mätsökare.

Zeiss hade en hyfsat stor aktiepost i tillverkaren av Prontorslutare (Gauthier, tror jag) och hade ett visst inflytande över slutarkonstruktionen.

Men lite tur är det bara stelnat smörjmedel som gör att slutaren inte vill vara med, men det kan också vara ett mekaniskt fel. Vet hur länge sen det var som kameran användes?
 

Ventures

Aktiv medlem
Men lite tur är det bara stelnat smörjmedel som gör att slutaren inte vill vara med, men det kan också vara ett mekaniskt fel. Vet hur länge sen det var som kameran användes?
Det var nog i början av 70-talet som kameran användes senast, av mig.
Som jag sett ska mekanismen i slutaren inte smörjas med olja alls. En youtubefarbror har en serie där han plockar isär hela slutaren och sätter ihop. Han smörjer med grafitpulver och molybden. Oklart om det är torr molybdenpasta eller med fett. Den torra är dyr.
Enligt servicemanualen ska det inte vara olja någonstans.

Den här har inte kopplad mätsökare utan mätsökaren visar avståndet på en skala som man sedan ställer in på objektivet.
 
Senast ändrad:

PMD

Aktiv medlem
Från början användes troligen någon slags fett som smörjmedel. Fettet har sen stelnat med tiden.

Ibland hjälper det att köra slutaren om och om igen för att få den att börja bli snabbare, men om den är stendöd kan det vara något annat problem som kanske förvärras av motion. Jag skulle lämna den till en kompetent kameramekaniker för översyn om jag skulle vilja använda kameran.
 
ANNONS