Annons

Soligor Objektiv eller Vänta och köpa Nikkor

Produkter
(logga in för att koppla)

Michael Stener

Aktiv medlem
Jag har kollat lite på olika objektiv i varierande prisklasser och har lite frågor angående Soligors optik.

Har kollat på (Soligor 3,5-4,5/19-35mm) & (Soligor 4,5-6,7/100-400mm) denna optik är billig men är den värd att köpa?

Någon som har eller har provat denna optik?
 
Jag har soligors 19-35 optik och är mycket nöjd med den. Som det skrivits mycket i tidigare diskussioner är det ett mycket bra objektiv med tanke på priset. Skarpt och lätt, men plastigt och känsligt för motljus, vilket kan vara ganska svårt att undvika i en så vid vinkel. Men jag kan absolut rekommendera den!
 
felle skrev:
Jag har soligors 19-35 optik och är mycket nöjd med den.

Jag har haft den och jag kan bara instämma i vad Felix skriver. För ett par år sedan sålde jag hela kamerautrustningen (man gör sina tabbar!) och då såldes även de två Soligorgluggar jag hade. (19-35mm och 100mm macro). Nu har jag en ny systemkamera och har redan skaffat macron och planerar att köpa in även zoomen.

Det är bra att du frågar om erfarenheten av Soligors objektiv, eftersom märket av någon anledning fått dåligt rykte - många som aldrig varit i närheten av berörda objektiv talar vitt och brett om hur dåliga de är. Lite av "Ju längre från fronten, desto större generaler..."

Om du bor i närheten av Karlstad och har Canon EOS får du gärna testa macron om du vill...

mvh Janne
 
Soligors är ett gammakt märke som var med redan på 60-talet. På den tiden gjorde de en del objektiv av uslaste kvalité (inte alla) och det är nog det som gör att man än i dag kan höra kommentarer av den typ du nämnde. Det tar tid att tvätta bort en dålig kvalitetsstämpel, Audi kallas ju ännu idag DKW av somliga....
 
Jag har ett 4,5-6,7(tror jag!) 70-210mm och är nöjd med den. den optiska prestandan är det inget fel på och det är fantastiskt prisvärt. det man kan klaga på är att det känns redan nu efter inte speciellt flitig användning att zoom-mekanismen inte kommer att hålla sådär jättelänge. Det känns som att zoomen håller på att glida ut när man går och bär kameran tex. men mycket objektiv för pengarna!

Mvh Maria
 
ANNONS