Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony A850 och A900

Produkter
(logga in för att koppla)

pic-tor

Aktiv medlem
Jag har ett Minolta 50/1,7 skulle det fungera bra på A850, plastigt objektiv köpt på 90-talet. A850 förmedlar mycke känsla, och hanterbarhet, känns påkostad liksom. Foto skrev även vid test att DXO optics pro 6,1 vid sin automatiska behandling städade bort brus utan att användaren behövde röra ett endaste reglage, lätt som en plätt, detaijerna var också kvar.
Jag har också ett gammalt Minolta 50/1.7 och det fungerar alldeles utmärkt på A850. Det är en väldigt smidig kombination när man flanerar på stan.
 

Björn_

Aktiv medlem
hehe, jag tycker det ser ut som ett holga-foto (i positiv mening då) fast lite för bra kanske :)

//Björn
 

pet

Aktiv medlem
Jodå, det ska gå. Åtminstone i vissa fall. Men det ger oftast en hel del vinjettering.


Här är en bild tagen med Sigma 30/1.4 (aps-c) på en Canon 5D:
http://www.flickr.com/photos/burakunver/3331426388/
Sigams APS-C objektiv går kanske att använda på Canons FF-kameror utan komplikationer men Canons egna EF-S objektiv är inte att rekommendera att montera på ett Canon FF-hus om man vill vara säker på att ha kvar en hel och fungerande spegel :)
 

Photocon

Aktiv medlem
Sigams APS-C objektiv går kanske att använda på Canons FF-kameror utan komplikationer men Canons egna EF-S objektiv är inte att rekommendera att montera på ett Canon FF-hus om man vill vara säker på att ha kvar en hel och fungerande spegel :)
Helt rätt! Har kört en Sigma 18-50/2.8 EX DC på en 1DsMkII. Visst går det och blir riktigt bra efter att man beskurit bilden ned till aps-c format, eftersom Canons FF-kameror inte minskar filstorleken blir de dock onödigt stora.

Ännu mera rätt: Vissa har modifierat sina EF-S (enligt ett rykte) för att kunna köra på FF-modeller. Me precis som du skriver är det förenat med vissa risker. Bakre lins tillsammans med en instickande plastrondell slår i spegeln.

Canon är mig veterligen det enda märke som inte kan köra sina egna aps-c gluggar på FF-kameror.
Nikons FF-modeller tar såväl FX som DX-optik och maskar dessutom sökaren för aps-c. Exv får Nikon D3 en aps-c fil på 5,1 MP istället för 12MP.
 

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
Hehe,

Sådärja, nu har jag också sållat mig till skaran av 850-ägare. Beställde ett a850-hus från JapanPhoto tillsammans med ett Sigma 70mm f2.8 EX DG Macro :). Fick en bok på köpet, men tyvärr stod det vid ordertillfället att lagersaldo=0, så jag hoppas det inte dröjer för länge med leveransen. Objektivet fanns redan på inköpilstan, men efter alla lovord i den här tråden och det lockande priset så kunde jag inte motstå frestelsen att köpa huset också.

Beställde även ett sånt här batterigrepp http://www.linkdelight.com/Standard-Battery-Grip/Battery-Grip-for-Sony-A900-A850-VG-C90AM-+2-NP-FM500H-Battery/Detailed-product-flyer.html Har sedan tidigare motsvarande grepp till min a550 och det är mycket bra och välbyggt tycker jag.

Jag tycker fortfarande att min a550 är en helt makalöst suverän kamera, framförallt är den blixtsnabb, bra i svagt ljus och har massa bra finesser, men så är det att det saknas det där "extra" i bildkvalitén. Kanske hade lyft en del med enbart ett högklassigt objektiv, men som sagt nu blev det ett a850-hus också.

Planen var annars att vänta in nästa generation fullformatare med LV och Video och bättre ISO-prestanda, men Sony dröjer ju så förbaskat så 850an får fylla ut det tomrummet till det är dags och med det hyggliga andrahandsvärdet så kan man kanske räkna med att få tillbaka drygt hälften om ett år eller så. Video är inget jag kommer sakna, men däremot LV-funktionen som den är implementerad på a550 har jag verkligen kommit att uppskatta, vilket jag inte alls trodde från början. Skadar inte att ha flera kameror, nu får de komplettera varandra med a550 främst för action-foto.

Många fotosituationer är ändå i kontrollerade ljusförhållanden utan krav på snabb seriebildstagning eller höga ISO och jag har kommit till det stadiet att jag vill ha det där allra sista extra i bildkvalitén, speciellt knivskarpa detaljer och är beredd att betala för det. Kommer nog att så småningom hamna med de vassaste Ziess-objektiven, men kan inte ta allt på en gång.

Till att börja med blir det lite begränsat med enbart ett fast 70 mm. Som en nödlösning får mitt Minolta 24-105 göra tjänst ett tag till medan jag bekantar mig med kameran, men jag är mycket väl medveten om att det inte alls håller en klass som matchar a850.

Behöver framförallt ett vidvinkel för inomhusfoto till att börja med. Har sneglat på Sony AF 20/F2.8, vilket går att få för drygt 4000 om man beställer från England. Hur står det sig i relation till Zeiss 16-35/2.8? Finns det någon annan vidvinkelzoom som ligger nära i klass med CS-objektivet och är mer överkomligt prismässigt?

Blir det för stort glapp, eller klarar man sig ett tag med 20, 70 och 135 mm? (Planerar redan för zeiss 135/1.8)

Jaja, det blev lite långt, behövde skriva av mig.


/Mats
 

interior

Aktiv medlem
Grattis till din nya kamera! Det finns väl ingen annan vidvinkelzoom som är i närheten av Zeiss 16-35/2.8, tyvärr. Objektivet håller väl samma klass som de bästa fasta objektiven, så om man tänker att det kan ersätta 2-3 objektiv blir det inte riktigt lika snuskigt dyrt. Har själv varit inne på att byta ut mina M20/2.8 och M35/2 mot zeisszoomen, men jag vill inte göra mig av med 35an. Det är det objektiv jag använder mest, och älskar bilderna. Så jag avvaktar. Jag skulle inte vilja ha 20+70+135. I stället 20+35+70, och som ett eventuellt 4:e objektiv ett 135-200.
 

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
... Det finns väl ingen annan vidvinkelzoom som är i närheten av Zeiss 16-35/2.8, tyvärr...

Jag skulle inte vilja ha 20+70+135. I stället 20+35+70, och som ett eventuellt 4:e objektiv ett 135-200.
Tack för tipsen. jag inser att du har helt rätt.

Känns dock inte riktigt som rätt läge att försöka motivera hemma att köpa ett objektiv till som kostar dubbelt så mycket som den nyss inhandlade kameran :)

Får suga på karamellen ett litet tag, men känner jag mig själv så hamnar jag ändå där till slut. Tänkte denna gång skippa omvägen via Sigma 15-30 e.d.

Är dock i behov av ett hyggligt vidvinkel ganska snabbt så jag står valet och kvalet. Vad finns det för alternativ? Är Sony 20/2.8 såpass bra, eller ska man satsa på ett 35mm. och stitcha ihop 3 vertikalbilder i panorama ifall man behöver bredare omfång?
 

bengan-j

Avslutat medlemskap
Är dock i behov av ett hyggligt vidvinkel ganska snabbt så jag står valet och kvalet. Vad finns det för alternativ?
Samyang 14/2.8 kanske? Den har jag funderat på. Den lär ska komma till butikerna ganska snabbt och sägs vara ett hyggligt objektiv. Vem behöver AF på 14mm? Eller AE på en digitalkamera?

Ska du stitcha kan du ju använda 70-an likaväl.
 

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
Samyang 14/2.8 kanske?
Känner väl till Samyang, har deras 8mm fisheye och det är ett fint välbyggt objektiv. Det nya 14 mm. finns redan att beställa hos fototip.pl, men det är dock inte bara AF som saknas, det är lite meckigt med exponeringen också och det blir ingen EXIF-data mm. Även om Samyang är hyggligt och billigt så är det inte i klass med CZ eller de bästa Sonyobjektiven så jag avstår.

MEN! :)

Jag skrev nyss att jag skulle smälta karamellen. Nu var detta en lättsmält karamell, jag har nämligen precis inhandlat ett "Carl Zeiss Vario-Sonnar T 16-35 F2.8 ZA SSM" !!!!!

Hittade nyss ett begagnat på Scandinavian Photo i toppskick med garanti till ett riktigt bra pris och slog till direkt.

Priset på objektivet motsvarar ganska precis den summa som kameran är nedsatt från ordinarie pris, så man skulle kunna säga att objektivet blev i princip gratis :)



/Mats
 

pet

Aktiv medlem
Grattis Mats till både en bra kamera och ett bra objektiv.
16-35an är riktigt bra när det gäller mittskärpan,kantskärpan är tyvärr inte lika bra.
 

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
Grattis Mats till både en bra kamera och ett bra objektiv.
16-35an är riktigt bra när det gäller mittskärpan,kantskärpan är tyvärr inte lika bra.
Ja, men VILKEN JÄDRA PJÄS!
Jag hade inte känt och klämt på den innan, så jag visste inte riktigt vad jag gav mig in på. Visste att den var stor ,men inte så stor! :). Stor, men helt underbar! Vilken klass, vilken känsla, wow!
Har inte fått 850an än, men är glad att jag beställt den. min 550 ser fjuttig ut med den här rackarn monterad.

Bilderna, wow! Vilket stuns i färger och klarhet. wow!

Att det är skarpare i mitten än i kanterna är iofs väl inte så konstigt. Den är ju ändå skarpare i hörnen än alla andra vidvinkelzoomar i hela världen, typ. Har inte så mycket egen erfarenhet än, men tester jag läst och testbilder jag sett visar att mellan 20-30 och från bländare 5,6 så är det superskarpt även längst ute i kanterna.

Min erfarenhet av den här klassen av utrustning är ytterst begränsad. Det är som elitserien jämfört med division 4 old-boys, eller korpen.

Det är en viss skillnad på 2 000-kronors och 20 000-kronors objektiv! Även en del nackdelar. Den här tänker jag inte alls "slänga omkring" med på samma sätt som 18-50SAM. Den här tas fram vid kontrtollerade planerade fotosessioner. Är lite orolig att slå i den nånstans när man går omkring med den.

Har inte hunnit bekanta mig tillräckligt med den än, men intrycket hittills är bara wow! Den väcker känslor liksom! För mig öppnas en helt ny värld.

Visa bilaga 104782
/Mats
 
Senast redigerad av en moderator:

pet

Aktiv medlem
Härligt att du är nöjd Mats...även jag är mycket nöjd med detta objektiv.
Visst är det en välbyggd och solid pjäs(trotts att den är av plast i ytterskalet) som har bra tryck i färger och kontrast redan på största bländaren...skärpan är riktigt bra i mitt på alla bländartal och bränvidder men kantskärpan är inte speciellt bra på FF..inte för den prisklassen den ligger i allafall..så att säga att den är: "skarpare i hörnen än alla andra vidvinkelzoomar i hela världen" är en väldigt stor överdrift...tex Nikons 14-24 är märkbart bättre på den punkten än SonyZeiss 16-35...Sonys billiga fast 20mm/f2,8 presterar lika bra /bättre som SonyZeissen 16-35 i skärpa över hela bildytan(när båda är nerbländade till samma bländartal)....men som sagt detta med kantskärpan märks inte på en APS-C kamera utan märks först på en FF-kamera...på en APS-C kamera så är/blir det riktigt skarpt över hela bildytan.

http://www.photozone.de/sonyalphaff/495-zeiss_1635_28ff?start=1
 

Photocon

Aktiv medlem
16-35:an är en en bra optik fast då ska vi inte diskutera kantskärpa. Den är dock bättre än Canons motsvarande pjäs. FF-kameror kommer mest till sin rätt med fasta gluggar. Det är mer i valörerna den är extremt bra jämfört med billigare vidvinkelzoomar. Och det kan vara värdefullare. Linjeupplösningen är också mycket bra, vilket gör att kantoskärpa märks tydligare. Men det är alltså en kvalitetsglugg du fått tag på.

Nu är inte jag så "vidvinklig" av mig utan nöjer mig med Carl Zeiss Vario-Sonnar 24-70/2.8 SSM. I helmetall. Fast jag har ett 16/28 fisheye dock. Har dock inte med mig dem i sängen.

Med tanke på bilden du lagt in här på tråden blir jag bara lite orolig hur det kommer att se ut när/om du lyckas lägga vantarna på en Carl Zeiss Sonnar 135/1.8 ZA T*. Antagligen bland de grymmaste gluggar vad gälleri "känsla" och optisk kvalitet som skapats.
 

KGS

Aktiv medlem
Skönt att se att fler sover med sina objektiv, ska visa bilden för frugan så hon förstår att det är heeelt normalt... min senaste sängkamrat är Sony 70-200/2,8, tar nästan lika mycket plats som labradoren...

Kämpar förtvivlat mot frestelsen att köpa A850... jag är ju nöjd med min A700, visst är jag?
 

pic-tor

Aktiv medlem
Skönt att se att fler sover med sina objektiv, ska visa bilden för frugan så hon förstår att det är heeelt normalt... min senaste sängkamrat är Sony 70-200/2,8, tar nästan lika mycket plats som labradoren...

Kämpar förtvivlat mot frestelsen att köpa A850... jag är ju nöjd med min A700, visst är jag?

Ska du ha A850 i sängen också får du nog kasta ut valpen :)
 

Photocon

Aktiv medlem
Skönt att se att fler sover med sina objektiv, ska visa bilden för frugan så hon förstår att det är heeelt normalt... min senaste sängkamrat är Sony 70-200/2,8, tar nästan lika mycket plats som labradoren...

Kämpar förtvivlat mot frestelsen att köpa A850... jag är ju nöjd med min A700, visst är jag?
Självklart ska man sova med sina objektiv. Förvisso finns det en del avarter som i lönndom sover tillsammans med sin fru samt understundom utför diverse penetrerande aktiviteter med henne.

Det är bra att det nu dokumenterats på bild att det normala är att dela säng med en riktig "kvalitetsglugg".

Känns dock svårt för mig som är avvikande och fortfarande sover med frugan. Jag får väl ta mod till mig och "komma ut ur garderoben".

Sedan kan du kämpa hur förtvivlat du vill mot frestelsen att införskaffa en A850. Förr eller senare förlorar du den kampen. Garanterat!

Nedan några av mina gluggar. Om jag ska ha dem i sängen kommer frun att bli sur och katten kommer att morra.
 

Bilagor

Senast ändrad:

Bengf

Aktiv medlem
Frugan har bestämt att Altan skall glasas in i år, så någon A850 blir det nog inte, 4mm glaset till altan var inte billig precis. klarar inte detta själv så man väntar på hantverkarns offert. man kanske vinner på lotto. men rackarns bra pris på kameran är det. Mvh./Bengt.
 
ANNONS