Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

ställa in rätt slutartid i studio

Produkter
(logga in för att koppla)

rayaisland

Medlem
Har letat runt på forumet, men inte hittat ngt klockrent svar. Finns säkert ngn hjälpande själ om jag ställer frågan.

Jag har elinchroms d-lite 2. Har ingen ljusmätare. Kör canons 40d. HUR jag än gör får jag "halvsuddiga" (?) bilder när jag kör blixtarna, och jag får verkligen inte till vilka värden jag ska ha på varken slutare, bländare eller blixtstyrka.

I min värld borde bilderna bli knivskarpa? Ngn som har tips på vilka värden jag ska ha, eller i alla fall utgå ifrån och sen vad jag ska justera?

Mvh D
 
Med reservation för att jag själv inte fotar i studio, mer än nåt enstaka försök.

Kameran mäter väl ljuset som det är i lokalen och anpassar slutartiden efter det. Borde du inte kunna ställa kameran manuellt på 1/100s och sedan lämplig bländare, t.ex 8. Därefter justerar du ljuset med blixtarnas reglage. Eller är jag helt ute och cyklar?
 
Tid: längre än 1/160
/f: 5,6 - 8
ISO: 200
blixt: 1/4 effekt

Rör inte tiden - ändra f/ och blixt till det ser rätt ut i HISTOGRAMMET.

Plåta nåt som garanterat inte rör sig - är det fortfarande suddigt?
 
Håll koll på X synk tiden, jag tror inte din kamera klarar mer än 1/200 det är stor risk att få en svart kant om du går under den.

kolla den här filmen om det, kolla alla deras filmer om du har tid, det blir ett lyft för din kunskap om studiofoto om du är ny.

http://www.youtube.com/watch?v=Xnn5nzPvoIM
 
Hur triggar du blixtarna? Kommer deras ljus med i bilderna ?
Det har hänt att en del som triggar studioblixtarna med den interna blixten inte har stängt av förblixten, då triggas studioblixtarna innan kameran tar bilden.
 
Kör oxå med Elinchrom D-lite 2.

Mina inställningar är som redan skrivits:

Manuellt läge:

s1/200
ISO 200 (eller 100 om det finns)
f8
WB 5000k

Där har du en juste grundinställning, nu gäller det bara att ställa blixtarna tills du ser ut att ha en fin exponering, blir bilden för ljus? ställ ner blixtstyrkan, och vice versa om bilden blir för mörk.

Jag avfyrar mina blixtar med DÖRR IR sändare, billig produkt som funkar perfa i min studio.

Nu kör jag Nikon D700 men principen är samma, har aldrig upplevt suddiga bilder med min setup :)
 
Alltså jag är helnöjd med FS! Man slänger in en fråga och så blixten, så har man massa bra svar! Tackar. Har ingen möjlighet att testa idag, men imorgon så! Jag triggar blixtarna med synckabeln som följde med. Aldrig vart uppe o lirat på 1/200. Det måste vart det som vart problemet. Men ska som sagt testa imorgon.

Såg en tabell tidigare idag, men glömde bokmärka den. Men vad motsvarar 1/4 på blixtarna? d-lite 2. Typ 3-4?

Och så Tore din kanalj. Det var du som för några år sen fick in mig på det här med porträttfoto. hehe.

//D
 
1/125 är vedertagen standardslutartid, manuellt läge, men vissa kameror klarar mer. Eftersom vissa sändare inte klarar mer så kör man oftast på 1/125 för att vara säker. Canons förblixt triggar dina blixtar för tidigt så stäng av sådant trams. Alltid lägsta iso såvida du inte behöver mer ljus än vad blixtarna klarar.
Ställ som sagt in din exponering med hjälp av bländare och ljus, rör inte tiden.
Upprepat en del nu, men i alla fall.
 
I studio är det helt enkelt helmanuellt som gäller. Finns nog ingen människa som kan få automatiken att fungera i studiomiljö.
 
1/125
Justera bländare/blixtar.
Ljusmätare kanske inte är nödvändigt men jag är mätbenägen och vill alltid kontrollera.
OT:Jag valde RX300 istället för 600 enbart för att kunna ställa ned dem rejält. Livet blir enklare och mindre bökigt :)
 
Kör enbart manuellt oavsett miljö :D

I studion ligger jag på
1/100s
ISO100
f5,6- f11,0
K5200 eller beroende på blixtar.
Alltid manuel fokuspunkt.

Jag tror dock att ditt problem inte ligger i dina inställningar utan i lokalens befintliga ljus. Kameran behöver mycket ljus för att kuna fokusera rätt. Jag kör med mina inställningsljus på max och ändå inte alltid tillfredsställande.

Det kan vara värt att testa :)
 
Jag tycker inte man kan säga att man skall ha en viss tid, allt handlar om hur man vill ha ljuset och hur man vill ha bilden.

Jag kollar ofta på färgkurvan i kammeran och jämför med vad jag ser. Om modellen rör sig poserar så använder jag en snabbare synchtid och ligger mellan f8-f11 tar jag porträtt så vill jag ha lite mjukare känsla i bilden och sänker synktien markant samt kanske större bländare.

Det är trail and error som gäller man måste experimentera med ljuset. Det handlar om hur många blixtar, hur mycket reflektorer man har vilken färg rummet har vilken färg moddelens kläder har dvs hur mycket som reflekteras tillbaka osv..

Använder man en liten bländare så kan man ställa skärpan manuellt för man har ett bra skärpedjup men en större bländare är svår att ställa manuell för den har kortare skärpedjup.

Sedan beror jo allt på om ljuset är direkt eller indirekt.

Använder man RAW kan man underexponnera lite för att vara säker om man inte kan se det bra i kameran och sedan efterbehandla i PS.

Överexponnerade bilder är svårare att rädda än underexponnerade.
Enklast är att skaffa en ljusmätare och mäta ljuset och ställa efter den om man nu vill.
 
OT:Jag valde RX300 istället för 600 enbart för att kunna ställa ned dem rejält. Livet blir enklare och mindre bökigt :)

Ännu mer OT: Det är du inte ensam om! :) Det vanligaste problemet i studio är ju inte att man har för lite ljus, utan för mycket! :)

Inte OT:

Eller nej, allt är nog redan skrivet redan :)
 
Jag tycker inte man kan säga att man skall ha en viss tid, allt handlar om hur man vill ha ljuset och hur man vill ha bilden.

Jag kollar ofta på färgkurvan i kammeran och jämför med vad jag ser. Om modellen rör sig poserar så använder jag en snabbare synchtid och ligger mellan f8-f11 tar jag porträtt så vill jag ha lite mjukare känsla i bilden och sänker synktien markant samt kanske större bländare..

Nu är du helt fel ute. Synktiden bestäms inte av slutartiden utan av blixtens synktid.
Mer orkar jag inte skriva just nu, men en sak är klar, en hel del "förståsigpåare" här nu.
 
Kameran behöver mycket ljus för att kunna fokusera rätt - manuellt??
Det har väl med fotografens seende att göra ;-)

Kör enbart manuellt oavsett miljö :D

I studion ligger jag på
1/100s
ISO100
f5,6- f11,0
K5200 eller beroende på blixtar.
Alltid manuel fokuspunkt.

Jag tror dock att ditt problem inte ligger i dina inställningar utan i lokalens befintliga ljus. Kameran behöver mycket ljus för att kuna fokusera rätt. Jag kör med mina inställningsljus på max och ändå inte alltid tillfredsställande.

Det kan vara värt att testa :)
 
Studiofotografering eller blixtfotografering i allmänhet är egentligen ganska enkelt om man tänker på följande:

1. Alltid manuellt läge.
2. Lägsta möjliga ISO, typ 100.
3. Bländaren styr/påverkar blixtljuset.
4. Slutaren styr/påverkar endast befintligt ljus.
5. Ha koll på kamerans x-synk, 1/125s är vanlig standard.
6. Har man ingen blixtmätare använd kamerans histogram.

Lycka till med din studiofotografering :0)

Mvh Peter F
 
Nu är du helt fel ute. Synktiden bestäms inte av slutartiden utan av blixtens synktid.
Mer orkar jag inte skriva just nu, men en sak är klar, en hel del "förståsigpåare" här nu.
Var har jag skrivit att det inte är så? Jag tror du tolkar mig fel..! Sedan beror det på vad du har för blixtar är det studio, TTL osv..
 
ANNONS