Annons

Ställa in vitbalansen

Produkter
(logga in för att koppla)

Smurfbyn

Avslutat medlemskap
Har några tekniska frågor ang. att ställa in vitbalansen manuellt. Om man kalibrera kameran mot ett gråkort eller papper, påverkar ljusförhållandena inställningarna eller bara temperaturen? Dv.s. om jag har en ljuskälla mot papperet, blir det en annorlunda inställning än om jag skulle ha det mörkare när jag ställer in kameran?

Ska jag alltid hålla kameran så nära papperet som möjligt när jag ställer in eller blir resultatet likvärdigt om jag står en bit ifrån och zoomar in? Måste papperet täcka hela bilden eller förstår kameran själv om papperet bara är en fjärdedel eller åttondel av bilden att det är papperet och kalibrerar efter det fältet?

Sist men inte minst undrar jag hur ofta man behöver kalibrera om, om jag t.ex. står och fotar på samma ställe i flera timmar i rad. Dagsljuset hinner ibland ändras väldigt mycket på några timmar medan det andra gånger knappt hinner ändras alls.
 
Ljusstyrka spelar ingen roll så länge färgen inte allvarligt påverkas av kamerans brusnivå. Gråkortet alla du ha där det du fotar finns, vänt mot den ljuskälla du vill balansera för alternativt i vinkel mellan två men då blir det bara en gissning. Om du inte kan ha gråkortet på plats får du försöka hitta samma ljus där du är. Vid fullt solsken är detta lätt men då kan du antagligen bra mycket enklare använda kamerans dagsljusinställning.

Gråkortet behöver inte täcka hela bilden och behöver inte vara i fokus. Olika kameror behöver nog olika större del av bilden täckt så ta det säkra före det osäkra och se till att täcka en försvarlig del av bilden. Zoom påverkar inte färg.

Du får ändra inställning efter hur molnigt det är, hur mycket löv som skuggar och solstrålarnas vinkel genom atmosfären. Mitt på dagen händer nästan inget på ett par timmar men på kvällen kan det dra iväg rejält på en kvart. Här blir det en fråga om känsla di vill förmedla i bilden. Vill du att vitskjortan i bröllopsbilden ska vara kritvit eller vill du få med den värme det glödande brandgula ljuset gav när solens sista strålar silade in mellan molnen?
 
ANNONS