Annons

Stativ - gängstandarder

Produkter
(logga in för att koppla)

Falcon68

Medlem
Hepp!

Jag äger sedan många år ett Manfrottostativ (minns inte modellbeteckningen) med Manfrottohuvud (trevägshuvud). Har blivit sugen på ett kulledshuvud istället, och då gärna ett från Gitzo.

Till frågan: Kan man fästa ett Gitzohuvud på ett Mantrottostativ?

/Adam
 
Japp, det kan man göra.

Dessutom är det väl så (rätta mig gärna om jag har fel) att Manfrotto och Gitzo ingår i samma koncern.

// Daniel
 
Dagens stativ har 2 gängtyper som standard 1/4" och 3/8".
Om stativet och huvudet har olika gängor så finns det övergångar/konverteringsskruvar att köpa fotobutikerna.

//Tobbe P
 
Alla stativgängor är enligt tum-standard, dvs 3/4tum osv. Du finner mycket billigare tillbehör i en välsorterad järnhandel =)
 
abbot skrev:
Dagens stativ har 2 gängtyper som standard 1/4" och 3/8".
Om stativet och huvudet har olika gängor så finns det övergångar/konverteringsskruvar att köpa fotobutikerna.

//Tobbe P
Om du har 1/4"-hål i botten på kulleden och en 3/8"-skruv på stativet kan det bli lite svårt att lösa med en konverteringsskruv om du vill att kulleden ska ligga an mot plattan på stativet :)

Tvärtom går det dock alldeles utmärkt.

-/T
 
Vill bara tillägga att de omtalade gängorna är Withworth-gängor och inte UN. De passar dock i varandra med undantag av 1/2" som i UN-systemet har 13 TPI och i W 12 TPI.
 
Dez skrev:
Vill bara tillägga att de omtalade gängorna är Withworth-gängor och inte UN. De passar dock i varandra med undantag av 1/2" som i UN-systemet har 13 TPI och i W 12 TPI.

Jag glömde den stora skillnaden mellan UN och W. W har 55´profilvinkel medan UN och MM har 60´

Hur tusan gör man tecknet för grader på en dator?
 
jimh skrev:
Är det förresten någon som vet vad gradertecknet heter?
Det heter "gradtecken"!
Klippt från NE:
grad (ytterst av lat. gra´dus 'gång', 'steg', 'avsats'), vinkelenhet med beteckningen °, innebärande 1/360 av ett varv. Den är en av tilläggsenheterna till SI. 1 grad (1°) = p/180 rad (radian) v 17,453293 mrad. 1 grad kan indelas i 60 bågminuter (60m) och i 60·60 bågsekunder (3 600,). Sådan underindelning bör dock undvikas, och graden bör decimalindelas; sålunda hellre 19,7075° än 19° 42m 27,.
 
ANNONS