Annons

Stativ + kulled, lagom dimensionerat

Produkter
(logga in för att koppla)

JohanAxelsson

Aktiv medlem
Hej.

Suttit och tittat runt på stativ-utbudet + lämplig kulled. Har svårt att komma till något beslut. Jag är ute efter ett stabilt och hållbart stativ, dvs fokus ligger inte på vikten. Det samma gäller kulleden. Jag vill kunna använda dom här grejerna i 10+ år. Fast samtidigt vet jag ju att jag kommer använda det mest om det inte upplevs som för jobbigt att bära med sig.

Idag har jag en D80 med lite blandade objektiv, nämnas bör kanske mitt 80-200/2.8 (ej D) som jag gärna skulle vilja hitta nån bra lösning för stativmässigt... I framtiden ser jag mig med minst ett lite större tele, t.ex. Nikons 300mm/f4, Nikons 80-400VR eller Sigmas 100-300mm/f4 (eller liknande, ni förstår ungefärliga klassen). Tror inte att jag kommer ha råd (eller snarare kommer kunna motivera inköp av) 300mm/f2.8 och den klassen av objektiv, men på nått vis skulle jag ändå vilja dimensionera stativ/kulled för det.

Det jag tittat på i lite normalare prisklass är främst Manfrotto 055 och 190 XPRO med deras kulled 488RC2. Fast jag är inte säker på att dessa upplevs som stabila nog för mig, även om deras maxvikt specas till 7 resp 8 kilogram.

På nästa prissteg finns Velbon Sherpa-serien. Mest kikat på 635:an där, känns ganska bra i affär iaf...

Och sist och dyrast finns alla stativen från Gitzo, som känns klart bäst. Tittat närmast på GT2340 (eftersom den är billigast)...

Vad gäller kulleder har jag förstått att många här gillar lite exklusivare saker som t.ex. Markins M10 och liknande. Tycker även jag att dom verkar väldigt fina, men de kostar ju därefter. Därför tittar jag lite på Q3-varianten. Gillar systemet med snabb-plattor som finns att köpa till de flesta kameror och objektiv. Dock kostar ju även dessa...

Så, tror ni jag borde motivera mig till att köpa t.ex. ett Gitzo för 4-5K + kulled för ytterligare 3-4K (inkl plattor), eller köra på Manfrotto-alternativet för ca 2K (190 + 488) och hoppas att detta fungerar fint till iaf mitt dagsbehov. Sen finns det ju lite wildcards säkert också, som jag hoppas nån kan peka ut (Cyberphoto pushar ju stativ från Dörr som kanske är nått..)

Jag är villrådig och gillar kvalitet, men kanske inte riktigt priset... /johan
 
Gillar man kvalitet och är lite lagom prylgalen brukar det löna sig att köpa de dyrare stativen från början. Risken om du köper något halvbilligt är att du inte blir helt nöjd, och ändå så småningom köper Gitzot med t.ex. Markins kulled ...

Jag köpte nyss ett Gitzo 3530 med RRS BH-55 och snabbplattor från Optipod. Inte ett dugg billigt, men å andra sidan vet jag att jag inte kommer att behöva "bytta upp mig" inom överskådlig tid.
 
Jag klämde härom veckan på en Cullmann kulled hos Scandinavian, och gillade verkligen både finish och känslan. Nu har jag inte testat RSS och Gitzo, men jämfört med diverse Manfrottoprodukter i samma prisklass kändes den ganska prisvärd.

Någon som har erfarenhet av Cullmanns Magnesit kulleder? Fanns bara en recension här och har inte lyckats hitta något direkt negativt om dem på nätet...

http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=16884
 
AFE skrev:
Gillar man kvalitet och är lite lagom prylgalen brukar det löna sig att köpa de dyrare stativen från början. Risken om du köper något halvbilligt är att du inte blir helt nöjd, och ändå så småningom köper Gitzot med t.ex. Markins kulled ...

Jag köpte nyss ett Gitzo 3530 med RRS BH-55 och snabbplattor från Optipod. Inte ett dugg billigt, men å andra sidan vet jag att jag inte kommer att behöva "bytta upp mig" inom överskådlig tid.
Har också optipod. vad tycker du om hans lösningar. Själv tycker jag de är toppen.
 
Är det på Optipod.se man köper isf? Deras webshop behöver lagas just nu ser det ut som...

Tackar för synpunkterna. Cullmans kulled ligger prismässigt mittemellan Manfrottos 488 och Markins Q3. Verkar ju trevlig i övrigt, recensionen här på FP var ju väldigt lyrisk.
 
Optipod ringer man om man vill beställa. Hans Olsson som tillverkar snabbfästena är mycket trevlig att ha att göra med, och man kan få låna prylarna för test innan man bestämmer sig.

Jag skrev en liten "kortrecension" av prylarna här du kan kolla om du är intresserad.

Ett litet tillägg: Optipod är inte kompatibelt med Markins (eller andra Arcaliknande) snabbplattor.
 
Förra året köpte jag ett Gitzo Bassalt GT2940L med en Velbon QHD-71Q magnesiumkulled. Jag ville ha lätt och stabilt och är mycket nöjd. Tyngsta jag har på det är en D200+70-200/2,8

Tidigare hade jag ett manfrotto kolfiber med en manfrottokula men dels var det tyngre men framförallt var kulleden klen och stativet flexade, Gitzot är helt stumt.

Innan jag köpte detta kikade jag också på Velbon Sherpa xxx men det var inte bra, av nån anledning.

Här kan ju konstateras att jag först absolut inte ville spendera x antal tusen på stativ men har gått via Manfrotto aluminium till manfrotto kolfiber och slutligen gitzo. Det skulle varit billigare om jag köpt "rätt" från början, men jag har väl lärt mig lite på vägen.

Sen har jag också ett litet slik (kolfiber) med liten velbon magnesiumkula, mycket bra till resan.

Att jag köpte Velbon kulled är för att de var de enda som var lätta till en rimlig peng. Manfrottos kulleder är stål (tunga) och sen finns lite andra som är svindyra men forfarande tunga.
 
Jag hade väl inte riktigt råd med Gitzo men tänkte ändå att det kunde vara värt att köpa något med lite kvalité så jag passade på när YFO hade 20% på Induro och köpte
MXC45 (monopod, http://www.indurogear.com/products_details_MXC45.html) och DM12 (huvud, http://www.indurogear.com/products_details_DM-12.html).
Jag har inte massor att jämföra med men jag tycker prylarna känns bra och hållbara, dessutom är de snygga också :p

Jag valde monopod för att jag faktiskt ska orka släpa med mig grejerna, men jag tror inte deras tripods skiljer i kvalité.
 
Ett riktigt bra stativ som ofta glöms bort i hightech racet är Stabil. Klassiskt trästativ och suverän service direkt av tillverkaren.
 
ANNONS