Annons

Stativ!?

Produkter
(logga in för att koppla)

Humlan1967

Medlem
Bilora?

Hej!

Jag undrar om någon har erfarenhet av Biloras stativ (inte de gamla från 40-50-talet). Hur står de sig mot Manfrotto osv. Eller det här Dörr-märket som jag inte heller har någon erfarenhet av?

Tacksam för all input :D
 

Frocli

Aktiv medlem
Har ni något förslag vad man ska köpa för ett stativ?
Maxkostnad 2000 kronor eller där omkring.
Är det billigare så gör ju inte det något heller ;)
Vanguard Alta 233AP kostar under 1500, och väger bara 1,5 kg.

Jag har bara provat i affären, och finns bara 1 recension i fotosidan. Men den ger väldigt bra intryck, går i spagat, och vändbar mittkonsol.
Och huvudet med stora reglage inger förtroende. Verkar passa till enklare filmning, går att mjukpanorera med det.

http://www4.shopping.com/xPO-Vanguard-VANGUARD-ALTA-233AP-ALUM-TPD-W-PH22-PHD

Någon som provat?
 

HJK

Aktiv medlem
Jag köpte nyligen ett nytt stativ helt på chans, det blev ett Cullmann Magnesit 525.
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=055252

Jag tänkte först gå på ett Manfrotto 055 för den tiltande mittpelaren men bestämde mig tillslut för det billigare alternativet.

3vägs huvudet som följde med är kanske inte av toppklass men det känns stabilt och bra gjort och duger fint för mig. Ett till huvud i annat utförande ska dock införskaffas senare.

Det som fick mig att slå till var mittpelarens inbyggda monopod. Drar jag ut den fullt sitter sökaren perfekt i ögonhöjd, jag är ca 177cm. Den känns även hyfsat stabil för att vara 3 utdragbara ben.

själva stativet känns även det stabilt och välbyggt.
 

kristinf

Avslutat medlemskap
Jag köpte Manfrotto 055 XPRO B för 2 månader sedan och ångrar mig inte en sekund. Det är inte så lätt men oj vad stadigt och skönt att arbeta med. Nu fotar jag inte några snabba motiv utan mer interiörer när jag använder stativ, så jag behöver inte kånka omkring det ute i naturen eller så (då hade jag nog tyckt det var tungt). Jämförde med "lillebror"-stativet (minns ej nummer nu, det som inte är lika högt som 055) men det var mycket rangligare och kändes inte alls så prisvärt som 055. Skulle inte kunna tänka mig att köpa något billigare stativ nu utan är jättenöjd med detta. Efter lite prutande på Hegethorns tror jag att jag gav ca 2500 för stativ och kulled (är stammis där).
 

Schulz

Aktiv medlem
Jag har ett digipod som jag är riktigt nöjd med men skulle vilja ha ett nytt stativ huvud.
Stativet jag har är C2530 och huvudet BH52Q.

Stativ huvudet är ju inte speciellt starkt och tiltar när mitt 70-200 kommer på även fast det sitter med stativ fäste.

Vad rekomenderar ni att jag skall byta till?
Vill ju ha ett enkelt huvud och ingen jätte klump.

/sebbe
 

Sven Blomquist

Aktiv medlem
Tyvärr så har storleken betydelse. Större kula = större låsyta = bättre. Cullman har huvud i olika storlekar som är erkänt bra. Själv har jag ett Manfrottohuvud men skulle gärna byta det mot ett Cullman av mellanstorlek.

Jag har ett digipod som jag är riktigt nöjd med men skulle vilja ha ett nytt stativ huvud.
Stativet jag har är C2530 och huvudet BH52Q.

Stativ huvudet är ju inte speciellt starkt och tiltar när mitt 70-200 kommer på även fast det sitter med stativ fäste.

Vad rekomenderar ni att jag skall byta till?
Vill ju ha ett enkelt huvud och ingen jätte klump.

/sebbe
 

Humlan1967

Medlem
Bilora, Dörr, Braun..?

Har fortfarande inte kommit till skott på stativfronten. Känns skitsvårt fasktidskt, men nu börjar det brännas.

Har någon erfarenhet av Braun 1203? Känns rätt gediget, men jag hittar inga recensioner. Hjälp, snälla?

Annars finns som jag tidigare sagt Bilora (har kollat på Japan Photo) och Dörr (A4) som en del pratar om. Tips?

Jag vet att Manfrotto 055 är en favorit här i forumet, men jag vill gärna kolla alternativ...
 

Sven Blomquist

Aktiv medlem
Köp det bästa du har råd med och lite till. Helst ett i kolfiber som du inte tvekar över att bära med dig. Bättre ett dyrt stativ i handen än tio billiga i garderoben!
 

Frocli

Aktiv medlem
Köp det bästa du har råd med och lite till. Helst ett i kolfiber som du inte tvekar över att bära med dig. Bättre ett dyrt stativ i handen än tio billiga i garderoben!
Köp det du just behöver, och lyssna inte på alla råd.
Ställ frågor:
1. Hur mycket vikt jag är beredd a släpa med? Har haft utmärkta proffstativ jag köpt billigt, bara jag tog inte med med mig, det var för tung.
2. Hur lång är jag? Köp inte för kort.
3. Vill jag filma? (avgör huvudvalet)
4. Vill jag makrofotografera?
5. Hur tung är min kamera med objektiv? (Välj en stativ som klarar med goood marginal)
6. Vad är jag beredd att offra?

Köpte en Vanguard Alta 263 AP, från Kameraexpress.nl för 100€ och efter 2 veckors användning kan jag säga, det är bättre än allt jag provat under 2500 kr för mina behov. Hög pris inte är garanti till kvalité i alla fall inte för stativ.
Kolfiberstativ är bättre dämpade, och något 20-30% lättare, men priset är omotiverat hög, med dagens teknik borde det inte kosta mer än 20-30% högre än alutripodernas pris.
Kolfiber är ingen undermaterial.
 
ANNONS