Annons

Stor utskrift 1,5x2 meter

Produkter
(logga in för att koppla)

andreassofus

Aktiv medlem
ingen som an berätta hur man interpolerar en bild i photoshop?

sen med skärpan, måste man skärpa bilden på ett speciellt sätt just vid stora utskrifter eller räcker det att skärpa som man alltid gör vid utskrift? tex när man exporterar från lightroom så väljer man ju om det ska vara skärpa för datorskärm, blankt papper eller matt papper. Räcker inte det? förutom den vanliga skärpan inne i lightroom?


Nu är det ju inte så mycket som är skarpt just i den här bilden. några stenar typ. Den är det ju bara släta ytor
 

andreassofus

Aktiv medlem
jag testade att exportera ut bilden från lightroom i 240 ppi och gick in på crimsons prefix tjänst.
bildstorleken är 3288x2466

största canvastryck där verkar vara 1320x990. Skrev jag i nåt högre så stod det bara att det var för stort för mediet jag valt.

det ger 63 dpi står det. vill jag alltid eftersträva typ 240 eller 300 där?
 

ArneB

Aktiv medlem
Crimson har en tjänst där du kan få canvas utskriven på rulle med max bredd 123 cm. Längden begränsas av rullens längd. Då får du ordna med ramning själv eller hos ramverkstad.
 

andreassofus

Aktiv medlem
Crimson har en tjänst där du kan få canvas utskriven på rulle med max bredd 123 cm. Längden begränsas av rullens längd. Då får du ordna med ramning själv eller hos ramverkstad.
Tack. Det är inget jag kan göra själv. Jag vill gärna ha en färdig lösning .

Du hade inget svar på mina andra frågor. Det med dpi och hur man interpolerar bilden korrekt i photoshop?
 

ArneB

Aktiv medlem
Interpolering i Photoshop är inte svårt. Välj menyn Image->Image size... (Alt+Ctrl+I) och välj de dimensioner du vill ha. Glöm inte att kryssa i Resample. Det finns massor av (gamla) guider om att interpolera i steg, vilket inte längre är nödvändigt.

Bilden visar en utställningsbild i storlek 250x100 cm i upplösning 180ppi. Utskriven på rulle från Crimson och ramad i ramverkstad. Ursprungsbilden har upplösningen 5184x2074 pixlar
 

Bilagor

erro.se

Aktiv medlem
Frågan är vad som är bäst och/eller enklast för trådskaparen. Att interpolera själv, eller låta fotolabbet göra det.

Trådskaparens bildfil har ju det antal pixlar den har. Det är vad vi har att utgå ifrån. All interpolering är sedan bara en fråga om att lägga till pixlar genom att "gissa" hur de ska se ut. Vem gör det bäst? Är det ens någon skillnad för en normalperson om man gör det själv i Photoshop eller låter labbet göra det?

Att man sen kan grotta ner sig hur djupt som helt i interpoleringsträsket med specialprogram och liknande är ju en annan sak. Och frågan är då också: hur stor skillnad gör denna djupdykning jämfört med att bara låta labbet fixa allting?
 

stefohl

Aktiv medlem
Tack. Det är inget jag kan göra själv. Jag vill gärna ha en färdig lösning .

Du hade inget svar på mina andra frågor. Det med dpi och hur man interpolerar bilden korrekt i photoshop?
Ska du få ett bra resultat är det något som jag skulle överlåta till den som skriver ut din bild. Jag vet ju hur våra skrivare fungerar och hur en bild ska skärpas för att den ska bli bra för ett papper eller för canvas. Svårt för dig att ha koll på alla variabler.
 

stefohl

Aktiv medlem
allt är enkelt när man kan det :)

gjorde ett försök.
så här ser det ut från början

och nästa bild ändrade jag bara till 132 cm som tydligen var maxstorlek på crimson.

något mer jag måste göra eller är det så enkelt.
kan upplösningen stå på 240?
och kan det stå på automatiskt?
Den största bredd på canvas som jag får ut är 152 cm. Så det beror ju helt på vilka skrivare du har tillgång till.

Och så enkelt är det i Photoshop att interpolera. Svårare blir det att få till ett bra resultat, framförallt sedan när du ska skärpa bilden.

Stefan
 

andreassofus

Aktiv medlem
Den största bredd på canvas som jag får ut är 152 cm. Så det beror ju helt på vilka skrivare du har tillgång till.

Och så enkelt är det i Photoshop att interpolera. Svårare blir det att få till ett bra resultat, framförallt sedan när du ska skärpa bilden.

Stefan

Det låter som att du brukar skriva ut och vill att jag ska anlita dig till detta. Stämmer det? :)

hur som, jag ringde till crimson och största storlek för canvas som är uppspänd är 70x100cm
storlekar över det kommer på rulle och jag får fixa uppspänningen själv. största bredd är 123cm

krångligt detta att behöva fixa sånt här själv. först beställa från crimson. Sen ta reda på någon som kan montera på kilram. Har googlat men hittar inget förutom typ gallerix, och där hittade jaginte direkt några priser eller storlekar heller.

Sen måste duken skickas till det stället. sen skickas tillbaka. och sen skicka vidare till slutkunden. Innan allt är klart kommer kostnaden bli skyhög känns det som. Sen ska jag tjäna lite på detta också. Undrar hur mycket kunden är villig att betala :)
 

stefohl

Aktiv medlem
Det låter som att du brukar skriva ut och vill att jag ska anlita dig till detta. Stämmer det? :)

hur som, jag ringde till crimson och största storlek för canvas som är uppspänd är 70x100cm
storlekar över det kommer på rulle och jag får fixa uppspänningen själv. största bredd är 123cm

krångligt detta att behöva fixa sånt här själv. först beställa från crimson. Sen ta reda på någon som kan montera på kilram. Har googlat men hittar inget förutom typ gallerix, och där hittade jaginte direkt några priser eller storlekar heller.

Sen måste duken skickas till det stället. sen skickas tillbaka. och sen skicka vidare till slutkunden. Innan allt är klart kommer kostnaden bli skyhög känns det som. Sen ska jag tjäna lite på detta också. Undrar hur mycket kunden är villig att betala :)
Anledningen till att Crimson (och vi) gärna levererar i rulle är att att en uppspänd canvas är känslig för skador under transporten.

Så jag skulle försöka hitta någon nära dig som kan skriva ut bilden. Det är bra att vara där när den skrivs ut för att du ska kolla färger. Så om du bor i Stockholmstrakten får du gärna komma förbi.

Stora bilder brukar kunder vara beredda att betala för.

Stefan
 

andreassofus

Aktiv medlem
Anledningen till att Crimson (och vi) gärna levererar i rulle är att att en uppspänd canvas är känslig för skador under transporten.

Så jag skulle försöka hitta någon nära dig som kan skriva ut bilden. Det är bra att vara där när den skrivs ut för att du ska kolla färger. Så om du bor i Stockholmstrakten får du gärna komma förbi.

Stora bilder brukar kunder vara beredda att betala för.

Stefan
Jag bor i Töcksfors som är en liten bygd i västra värmland. Vi har inte sådana butiker här. Vet ingenstans i närheten som varken kan skriva ut eller spänna upp duken.
Karlstad är närmaste största stad som ligger 12 mil bort. Därför ville jag ha en färdig lösning. Jag trodd inte det skulle vara så krångligt att få en större canvastavla om jag ska vara ärlig.

Nu vet jag ju inte om om kunden vill ha canvas än. (väntar på svar) han kanske vill ha en inramad fotoutskrift. Men crimsom gjorde inte så stora utskrifter heller.
 

andreassofus

Aktiv medlem
har nu pratat med kunden igen och helt plötsligt ville han ha en annan bild från galleriet. En med fler pixlar men med mycket mer detaljer. jag frågade ju honom vart bilden skulle hänga och det visade sig att han skulle ha den i sitt vardagsrum som var litet. Jag skrev då att en såpass stor tavla kanske inte blir så bra när betraktningsavståndet bara blir någon meter eller så.

Jag sa istället att det kanske skulle vara bättre att välja en annan storlek och jag gav han prisförslag på en 70x100 istället.

Han sa att han egentligen ville ha mycket större och tackade för sig.

hur hade ni gjort? jag har ju ingen lust att sälja en för stor bild till honom som han kanske inte blir nöjd med. visst är det kul att sälja men jag vill inte sälja skit heller liksom.
 

Tony johansson

Aktiv medlem
har nu pratat med kunden igen och helt plötsligt ville han ha en annan bild från galleriet. En med fler pixlar men med mycket mer detaljer. jag frågade ju honom vart bilden skulle hänga och det visade sig att han skulle ha den i sitt vardagsrum som var litet. Jag skrev då att en såpass stor tavla kanske inte blir så bra när betraktningsavståndet bara blir någon meter eller så.

Jag sa istället att det kanske skulle vara bättre att välja en annan storlek och jag gav han prisförslag på en 70x100 istället.

Han sa att han egentligen ville ha mycket större och tackade för sig.

hur hade ni gjort? jag har ju ingen lust att sälja en för stor bild till honom som han kanske inte blir nöjd med. visst är det kul att sälja men jag vill inte sälja skit heller liksom.
Även om jag förstår ditt resonemang och uppskattar din ärlighet (kundvård ?) Så har kunden alltid rätt (eller hur var det nu ?) ;).

Eller om jag säger så här; Du har påtalat för kunden att storleken han efterfrågar passar sig inte i o m det begränsade betraktningsavståndet, men om han/hon/hen ändå vill ha den i den storlek som diskuterats, så är det väl bara att skrida till verket ? Under förutsättning att personen i fråga betalar för den, helst i förskott ;).
 

andreassofus

Aktiv medlem
Även om jag förstår ditt resonemang och uppskattar din ärlighet (kundvård ?) Så har kunden alltid rätt (eller hur var det nu ?) ;).

Eller om jag säger så här; Du har påtalat för kunden att storleken han efterfrågar passar sig inte i o m det begränsade betraktningsavståndet, men om han/hon/hen ändå vill ha den i den storlek som diskuterats, så är det väl bara att skrida till verket ? Under förutsättning att personen i fråga betalar för den, helst i förskott ;).

Jo så klart. Vill han gärna ha bilden så stor så får han ju det. Men inte säkert han förstår hur bilden kommer bli när den är så stor. Och även om han betalar i förskott så kanske han inte alls blir nöjd när han får den. Vad händer då när han säger att han absolut inte vill ha den. antigen ta tillbaka tavlan och ge honom pengarna och kunden blir nöjd men jag sitter med en gigantisk tavla som är värdelös samt har massa pengar förlorade.

Eller bara ignorera vad kunden säger och spendera pengarna.

Sistnämnda skulle jag inte vara bekväm med faktiskt. han lär ju inte ge mig goda vitsord efteråt och det är extra viktigt när man bor i ett litet samhälle som jag gör.


förresten. vad skulle ni ta betalt för en canvas i storlek 70x100cm?

kostnaden med 40mm kilram är 1366kr på crimson samt 220kr frakt. så ca 1600kr går materialet på. Hur mycket påslag kan man göra utan att skämmas?
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
har nu pratat med kunden igen och helt plötsligt ville han ha en annan bild från galleriet. En med fler pixlar men med mycket mer detaljer. jag frågade ju honom vart bilden skulle hänga och det visade sig att han skulle ha den i sitt vardagsrum som var litet. Jag skrev då att en såpass stor tavla kanske inte blir så bra när betraktningsavståndet bara blir någon meter eller så.

Jag sa istället att det kanske skulle vara bättre att välja en annan storlek och jag gav han prisförslag på en 70x100 istället.

Han sa att han egentligen ville ha mycket större och tackade för sig.

hur hade ni gjort? jag har ju ingen lust att sälja en för stor bild till honom som han kanske inte blir nöjd med. visst är det kul att sälja men jag vill inte sälja skit heller liksom.
Du bör nog välja en bra leverantör som kan printa i högsta kvalitet. Var de finns spelar mindre roll eftersom de helst levererar i rulle. Crimson har bra rykte och så har också Stefans firma Projektor.
Personligen har jag ingen erfarenhet av någon av dem eftersom jag skriver ut själv.

En bra ramaffär bör finnas i Karlstad som kan hjälpa dig.
En canvas är förlåtande vad gäller upplösning. Det blir mer som en målning. Det finns ingen konstnär som håller en upplösning som kommer i närheten av ens 150 PPI och vi uppskattar ändå deras verk.

En utskrift på fotopapper är mer krävande för vi förväntar oss en upplösning som vi är vana vid för foto.
Vid som krävs beror ju på hur nära man står.
Står man för nära kan man inte ta in bilden som helhet utan bara del för del. Är bilden stor vill vi åtminstone först ta in helheten, sedan går vi kanske närmare för att studera olika detaljer.


Så jag skulle ta jobbet efter informerat kunden. Sedan ta bra betalt för den tid som måste läggas ner för att få allt att fungera. Där blir nog ersättningen för bilden den lilla delen.
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Jo så klart. Vill han gärna ha bilden så stor så får han ju det. Men inte säkert han förstår hur bilden kommer bli när den är så stor. Och även om han betalar i förskott så kanske han inte alls blir nöjd när han får den. Vad händer då när han säger att han absolut inte vill ha den. antigen ta tillbaka tavlan och ge honom pengarna och kunden blir nöjd men jag sitter med en gigantisk tavla som är värdelös samt har massa pengar förlorade.
Jag upplevde att du redan förklarat det olämpliga i att ha en sådan stor förstoring i det begränsade utrymmet det är tänkt att hänga den i. Om så är fallet och kunden insisterar, då är du skadefri, enligt mitt menande.
Eller bara ignorera vad kunden säger och spendera pengarna.
Har redan gett uttryck för min uppfattning i den här frågan ovan och upplerer att jag inte behöver förtydliga mig ytterligare.

Sistnämnda skulle jag inte vara bekväm med faktiskt. han lär ju inte ge mig goda vitsord efteråt och det är extra viktigt när man bor i ett litet samhälle som jag gör.
Du hare redan gjort vad som kan begäras av dig i denna situationen, punkt slut. Om han/hon /hen ändå insisterar. No more comments...


förresten. vad skulle ni ta betalt för en canvas i storlek 70x100cm?

kostnaden med 40mm kilram är 1366kr på crimson samt 220kr frakt. så ca 1600kr går materialet på. Hur mycket påslag kan man göra utan att skämmas?
Hur mycket har kamerautrustningen kostat som du använt för att ta bilden ? Hur mycket har hårdvara resp. mjukvara kostat för att "framkalla" bilden ? Hur mycket tid har du lagt ner på att ta och processa bilden ? Hur mycket tid har du lagt ner på att dividera med kunden ?

Har du har svaret på dessa variablerna, kan du prissätta bilden ;). Vill du göra det enkelt för dig själv, kan du alltid konsultera steohl här på fotosidan, han är nog den som är mest lämpad till att kunna ge dig ett korrekt svar, i annat fall får du vänta på att någon som sålt någon bild ( i den storlek vi nu talar om) för att få en uppfattning om vad som kan vara en lämplig nivå att lägga sig på.

Personligen tycker jag att 5 000:- inte är oskäligt dyrt.
 
ANNONS